stegring mm

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Skulle behöva lite hjälp med mitt monster. Efter att ha stått i tre månader för allvarlig knäledsinflammation har jag nu äntligen fått börja sätta igång henne. Men (och det är ett ganska stort men) hon har (naturligtvis) börjat bli helt galen, första dagen var hon mest pigg, men ju fler dagar jag fått rida desto galnare har hon blivit. Hon visar VÄLDIGT tydligt att bara skritta är något hon inte finner sej i länge till och vi tillbringar halva turen på bakbenen, i skänkelvikning,"passage", och ibland med lite extra krydda av upphopp i luften följt av bocksprång, stegring och en prydlig snurr på slutet. Om jag vågar mej på att säja till henne att hon inte får göra så låter inte resultatet vänta på sej, då ställer hon sej rakt upp i protest och försöker sticka så fort frambenen är på marken igen. Jag fasar för att få börja trava, för jag tror att det kommer gå alldeles för fort och sluta i typ toksken eller liknande. Så vad göra?? Vi får inte vara på volten pga knäna, och den enda ridvägen som inte kräver att man korsar en 70-väg tar en kvart att rida och går till hälften på åker.. Några tips?? Idag orkade jag inte ens med hennes tokförsök utan ledde henne hem, vilket man kan göra utan problem, men igångsättningen ska ske uppsuttet och jag går inte gärna ut och springer med henne i leran på åkern.. Alla tipps emottage tacksamt!/ Lavinia, som tycker att 550 kg tokgalen 160 cm connemara inte är så himla skoj just nu.
 
Sv: stegring mm

hade jag vart du så skulle jag nog först å främst satsa på att tömköra eller promenera med henne, eftersom skade riskerna blir mindre för både dig och hästen och för att det oftast är lättare att få hästen att lugna ner sig om man själv i från början håller sig på marken.

Om jag har fattat det hela rätt så skall inte lederna påfrestas mer än nödvändigt eftersom hon är under igångsättning efter skada ?
Om hon håller på så som du har beskrivit så är det mer till skada än nytta för hästen att ridas än att bara stå.
om man håller sig till promenader, tömkörning så får hon en changs att lättare återhämta sig och kanske lugna ner sig om inte mycket så i alla fall något innan man börjar rida henne igen.
Om man även väljer att sedan börja jogga igång henne från marken när det är dags för det, så är det lättare att även då undvika skador om hon skulle sticka och det är oftast lättare att få stopp.

Lycka till mvh // TheZ
 
Sv: stegring mm

Putt putt... e det ingen annan som hade tänkt skriva nått eller :crazy: :rofl:
 
Sv: stegring mm

Har du någon äldre lugnare häst att rida med? fast det kanske inte hjälper så mycket endå... frågan är om det kanske inte är bättre att rida på volten än ut i skogen, om hon är lugnare då.... Det är bara en fundering, säg till om jag är helt ute och cyklar.
Lycka till/Emma
 
Sv: stegring mm

Hej!

Jag har faktiskt (verkar det som) lyckats lösa det ändå.. I förrgår var jag ute och red med feber och gav upp och ledde henne hem, för jag orkade inte riktigt. Igår fick hon vila(jag orkade inte rida och skötaren varken hann eller vågade). Idag red jag samma lilla runda och när vi vände hemåt började hon strula, så jag hoppade av och ledde henne hem. Väl där satte jag upp igen och red varv 2 på rundan och hör och häpna! hon va jättesnäll, lyssnade på hjälperna och var allmänt sej själv. Även tredje varvet gick utan stegringar, taktingar eller nånting. Så hon verkar ha fattat att jag inte uppskattar hennes bus??..

Och så till tipsen, vi försökte med en äldre häst(och hennes bästa kompis), men hon sket fullkomligt i sitt sällskap som lugnt skrittade 10-20-30 osv.meter bakom. Tömkörning vågar jag inte för då brukar hon verkligen få till sina ordentliga caprioler och courbetter mm..

Jag får fortsätta hoppa av när hon blir vild, det verkar funka!!/ Lavinia, något chockad och förvånad:-)
 
Sv: stegring mm

Okej bra att det löste sig på nått sätt i alla fall ;)
 

Liknande trådar

M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 061
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp