Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Kan förresten tillägga - vet inte om det spelar någon roll - att hästen är väldigt snäll, men mycket hårdhänt och bufflig - har dålig respekt för "personligt område", och kliar sig gärna hårt på en, springer rakt över en om man inte hindrar honom, och klampar rakt på, och "bufflar sig" rent allmänt. Snäll att rykta etc. förutom att han har svårt att stå still.

Han är krubbitare, det kan eventuellt vara viktigt att veta - det kanske gör honom mer nervös till sin läggning. (Han är ganska kronisk tror jag - han hittar på alternativa lösningar till att krubbita om han inte har tillgång till stöd. T.ex. tar han ibland stöd mot linorna när han är uppbunden, och trycker sig bakåt och försöker svälja luft på det sättet. I hagen tar han stöd över ryggen på sin hagkompis och pressar halsen mot hennes rygg och försöker svälja på det sättet.. :(

Hmm... vet inte om det är något mer som kan vara relevant att veta.

Foderstat: han står på hö, lucern, müsli, havre, betfor och linfrökaka.
Ska prova ta bort havren och ersätta med annat kanske?
Dock har jag hört från foderexperter att havre inte gör hästar hetare än annat, att det är en gammal myt...?

Har hört att magnesiumtillskott gör hästen lugnare? Något annat som kan coola ner lite?
Hej! kan säga att jag precis fått ungefär samma problem med min foderhäst. Fast problemet är att hon är livrädd, vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, vågar inte ens sitta upp på henne längre. Men vet du vad, hon har iaf respekt för mig på marken och egentligen på ryggen med problemet är bara att hon blir rädd. Jag tycker att du ska åka på en NH kurs med honom eftersom han verkar han totalbrist på respekt nere på marken också.
Alltså skulle en häst klia sig mot mig, då får jag verkligen hålla humöret i styr, jag är ingen pinne jag är en människa som kan göra illa sig. Men iaf, jag har hållt på lite med NH och det går ju ut på att ni ska få RESPEKT för varandra och kunna lita på varandra.
Skötte en nordsvensk förr, han var otroligt osäker, men han var en "nh häst" det var lätt att lugna ner honom och säga att det är liksom "ok" att gå förbi här.
Nu kanske jag inte föregår med gott exempel, eftersom jag inte riktigt tagit tag i min häst, problemet är att när jag åkte av landade jag på svanskotan, det gjorde ONT, och gör jag illa mig där igen så kräks jag nog av smärta! Men ja, som sagt hon blr livrädd och skenar nerför branta hala backar ( därför jag fick slänga mig av henne ) och över vägen. Inge kul alls. Men iaf hennes ägare ska komma o kolla henne hoppas jag och så märkte jag ju att hon är brunstig :idea: kanske har nåt med det att göra. Men ta bort havren, det är ingen myt, de gör dom pigga. Tog bort min på havren först, eftersom hon var väldigt pigg och det hjälpte. Men ja, NH säger jag bara, din häst verkar ju ha brist på respekt. /sara
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Att tro att krubbitning ska upphöra för att hästen sätts på plats genom NH övningar är naivt. Det är något som _eventuellt_ kan lindras genom akupunktur/akupressur. Det är viktigt att man ser på alla delar i hästens tillvaro och anpassa detta.
Många menar att det kommer ifrån magen, att smärtan lindras genom att svälja luft. Om det skulle vara så att din häst har problem med magen så är väl en enkel och anpassad foderstat att rekomendera. Få fodermedel, istället för det du i dag ger.

Rikkan! Självklart tror jag inget dylikt...? Var fick du det ifrån? Jga tycker det är trist att han krubbiter, men det har inte med saken att göra mer än att jag tycker det tyder på att han inte mår bra psykiskt. Dock krubbiter han mindre och mindre hela tiden tycker jag. Misstänker att han fått väldigt lite stimulans förut. Jag hyser inga större förhoppningar om att han någonsin ska sluta helt. Gör han det, så blir jag överlycklig, men det tror jag tyvärr knappt. Men som sagt märker jag positiva förändringar i detta ju mer han aktiveras och stimuleras. Jag ger honom hö i dubbla nät för att det ska ta lite tid att äta och bli lite klurigt. Detta har fungerat jättebra. Han får mycket grovfoder för att det ska ta lång tid att äta, och han har fin halm för att han ska kunna knapra på den när han får tråkigt. Han står bredvid andra hästar för att ha någon att "bråka" med istället för att stå och pyssla med eget (krubbitning då alltså).
Låter honom inte stå för länge i stallgången, utan försöker få det klart så fort som möjligt så han inte får chansen att bli uttråkad.

Tycker han har i stort sett lagt av helt. Det verkar dyka upp när han blir stressad på något sätt eller han får tråkigt. Men som sagt, det blir bättre och bättre, och jag jobbar aktivt med det för att försöka få det att försvinna.


Jag har pratat lite med en foderrådgivare, och han ansåg att min foderstat var mycket bra, och att jag inte bör byta den. Jag tror inte att problemet ligger i maten. Visst KAN det vara så, men jag tror faktiskt inte det alls. Jag har efter mycket pusslande fått ihop en helt optimal foderstat, och jag är väldigt ovillig att byta den, då jag måste omstrukturera allt för att få det att stämma helt om jag byter ut havren. Han får inga mängder, utan precis vad han behöver.

Whinny: Jasså, det har jag aldrig hört?... Han är efter Värnbergs Neptunus RC 10 och undan Dangan Rover RC 687. Tyvärr måst jag säga att jag tror att tantan jag köpte honom av är en riktig "hästhandlare"... finns ingen bytesrätt, står i kontraktet dessutom. Och jag VILL inte byta honom. Jag tänker ge det en rimlig tid innan jag ger upp någonting. Försäljningsstallet stod han på innan han kom till kärringen som sålde honom till mig.

Saralee: :) Men jag upplever att vi kommiten ganska bra bit på väg redan. Nu de senaste dagarna har han varit from som ett lamm. Stått nästan helt stilla i gången när vi ryktat och donat, han har snällt väntat på att jag ska gå före, har inte "bufflat sig" alls, elelr någonting. Idag försökte han tränga sig ut ur hagen när jag tog in en shettis från samma hage. Då röt jag till "VAAAAD gör DU!!!!???". Och knuffade honom lätt i bringan.
Han tvärnitade och backade in i hagen direkt och stod snällt när jag gick in för att hämta honom.

Övrig uppdatering: Igår tömkörde vi - första gången för honom någonsin (tror jag iallafall, för han verkade inte riktigt förstå vad det var frågan om till en början). Och faktiskt första gången för mig också. Har kört väldigt mycket innan - travare, i både rockard och sulky, men det var ju lite annorlunda att tömköra. :)
Först fattade han inte riktigt vad jag ville att han skulle göra, men han försökte villigt, och ansträngde sig för att samarbeta.
Efter en stund fattade han vad det principen gick ut på, och vi traskade runt en stund på gårdsplanen och sedan gick vi någon kilometer. Han var SÅ duktig! Väldigt lyhörd, och försökte verkligen göra sitt bästa. På det stora hela gick själva tämkörningen väldigt bra, om än några smärre missöden vid svängar (som säkert berdde på mig... haha), och han skötte sig så fint så. :)
Var väldigt nöjd och glad när vi kom hem, och han var nog ganska nöjd med att få så mycket beröm, för han stod helt stilla i gången, och riktigt kråmade sig... hihi
Jag fick kela lite med honom sedan också, utan att han försökte buffla runt med mig...
Det går framåt, sakta men säkert! :D
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Vad härligt att det går framåt i alla fall. Bra att du ser ljuspunkterna :)

Är faktiskt sugen på att se lite bilder nu också när man "hört" så mycket om honom! :p
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Firebird1.jpg


Här är den enda bilden jag har upplagd på nätet än så länge...
Hmm... har lite problem med att få in bilder, blev det rätt nu då tro?

Han är en riktig sötnos. En busig sötnos, men dock en sötnos! :love:

Vi har världshistoriens snökaos här nere, så det har inte blivit något gjort på flera dagar, går inte att ta sig fram knappt!
Imorgon är jag upptagen, ställer ut mina kissar, men på måndag ska jag försöka få på honom broddar och ta ut honom och longera honom lite. J**a väder... :mad:
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Fast det är bra träning att pulsa i snön - för oss också...
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Går inte! Vi är insnöade! Fick knappt ut dem i hagen i morse!
Det är helt galet, har aldrig sett så mycket snö här nere...
Min kompis lilla shettis fick plöja sig fram genom snön, stackaren.

På stallplanen har vi ungefär 0,5 m snö, och upp till 1,5 m på sina ställen! Paddocken är helt bortsnöad. Visst, vi har fina ridhus nära, men det går inte att ta sig dit... :(
Skåne är verkligen en vindhåla, och speciellt runt Helsingborg.
Allt är platt, så snön drivar sig överallt. Bilen har jag fastnat med 10 gånger på två dagar... är sååååå trött på det.

De som har ridhus på gården är allt lyckliga...

Men nu har det börjat regna lite, så nu kanske det ska smälta bort imorgon. *hoppas*
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Du verkar göra helt rätt ... men jag har ide till vidare utväkling mellan dig och din busiga sötnos .
Den modiga ryttaren som rider nu rider ett ortänligt pass så ponnyn är rätt trött. Och Sedan får du hoppa upp å så regar hon som ridlärare för dig för hon känner nog hästen relativt bra ..altså hur den fungerar under ryttare.

Menom du känner dig jätte osäker så skulle jag ge dig tipset låt nån ta en delta i ponnyn å sätt dig på rygen å den leder dig på en skogsväg och om ni måste gå förbi läskiga saker sitt inte på då första gången om du strålarut rädsla då ... Bättre å sitta på sen när du får lite skinn på nästan. Tillsist kanske det räcker att hon går bredvid utan att hålla i hästen .. och tillsisit kanske du kan rida ut själv. Men låt värje steg ta tid. Tyvär att börja från noll är nog bäst:cool:



Men det viktagaste är rid många andra hästar å få tilbaks självförtorndet .. det hjälper mkt mer än du tror.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 306
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 162
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 191
Senast: Nepenthe
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 971
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp