Stegtyglar /Montétyglar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare diny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 3 237
D

diny

Hej!

Har problem med mina händer och har sett på nätet att en del handikappryttare använder sig av dom tyglarna.

Har någon här erfarenhet av dom? Såg ett par i Börjes för 249kr
6153.jpg

Sv: Stegtyglar /Montétyglar

alltså... är du 100 på att det inte är kusktömmar?? det är för ridning o inte körning?? för det låg ju på "travavdelningen"...
annars är jag HET kandidat på ett par sånna :)

jag blev tipsad av min tränare att köpa sånna, men hittade dom inte... NU ÄNTLIGEN!!!!!!

Senast ändrad:

Om man ser på avståndet mellan knäppet och den första öglan så det det ut som ridtyglar, hade det varit till körning hade det avståndet varit mycket längre. Om det hade varit sådanna som man sätter fast på tömmarna, så hade inte tygelstopparna varit där eftersom dom då inte haft någon funktion.

Dom verkar jättebra. :idea: Fast jag skulle nog inte själv ha ett par eftersom jag vill kunna länga/korta tyglarna på millimetern, men om man rider en stark häst så kan det ju vara bra eftersom man då inte behöver få blåsor i händerna om hästen drar/tyglarna glider ur händerna på en, utan det är bara att hålla i öglorna. Också om man har ett "handikap" och kanske har problem med händerna och inte har möjlighet att hålla tyglarna rätt.

Är helt för dom!!

Smart! Kanske inget för mig eftersom man inte kan göra mindre längningar/kortningar men helt super för tex. handikapp.

Vad jag kan förstå så har man samma handsättning som med vanliga tyglar. Frågan är bara hur :confused: .

Det är nog lätt att bli lite hård i handen och jag hade inte tänk ha dom vid tex gångartsträning el dressyr (rider islandshäst). Tanken var när man skulle rida ut och koppla av. Håller med som ovan att man vill kunna ge och ta i små tygeltag och det ser inte ut att vara så lätt med sådana tyglar. Men det kanske är en vanegrej då jag såg på handikapp OS en som red sitt dressyrprogram med liknande tyglar.

Hoppas att det är någon på forumet som har testat sådana.

De tyglarna använder man i montéridning. Har varit riktigt sugen att köpa, min travare drar nått hemskt! Ser ut som man får bra tag :)

Ja det är det säkert men tycker att det verkar väldigt jobbigt att behöva byta ögla och så.

jag tror inte att man ska behöva byta ögla (under ritten) man har ju en hel arm att länga, från det att den är 90 grader till 180 grader och det blir ganska stor längning/kortning....

Jag köpte en liknande på travaffären på Gävletravet. Jag trodde att jag skulle bli väldigt hård i handen men det går riktigt bra.
Det går att ta små tygeltag, man får böja på armarna ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej Har problem med kondens i taket på transporten. Tänkte att det kunde avhjälpas med en takventilation, liknande sådan som finns...
Svar
6
· Visningar
339
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
336
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Vi har en 5-årig D-ponny som vi haft i ca 3-månader, han har nu börjat visa sig aggresiv vid matning i boxen, när han ska få sin... 2
Svar
20
· Visningar
1 282
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka