Stel häst

Fredriika15

Trådstartare
Hej! Mitt islandssto på 11 år, är väldigt stel i vänster varv (för mig), när man går i en ''cirkel'' blir hon att backa istället för att vrida hela kroppen, vilket hon gör i högervarv. Så vad ska jag göra? Ta ut en massör eller? :/ , kan även tillägga att hon är dräktig, kan det vara något med det att göra?

Tacksam för svar :)
 
Hur stel är du själv åt nåt håll? Jag kan inte ta höger galopp för jag är så sned. Andra rider höger galopp hur fint som helst.
 
Nå jag har bara ridit henne 2 gånger.. och inte tänkt på det, eftersom att det blev bara sitta upp, och gå 10 meter sen ner igen, då hon inte lyssnar på mig. ( Har nyligen köpt henne ). Jag får testa sen när hon har fölat och är redo för träning..
 
Stelhet i en varvet kan mycket väl vara en låsning som en massör lätt får bort :)
Hurvida man ska eller inte ska massera dräktiga vet jag ej.
 
Hej! Mitt islandssto på 11 år, är väldigt stel i vänster varv (för mig), när man går i en ''cirkel'' blir hon att backa istället för att vrida hela kroppen, vilket hon gör i högervarv. Så vad ska jag göra? Ta ut en massör eller? :/ , kan även tillägga att hon är dräktig, kan det vara något med det att göra?

Tacksam för svar :)

Ett dräktigt sto ska inte behandlas, bara i de fall det är fara för hästens liv eller om hästen har ont och av den orsaken behöver hjälp. Men då är det veterinär man vänder sig till, andra vårdgivare är alltså inte aktuellt nu.
 
När skall hon föla?
Rör hon sig normalt i hagen? Har du sett henne vända åt "det svåra hållet" i hagen eller vände hon alltid åt det "lättare" hållet?
Som Boj krev så skall inte en dräktig häst behandlas om det inte är livsavgörande.
Låt henne föla och vara mamma och kolla upp henne om problemen kvarstår när hon skall sättas igång efter mammaledigheten.

/Malin
 
När skall hon föla?
Rör hon sig normalt i hagen? Har du sett henne vända åt "det svåra hållet" i hagen eller vände hon alltid åt det "lättare" hållet?
Som Boj krev så skall inte en dräktig häst behandlas om det inte är livsavgörande.
Låt henne föla och vara mamma och kolla upp henne om problemen kvarstår när hon skall sättas igång efter mammaledigheten.

/Malin

När hon ska föla vet jag tyvärr inte.. ( köpte henne dräktig, och har tyvärr blivit tjuvbetäckt...) Hon galopperar som vanligt, men då när jag sätt vänder hon sig oftast mot det ''lättare'' hållet.. Någon ibland kan hon vända sig åt andra hållet, men inte som hon ska... Dock är det inget som stör henne nu, men det kan ju bli ett problem sen när jag ska sätta igång henne i höst...
Ja, jag får göra så. :)
 

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
860
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 397
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
851
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 141
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp