Bukefalos 28 år!

Stelhet i min rygg två dagar e ridning, nån mer?

Sv: Stelhet i min rygg två dagar e ridning, nån mer?

Då ska jag se till att boka läkartid för att kolla upp varifrån det kan tänkas komma. Tack!
 
Sv: Stelhet i min rygg två dagar e ridning, nån mer?

Jag har något odiagnoserat (stavning?) och jag har så ont i höfterna och ländryggen (tror jag det heter). Det är iaf precis där mannen på bilden håller sin hand längst ner
ESS_PasteBitmap00011.png


Det kommer närsomhelst, när jag tränar, efter träning, när jag går, när jag sitter. Ibland hela tiden, ibland går det någon dag utan smärta.
Har röntgat vanligt men inget har synts. Enl läkaren har jag samma smärta som en gravid har vid foglossning och detta har jag haft i flera år.
Ibland efter träning kan jag inte gå alls. Har jag suttit länge kan jag inte gå upprätt.
Ibland känns det som en kniv vrids om i svanskotan.

Otrevligt.

Iallafall så tränar jag efter ett sjukgymnastikprogram. Jag får inte springa eller göra något "jobbigt" för höfterna.

Min ridning blir lidande då jag inte kan rida 100% med sitsen då jag inte kan skjuta fram/bak höfterna, inte ens någon millimeter.
Jag behöver mjuka upp höfterna och bör nog yoga/pilatesträna.
 
Sv: Stelhet i min rygg två dagar e ridning, nån mer?

Har inte läst alla inlägg men har ändå en fundering.

Varför du får ont just efter två dagar vågar jag inte gissa på men en sak som hjälpt mig mot mitt ryggont är Sally Swifts metod.

Tidigare fick jag väldigt ont i ryggen men sedan jag har gått på kurs och även läst hennes böcker har jag börjat tänka mer på hur jag sitter.
Detta har resulterat i att mitt ryggonda har försvunnit.
Jag har fått en bättre följsamhet i kroppen och känner en närmare kontakt med hästen.
Detta har gett mig massor, både för min kropp och ridning.
 
Sv: Stelhet i min rygg två dagar e ridning, nån mer?

Min sambo har något liknande.
Ingen läkare har ännu lyckats lista ut vad det kan vara.
Helt plötsligt när han står eller går kan det bara hugga till som om han får en kniv i ländryggen - på samma ställe som du nämner.
Han kan lyfta tungt och hans arbete är fysikt krävande men står han still rakt upp och ner så är det kört!
 
Sv: Stelhet i min rygg två dagar e ridning, nån mer?

Oj, va mycket bra svar....Tack snälla för alla tips och skönt att höra andras råd som också har ont, ibland känner man som man är ensam om detta även fast det inte är så.
Jag ska försöka svara:
Min sjukgymnast har inte Mckenzie utbildning (vad går det ut på??), frågade henne igår om hon har haft ont i ryggen själv nån gång och det har hon inte, däremot har hon sett andra som har haft det... det är väl klart när man är sjukgymnast.
Mina buktande diskar har inga nervpåverkan på rot eller några nerver enl beskedet jag fick av röntgensvaret, men varför har jag så ont då???
Jag funderar på att byta både vårdcentral och sjukgymnast för jag är inte riktigt nöjd med vad det än är jag söker för. Min sjukgymnast har gett mig övningar som stärker bäckemuskulaturen och ja visst har det blivit bättre. Bra bild hippocampus, man kan säga att jag har ont på samma ställer också, jag har ont på flera ställen i ryggen och det varierar från dag till dag. Ibland sitter det i muskulaturen utmed ländryggen, ibland precis vid L4-L5 och L5-S1 och ibland har jag ont 3 cm ut på skinkan från ryggraden, naprapaten nämner att man kan bara ha en intensiv smärta åt gången och att det kan vandra från dag till dag. Sally Swifts metod?? Vad är det? Ska googla.
Det där med att det hugger när som helst, var som helst är inget roligt för man går och spänner sig för att det ska hugga.

Cilla W eller nån annan: Vad kan man göra åt problemen i bäckenet, där vid SI-lederna och facettlederna. Min sjukgymnast sa att min läkare kommer nog inte att gå med på att MR röntga bäckenet för man brukar röntga om det ska leda till operation, kan man operera leder eller nåt sånt i bäckenet? Eller ska jag försöka tjata mig till en MR på bäcken så man får svart på vitt? Eller är det lika som med buktande diskar, att många har det men man gör inget åt det, är det samma med bäckenet? Vad kan det finnas för fel?
Kram =)
 
Sv: Stelhet i min rygg två dagar e ridning, nån mer?

Sally Swift har skrivit böcker i ämnet centrerad ridning.
Det bygger mycket på att du är totalt kroppsmedveten i din ridning.
Den ena boken heter "Ett med hästen" och den andra "centrerad ridning".
Ett med hästen är den första.
Dessutom finns det några duktiga instruktörer i metoden här i Sverige.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 736
Senast: Verdandi
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 584
Senast: Crossline
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 549
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp