Stelkramp hos föl!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare aana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 853
A

aana

Hur vanligt eller ovanligt är det att nyfödda får stelkramp? Jag menar sjukdomen nu :smirk:

Sv: Stelkramp hos föl!

Förhoppningsvis vaccineras alla ston, så det inte förekommer alls!

Jag har sett ett föl med stelkramp och hoppas jag aldrig mer kommer att göra det.

såg ett föl som dog i stelkramp ca. 10 dagar gamal för sådär 25 år sedan. såg även ett 5 årigt sto som togs bort pga. stelkramp (långt gången) för sådär 10 år sedan. inget kul alls :cry: :cry:
det är riktigt hemskt. :eek:

Varenda gång det inträffar är det i onödan eftersom vaccinationen ger ett utmärkt skydd. Stelkrampsbakterier finns överallt och får hästen in bakterierna i ett sår är det lätt hänt att utveckla sjukdomen och som sagt, den är mycket plågsam.

så med andra ord då så är detta ngt som nästan aldrig inträffar :idea:

det förekommer tyvärr oftare än vad som är "nödvändigt". förra året va det ett 3 årigt halvblod som "strök med" en bit härifrån. ägaren hävdade att den va vacc. men h*n har många hästar och det låter lite otroligt att den skulle insjukna så som h*n beskrev (som en blixt från klar himmel.) om det varit fullgott skydd.

vissa uppfödare vacc. inte heller därför att dom har så många hästar så det blir för dyrt. en stor uppfödare med runt 80 hästar sa att "det blir billigare att låta bli, även om någon skulle insjukna...."

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Stelkramp är en av de mest fruktade hästsjukdomarna, eftersom även en mindre sårskada kan leda till livshotande infektion. Tack vare...
Svar
0
· Visningar
232
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I ett nytt forskningsprojekt kartläggs de genetiska orsakerna bakom ögonsjukdomen mikroftalmi hos hästar. Sjukdomen gör att föl föds...
Svar
0
· Visningar
515
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Har en valack som har en tendens att få gaskolik. Vi har testat allt, verkligen allt. Men ibland smäller det till utan förvarning...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Mary_Oh
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Syringomyeli eller något annat?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka