Stelkrampvaccin

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 215
E

Egonson

Efter att man har grundvaccinerat mot stelkramp, hur ofta vaccinerar man sen då?
Läste i en artikel i Ridsport idag, något om var 5:e år. Är det verkligen så sällan :confused:

Sv: Stelkrampvaccin

Man brukar ju ge en booster dvs påfyllning vid behov om hästen fått en större sårskada.

Okej. Så man brukar grundvaccinera, sen bara ge vid större skada :confused: Eller har jag fattat helt fel nu?

Ja det var vad min mamma sa också.. Men jag var/är osäker så därför undrade jag här.

Upp! Vill gärna höra om någon annan har någon annan "teori".

Jag har alltid hört var tredje år men häromdagen läste jag apotekets hälsoråd för häst där det stod var femte år. Jag kör i allafall på vart tredje år.

Då kör vi på det, var tredje år. Tack :bow:

Japp, Var tredje år... Vart femte har jag aldrig hört

Beror på vilken veterinär man frågar. En del säger vart 3:e år, andra tycker att det räcker med vart 5:e.

Och hur länge sedan var det ni vaccinerade er själva?

Hmm, för egen del 25-30 år sådär... :o

Liknande trådar

Hästvård Jag har i flera år funderat på att testa kula i livmodern till Nelly, och frågade veterinären idag kring pris osv. Men jag skulle gärna...
Svar
1
· Visningar
299
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
434
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 290
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 240
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka