Steloperation ryggen....

Maoam

Trådstartare
Jag har en lång rad med skador på ryggen med kraftigt höjdreducerade diskar, ett diskbråck, en dislocerad kota, nervpåverkan, artros och degenerativa förändringar. Har fått tid till ryggportoped i nästa vecka och har börjat fundera lite på om operation är ett alternativ. Jag får ju se vad ortopeden säger men undrar hur ni som rider och har gjort en steloperation upplevt det? Hur går det att rida nu? Lång konvalescens? Nöjda med operationen? Ge mig er erfarenhet helt enkelt. Jag är främst bekymrad över hur det kan tänkas bli med ridningen. Jag har egentligen minst ont när jag sitter till häst vilket ju är skönt.

Idag fungerar jag trots allt ok, jag rider, tränar och jobbar heltid men jag har väldigt ont och blir begränsad när jag har som mest ont, smärtan kommer och går i perioder men är aldrig smärtfri. Jag pendlat mellan att bara ha lite ont till att vara helt imobiliserad och ha ont i varje rörelse jag gör.
 
Jag har stelopererat två nivåer, långt ner. Hade en outvecklad disk och disken ovanför slets därför ut.
Operationen i sig och konvalescensen den första månaden därefter var vedervärdig. Heltidssjukskriven 3 månader efter, och läkaren sa att han sjukskriver mig ytterligare 3 månader därefter om jag ville det då (jag skulle "bara" plugga, så kände inget behov av det). Med mig föll det sig inte bättre än att skruvarna skavde mot en muskel på ena sidan, så de plockades ut igen ett år senare (mycket mindre operation).
Om jag minns rätt krävs det mellan 6-12 månader efter op innan man är helt återställd.

Jag hade gjort det igen dock. Är mycket bättre idag, får inte alls så panikont som jag ibland kunde få innan op. Är inte begränsad av ryggen alls i princip, mer än att det kan börja värka vid mycket statisk belastning (främst av att stå rätt upp och ner under en lång period eller t.ex strosa långsamt under några timmar). Jag rider, dansar, klättrar, kör yoga, tränar etc utan några känningar av ryggen alls.
 
Hade det varit min rygg hade jag velat ha underlag ifråga om prognos mm från flera ortopeder, helst från fler än en klinik. Jag skulle vilja ha statistik kring utfall för det specifika ingreppet (aktuell metod, indikation, position), och även om möjligt kring utfall/reoperationer för den tilltänkta operatören. Så kinkig hade jag känt att jag ville vara för att besluta kring att operera eller inte operera min ryggrad för ett icke akut besvär.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 773
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 648
Senast: lewellyn
·
Hästmänniskan Jag föddes för 31 år sedan med en höftledsluxation på vänster höft. Efter en månad i stödbyxa och återkommande kontroller när jag var...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
40 777
Senast: Camilla_H
·
Hästvård Tadaa....så var allt igång igen... :smirk: Bakgrund: Lilla Misse ramlade ner i ett dike för 10 veckor sen, slog sig Rejält och han...
Svar
5
· Visningar
1 194
Senast: Jen80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp