Sten på stallplanen

Bukefalos 30 år!

aglaonema

Trådstartare
Det har blivit lagat stenkross 32 mm grova där jag leder hästarna in och ut från hagen vilket jag inte tycker om då dom är stora och vassa. Hur pass farligt är detta för hästens fötter? Blir det månne bättre då stenarna lagt sig?

Det har blivit lagat stenkross 32 mm grova där jag leder hästarna in och ut från hagen vilket jag inte tycker om då dom är stora och vassa. Hur pass farligt är detta för hästens fötter? Blir det månne bättre då stenarna lagt sig?
Det är nog olika beroende på hur känslig hästen är om fötterna. Så länge du bara leder lugnt över så är det nog inte farligt bara lite otrevligt. Det kan bli bättre med tiden men också sämre beroende på hur underlaget reagerar på regn och slitage.

Man lägger så grova på vägen för att mindre material spolas bort när det regnar. Det tar inte så lång tid tills dom stora stenarna trycks ner i backen och sen blir det slätt igen.

Man lägger så grova på vägen för att mindre material spolas bort när det regnar. Det tar inte så lång tid tills dom stora stenarna trycks ner i backen och sen blir det slätt igen.
Jag fick förklarat för mig att dessa stora stenar skulle vara till för dränering då det kommer mycket vatten här på gården alltså.

Är det fortfarande dränerande då? Funkar högre gångarter än skritt efter att dom lagt sig.

Ja men är det en väg bör det ju även finnas ett dike. När det lagt sig kan du både trava och galoppera. Jag kan ta en bild på vår väg senare. Vi la på nytt 032 i höstas.

20260320_121016.webp

Dom sjunker ner när det packar sig och sedan blir det som en vanlig grusväg. Tro det eller ej. :D
Fast jag har varit med om att tex ridvägar blir helt obrukbara för flera år framåt när man lagt sånt jättekross. Men beror säker på hur vägen belastas?

Fast jag har varit med om att tex ridvägar blir helt obrukbara för flera år framåt när man lagt sånt jättekross. Men beror säker på hur vägen belastas?
Ja vår grusväg som går utanför vår gård blir inte roligt att varken gå, rida eller cykla på när de lagt på sån stenkross. Den är då så hela sommaren trots att det kör bilar dagligen och även en del timmerbilar och andra större fordon. De lägger på nytt ca vart tredje år, ibland är det lite mindre grovt som tur är.
Men vår väg är rätt hård, blir ingen lera då det är sandhed så kanske därför det inte sjunker ner lika fort.

Många fia grusvägar som förstörs nu för att folk fått för sig att grov stenkross överst är bra, förr när alla vägar var grusvägar var det en hel vetenskap hur grusvägar skulle anläggas och skötas. Kunskap som nu verkar vara förlorad.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka