Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är nog olika beroende på hur känslig hästen är om fötterna. Så länge du bara leder lugnt över så är det nog inte farligt bara lite otrevligt. Det kan bli bättre med tiden men också sämre beroende på hur underlaget reagerar på regn och slitage.Det har blivit lagat stenkross 32 mm grova där jag leder hästarna in och ut från hagen vilket jag inte tycker om då dom är stora och vassa. Hur pass farligt är detta för hästens fötter? Blir det månne bättre då stenarna lagt sig?
Jag fick förklarat för mig att dessa stora stenar skulle vara till för dränering då det kommer mycket vatten här på gården alltså.Man lägger så grova på vägen för att mindre material spolas bort när det regnar. Det tar inte så lång tid tills dom stora stenarna trycks ner i backen och sen blir det slätt igen.
Jag fick förklarat för mig att dessa stora stenar skulle vara till för dränering då det kommer mycket vatten här på gården alltså.
Låter ändå ovanligt stora för att inte lägga mindre över?
Det tycker jag också. Håller ens skorna till att gå på eländet om man går fram och tillbaka några gånger värker det under fötterna.Låter ändå ovanligt stora för att inte lägga mindre över?
Är det fortfarande dränerande då? Funkar högre gångarter än skritt efter att dom lagt sig.Dom sjunker ner när det packar sig och sedan blir det som en vanlig grusväg. Tro det eller ej.![]()
Är det fortfarande dränerande då? Funkar högre gångarter än skritt efter att dom lagt sig.
Fast jag har varit med om att tex ridvägar blir helt obrukbara för flera år framåt när man lagt sånt jättekross. Men beror säker på hur vägen belastas?Dom sjunker ner när det packar sig och sedan blir det som en vanlig grusväg. Tro det eller ej.![]()
Ja vår grusväg som går utanför vår gård blir inte roligt att varken gå, rida eller cykla på när de lagt på sån stenkross. Den är då så hela sommaren trots att det kör bilar dagligen och även en del timmerbilar och andra större fordon. De lägger på nytt ca vart tredje år, ibland är det lite mindre grovt som tur är.Fast jag har varit med om att tex ridvägar blir helt obrukbara för flera år framåt när man lagt sånt jättekross. Men beror säker på hur vägen belastas?
Fast jag har varit med om att tex ridvägar blir helt obrukbara för flera år framåt när man lagt sånt jättekross. Men beror säker på hur vägen belastas?