Stenberg sadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare veg_lasagne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 5 685
V

veg_lasagne

Någon som har en sadel från Rolf Stenberg?
Hur upplever ni dem i form på bom och storleksmässigt? är de vida eller smala i storlekarna?
Försökte fråga i Sadellistan-tråden men fick inget svar?

:bump:

Sv: Stenberg sadlar

Stenberg är ett sadelmärke som fortfarande tillverkas.

Strömbergs är ett helt annat märke som tillverkades från början till den ridande polisen i Stockholm.
Senare på 70-talet när ästar blev mer vanligare bland "vanligt" folk började dom även tillverka sadlar för "alla".
Tyvärr så har dom numera slutat att tillverka sadlar... berodde visst på konkurensen av billiga importer från polen och indien... :crazy:

Men deras register finns fortfarande kvar så har man en gammal Strömbergare kan man därför ta kontakt med dom och få veta exakt när sadeln är tillverkad.

Stenberg själv pratar gott om sina sadlar (såklart!) men de jag har sett är som en vanlig typ globus. Passform låter jag vara osagt. Lättast är att ringa till hans butik och fråga :idea:

Har haft en stenbergs dressyr, 36 i bomvidd, vid mot extra vid. Nånstans mitt i mellan kan man väl säga. Låg kanon på min häst som inte hade nån manke och rak och rund rygg. Stora bogblad hade han också. Tänk dig grovt halvblod med lite kallblod i.
Jag älskade den sadeln, men det finns inte en chans att fullblodsdamen jag har nu växer i den. Tyvärr.

Det jag har hört om dessa sadlar är att de inte är omstoppningsbara därav det billiga priset . Men jag vet inte om det stämmer. .

Omstoppningsbara är de. Billiga i pris? Beror på hur man ser på saken. Jag betalade 5.700. Mycket pengar för mig och jag hade provat sadlar som var betydligt dyrare begagnade som inte passade hästen. Var rätt glad när jag äntligen hittade denna sadel. Finns även en dyrare version av dressyrsadeln.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
170
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 011
Senast: Tora
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 896
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur