Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Inte hört om det förr, men denna höst verkar ju ha rubbad årsrytm... Mitt körsbärsträd blommar och lökarna har börjat växa i rabatterna (Skellefteå), tvärs över Bottenviken blommar syrenerna. Växterna verkar tro det är vår?
Stenmurklor som kommer under hösten går bl a under namnet biskopsmössa eller brun hattmurkla. Dock väldigt lätta att förväxla med lömsk biskopsmössa, som för övrigt är att räkna som ordentligt giftig. Den har något mörkare brun hatt, något lite lila fot och växer direkt på marken... Utifrån din beskrivning/bilder är det inte otroligt att du fått tag i just lömsk variant. Kanske inte så bra att äta trots allt... Dock har jag själv gjort det tidigare flertalet gånger(innan jag visste) och uppenbart överlevt
Trädgård & Växter Svårt att veta om det är salladen jag sått som börjar titta upp, eller om jag just nu gödslat och vattnat en miljon nya aklejor. :rofl...