Steppende och småstegrande häst...hjälp...

P

pakeol

PUh!

något har hänt med min före detta "lata" :crazy: häst.
Idag när vi red (3 gada ryttare) så fick min häst helfnatt....
Vi kom lite efter den första hästen, vi hade ju en bakom oss som var hur cool och lugn som helst. Men min Donna var...ja... steppig, småstegrande, galopp på stället, galopp åtsidan och frustande men samtidigt spetsande öron...hjläp, vad gör jag??? Ska jag se det som något positivt? eller? Men ...vad gör ajg när det blir så här på ryggen, jag blev faktiskt lite rädd...

Det jag gjorde var att satte mig djupt ner i sadeln, gav eftergift för att få henne gå framåt men samtidigt höll jag så mjukt jag kunde tillbaka i tyglarna. När det blev lite bättre mark lät jag henne gå i slutor blandat med skänkelvikningar. Gjorde små halter för att låta henne i olika tempoväxlingar i skritt komma ifatt framförvarande häst...gör jag rätt? Donnan i fråga blev lugnare men jag kände under hela uteritten att minsta tecken frå mig och det hade burit av i full fart!!! :cool:
 
Sv: Steppende och småstegrande häst...hjälp...

Tycker jag absolut!
Vad var det för väder ute?

Mitt sto bli sådär när det är kallt och blåsigt ute
 
Sv: Steppende och småstegrande häst...hjälp...

det är ju bara kul! hon var frammåt o på bra humör ! :D

hösthumör kanske.. men jag skulle se det som något positivt..och tycker att du gjorde rätt.. var väl "kapplöpnings" instinkten som vaknade i henne o gjorde att hon ville springa ikapp den som var före...

personligen ser jag det bara som positivt när hästen är som du beskriver.. full av energi :)
 
Sv: Steppende och småstegrande häst...hjälp...

Vi kom lite efter den första hästen, vi hade ju en bakom oss som var hur cool och lugn som helst. Men min Donna var...ja... steppig, småstegrande, galopp på stället, galopp åtsidan

Låter precis som att hon var stressad pga ngt; kanske varit och smygätit av havret:D

Brukar hon inte vara sådan och hon fortsätter, kan man pröva att ge tillskott av magnesium, våra marker lider brist av den varan;)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en valack som pallnitar och drar ner huvudet. Oftast efter hinder men ibland bara av att galoppera. Detta har han gjort sen...
Svar
7
· Visningar
1 454
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 422
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 171
Senast: Jealle
·
Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 305
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp