Bukefalos 28 år!

Steralisering

Dum fråga: ni som fick ont i axlar av gasen, blir det gas ända där uppe? Trodde den bara var i buken?
 
Min Operation och första tiden på uppvaket gick hur bra som helst tills de gav mig nån slags morfin smärtlindring Då kräktes jag excoriststyle i typ 12 timmar trots flera doser antikräkmedel i sprutform. Men när det gått över mådde jag utmärkt, var bara lite öm ett par dagar. Jag skulle inte ha varit så lyrisk över tensapparaten jag fick låna på uppvaket, tror att de trodde att jag hade mer ont än vad jag hade. Jag är i och för sig van vid att ha skitont vid mens... de tog bort en massa ihopväxningar också och informerade om att jag har endomentrios.
 
Steriliserade mig för några år sedan. Oerhört smidig procedur, kom på morgonen, gick hem på eftermiddagen, åkte buss hem själv, rekommenderas inte😁 Hade lite ont på kvällen, jobbade i stallet dagen efter som vanligt, undvek att lyfta tungt bara. Har inte haft några problem efter.
 
Jag är ev lite sugen, just för att kanske slippa p-piller osv och jag aldrig haft ett sug efter egna barn. Enda som hindrar mig är ju dels att jag är så fruktansvärt nålrädd bla
 
Dum fråga: ni som fick ont i axlar av gasen, blir det gas ända där uppe? Trodde den bara var i buken?

Precis, gasen är bara i buken. Anledningen till att det kan göra ont i axlarna är att det samlas gas högst upp i magen och där trycker på nervändar som reagerar med smärta. Kroppen är inte alltid jättebra på att lokalisera var smärtan är så det uppfattas som att det är axeln som gör ont men det är egentligen diafragman. Det kallas referred pain. :)
 
Precis, gasen är bara i buken. Anledningen till att det kan göra ont i axlarna är att det samlas gas högst upp i magen och där trycker på nervändar som reagerar med smärta. Kroppen är inte alltid jättebra på att lokalisera var smärtan är så det uppfattas som att det är axeln som gör ont men det är egentligen diafragman. Det kallas referred pain. :)
Tack för en bra förklaring! :)
 
Egenremiss! Skicka till Ystad eller Kristianstad, det är de enda två som gör sterilisering i Region Skåne.
Jag skickade till Ystad och hade mitt inledande samtal/undersökning där men opererades i k-stad då de hade mycket längre kö i Ystad (de ringde och frågade om jag var okej med det).
Pma om du undrar något specifikt om egenremissen :) (Eller du kan fråga här - men det är kanske inte så relevant för alla i tråden 😅 ).
Tack, nu fick jag tummen ur 👍🏻
 
Precis, gasen är bara i buken. Anledningen till att det kan göra ont i axlarna är att det samlas gas högst upp i magen och där trycker på nervändar som reagerar med smärta. Kroppen är inte alltid jättebra på att lokalisera var smärtan är så det uppfattas som att det är axeln som gör ont men det är egentligen diafragman. Det kallas referred pain. :)
Vad intressant! Tack!
 
Genom gick denna operation i maj detta året.
Själva operationen gick bra. fick åka hem samma kväll, och de skickade med några lånddtids och korttidsverkande morfintabletter mot smärtan. Behövde bara ta två dagar. Blev sjukskriven 1 månad (vilket tydligen var/är standard)
Tyvärr fick jag en infektion, och fick söka vård för det akut 5 dagar efter operationen. Fick feberkänningar och förhöjd puls. Blev hemskickad samma dag med en 10 dagars antibiotikakur.

Var med om sakka sak förra året efter galloperation, men då ignorerade jag det och trodde jag åkt på influensa, vilket slutade med att jag fick ligga på sjukhus med intravenös antibiotika i 5 dygn. så för att slippa samma sak igen, sökte jag direkt när jag kände igen känslan

Men är så nöjd med att ha gjort det. Nu slipper jag störtfloder, smärtsamma verkar och frånvaro på jobb. Och framförallt, slipper ta massa hormonpreparat som p-piller, spiral osv.
Hade både endometrios och myom,
 
Genom gick denna operation i maj detta året.
Själva operationen gick bra. fick åka hem samma kväll, och de skickade med några lånddtids och korttidsverkande morfintabletter mot smärtan. Behövde bara ta två dagar. Blev sjukskriven 1 månad (vilket tydligen var/är standard)
Tyvärr fick jag en infektion, och fick söka vård för det akut 5 dagar efter operationen. Fick feberkänningar och förhöjd puls. Blev hemskickad samma dag med en 10 dagars antibiotikakur.

Var med om sakka sak förra året efter galloperation, men då ignorerade jag det och trodde jag åkt på influensa, vilket slutade med att jag fick ligga på sjukhus med intravenös antibiotika i 5 dygn. så för att slippa samma sak igen, sökte jag direkt när jag kände igen känslan

Men är så nöjd med att ha gjort det. Nu slipper jag störtfloder, smärtsamma verkar och frånvaro på jobb. Och framförallt, slipper ta massa hormonpreparat som p-piller, spiral osv.
Hade både endometrios och myom,
Men du opererade bort hela livmodern då?
 
Puffar upp tråden med en fråga!

Upplevde ni svullnad efter ingreppet och hur länge i så fall? Främst över magen då. Jag gjorde steriliseringen i måndags och tänker att det säkert är rimligt att magen är svullen men hittar inte mycket info när jag googlar.
 
Puffar upp tråden med en fråga!

Upplevde ni svullnad efter ingreppet och hur länge i så fall? Främst över magen då. Jag gjorde steriliseringen i måndags och tänker att det säkert är rimligt att magen är svullen men hittar inte mycket info när jag googlar.

Ja ett par dagar. Efter alla bukoperationerna har jag varit svullen.
 
Ja ett par dagar. Efter alla bukoperationerna har jag varit svullen.
Tack för svar! Hoppas det lägger sig snart då, hade varit trevligt att komma i nåt annat än mjukisbyxor då jag ska iväg på resa på söndag och gärna vill klä mig efter ändamålet. Men då har det nästan gått en vecka så då borde det vara lugnt 😊
 

Liknande trådar

Hemmet Planerar att köpa nya garderober till sovrummet (eventuellt platsbyggda) och har varit inne på skjutdörrar denna gång. Dels för att...
Svar
10
· Visningar
544
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 184
Senast: Rosett
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 557
Senast: Sassy
·
Trädgård & Växter Jag har en liten dröm att bygga ett växthus inom ett år eller två. Tanken är då ett växthus på mur som delvis funkar att odla lite i men...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp