Sterilisera tik?

H

hannibal

Jag har en blandrastik som snart fyller sju år. Hon mår väldigt dåligt före, under och efter löp. Hon är allmänt hängig och trött. Så fort man inte har ögonen på henne biter hon av hörnen på alla kuddar hon kan hitta. Hon slaktar även allt som är luddigt och stoppat. Vår katt har det inte lätt under dessa perioder... :crazy: Hunden mår väldigt dåligt av detta och skäms för sitt beteende. Normalt sett är hon väldigt skötsam av sig och hon vet ju att hon gör fel.
Vi har fått råd av en veterinär att sterilisera henne. Låter ju bra i våra öron eftersom vi ändå aldrig tänkt att ta valpar. Som vi förstod det skulle det enbart var positivt för henne. Nu har jag dock hört från andra håll att det inte alls är det bästa för hunden, utan att det kan leda till klimakteriebesvär, depression osv, osv...

Finns det någon som har erfarenhet av detta och som kan ge mig råd? Tack på förhand!
 
Vad jag vet från både brukshundklubben och från veterinär så gör man hunden en tjänst om man kastrerar den. Den blir gladare, piggare och lever generellt längre. Vad man får passa på är att även aptiten brukar kunna bli "piggare". :D
 
Jag tror du menar kastrera, när man steriliserar så löper dom fortfarander vad jag förstått.
Jag tror det kan va ne bra idé. Även om tiken inte mår dåligt under löp ser jag bara fördelar med att kastrera.
 
Har själv bara positiva erfarenheter av kastration av tik. Våra hundar har blivit piggare och gladare. Den "biverkningen" tiken kan råka ut för är inkontinens, drabbar ca 10-15% av kastrerade tikar, men är relativt lätt att medicinera. En fördel är att tiken inte heller kommer att få livmoderinflammation som oftast kräver att livmoder och äggstockar opereras bort men hundarna är väldigt sänkta och har jobbigt efter operation. Bättre att göra op när tiken mår bra.
 
Min gamla schäfertik kastrerades pga livmoderinflammation, och mådde jättebra efteråt. Innan operationen löpte hon 3 ggr/år, och varje gång blev hon trött och ointresserad av allt, under hela förlöp-löp-skendräktighetsperioden.
Och vadå klimakteriebesvär? Hundar har väl inget klimakterium, det är väl bara vi svanslösa apor som har? OK, jag förstår att man menar förändringar i hormonproduktionen, men jag är lite överkänslig för allt som luktar förmänskligande av djur.
Förmodligen för att jag är en klimakteriekärring! :devil: :D
 
Jag funderar också på att kastrera min ena tik, och har just gjort en rundringning för att kolla priser hos olika djursjukhus runtomkring. Snacka om varierande! :eek: Allt från 4200 till 10 000!! Man undrar ju vad som ingår i det senaste priset, sammetsdyna och guldvattenskål?
 
Tack för alla bra råd! Inkontinens verkar ju inte så kul förstås... Annars verkar det ju bara finnas fördelar då!? Aptiten är det inget fel på i nuläget, så vi är redan vana att passa på hennes vikt. :)
 
Sitter i samma sits som du! Samma ålder oxå en blandras. Vad jag vill lägga till och fråga om är spelar åldern in, alltås det är ju inga pur unga hundar vi talar om .. Någon som vet :confused: .
 
Jag rekomenderar varmt att kastrera. Vi har en springertik som vi kastrerade för 2 år sedan. Det enda "problemet" är att hon inte kan trimmas normalt längre, men det löser vi lätt med maskin :D Hon har mao fått en tjock, tät päls som inte släpper i första taget. Fördelen är att hårbollarna längs golvet har försvunnit från henne, fast det märks inte eftersom vi har 5 hundar till....

Åldern har ingen betydelse för kastrationen, förutsatt att hunden fixar sövningen.

Mvh
Duvan
 
Ju tidigare man kastrera ju bättre med hänsyn till risk för juvertumör, om man gör det innan två års ålder kommer risken för juvertumör vara väldigt liten men den ökar med antalet löp tiken gått igenom. Risker med kastration är att hunden sövs vilket alltid kan vara en risk men vet undersöker alltid hund innan sövning, viktigt att kolla hjärta och lungfunktion. Åldern spelar ingen som helst roll om hunden bara är frisk i övrigt.
 
Jag har en steriliserad tik (hatar ordet kastration på tikar, men allt är borttaget iaf), hon fick en akut livmodersinflammation och höll på att stryka med...

Hon blev mycket piggare, tyvärr ökad aptit (ökad aptit + labrador= FEL), dessutom slipper hon alla löpbesvär då hon alltid blev skendräktig och sprang runt och bäddade osv.

Hon är 12 år nu, pigg för sin ålder och hänger med bra fortfarande.

Det är dyrt, men värt pengarna. Vår opererades 1996, det gick på 8000, dock akut på julhelgen, men du får nog räkna med det priset. Jag hade valt en veterinär som jag litar på och sedan struntat i att spara ett par tusenlappar, då operation alltid medför en risk.

Dessutom slipper du problem som livmoderstumörer och risken för juvertumörer minskar som sagt.

//Emma
 
hur mycket du än hatar ordet så är det just kastrerad din tik är, inte steriliserad. Hade hon varit steriliserad så hade inte allt varit borttaget :D :smirk:
 
Klart att du kan sterilisera din tik!
Med tanke på hennes ålder ska hon ju ändå inte ha några valpar Dessutom kommer ju risken att få livmoderinflammation att försvinnna om man kastrerar henne.
Jag har träffat flera tikar som har kastrerats, de har mått jätte bra allihopa!
Tänk så skönt för både dig och tiken då hon slipper löp då hon springer och spanar efter hanar. För att inte tala om hur jobbigt hon har det då hon är skendräktig...

Ta väl hand om din hund och lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 812
Senast: Migo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 066
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 269
Senast: Exile
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 527
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp