Sterilisering, kvinna.

Det går säkert fint för dig ❤️. För nästan 10 år sedan sövdes jag (annan anledning) och var sjukt nervös eftersom jag aldrig hade blivit sövd innan; alltid varit sååå rädd för det (kontrollbehov antar jag). Men sövningen gick fort! Och eh min första kommentar på uppvaket var "fick jag inte sova längre?!?" Sov ju gott tydligen 😅. Så från en förut jätterädd till en annan; du kommer klara det, försök slappna av ❤️
 
Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är så sjukt nervös. Jag har aldrig blivit sövd. Aldrig blivit opererad.

Jag vet att opioder inte fungerar på mig, så jag vet att smärtan kan potentiellt bli ett problem. Förmodligen ihop med att läkare inte tror på mig när jag säger att det inte fungerar. Jag är lite rädd för hur jag ska reagera på narkos och att bli sövd, eftersom jag som sagt inte reagerar riktigt som andra på mediciner så är jag livrädd att vakna mitt i. Opioder fungerar inte, jag går uppåt på lugnande och ska jag bli salongsberusad på alkohol så behöver jag dricka enorma mängder trots att jag dricker typ 2-3 ggr/år. Min kropp är alltså lite special helt enkelt.

Hur ont får man? Det står ingenstans när jag kan förväntas få åka hem? Jag ska vara där 7:30, nyduschad 😴 och får komma hem "på eftermiddagen". Mitt kontrollbehov skriker!!

Hur länge behöver man vara försiktig med kroppen? Jag vill börja promenera mina minst 9000 steg/dag så fort jag har möjlighet. Och jag vill fortsätta med min masteruppsats.

Observera, jag vill inte höra från er som har fått onormalt ont, där saker gick fel och det blev smärta och div behandlingar efter det osv. Jag vill veta från er som hade en normal operation och tillfrisknad. Hur ont hade ni? Vilka mediciner gick ni på? När kunde ni börja göra småsaker, använda kroppen som normalt, lyfta tungt, gå på gym osv osv...

Fick brevet igår och blev lite chockad, tiden var så nära inpå. Jag hade behövt bearbeta min rädsla lite längre egentligen. Så, jag hoppas att ni kan hjälpa mig med detta.

Ser att det är klart och gått bra, så skönt! 😍
 
Vad skönt att det blev en bra upplevelse för dig @SiZo ❤️

Själv har mina plåster precis släppt och jag kan konstatera att min ena navelpicercing är ett minne blott. Men det är ju ett litet pris att betala för lättnaden att veta att jag aldrig kommer kunna bli gravid!
Mina plåster har också släppt. "Ta bort plåstrena om 3 dagar". Lossnar inom 10 h.... Jag tog ett kattungeplåster och satte över ändarna som hade lossnat. Vill ändå ha något täckande första natten.

Ja. Så skönt att slippa kondom. Jag blir så öm av kondomer. Provat hur många sorter som helst i en hel hög material. Ska bli skönt att återgå till att inte vara öm i 3 dagar efter sex.
 
Mina plåster har också släppt. "Ta bort plåstrena om 3 dagar". Lossnar inom 10 h.... Jag tog ett kattungeplåster och satte över ändarna som hade lossnat. Vill ändå ha något täckande första natten.

Ja. Så skönt att slippa kondom. Jag blir så öm av kondomer. Provat hur många sorter som helst i en hel hög material. Ska bli skönt att återgå till att inte vara öm i 3 dagar efter sex.
Oj, mina plåster satt nog 10 dagar! Vad skönt att du mådde så bra efteråt, återhämtningen blir säkert inga problem heller!
 
Jahopp. Riktigt så smärtfri fick jag inte fortsätta vara.

Tänkte att det skulle vara otroligt skönt att lägga sig i sängen. Lägger min på rygg och känner direkt att kroppen svarar med världens adrenalinpådrag. Försöker andas genom smärtan för att se om det lägger sig. Ligger väl 30 sekunder. Blodsockret börjar dippa och jag blir riktigt riktigt illamående av smärtan.

Provar om sidan är bättre. Nope.

Så nu "ligger" jag här med allehanda kuddar vi har i huset så att jag kan hålla mig sittande.
Jag som inte ens kan sova på rygg. Detta blir spännande.

Man skulle ju åka in om man fick väldigt ont. Men detta är verkligen bara när jag ligger ner. Inget när jag står upp, sitter eller så. Jag försöker sova så får vi se hur det går helt enkelt.
 
Jahopp. Riktigt så smärtfri fick jag inte fortsätta vara.

Tänkte att det skulle vara otroligt skönt att lägga sig i sängen. Lägger min på rygg och känner direkt att kroppen svarar med världens adrenalinpådrag. Försöker andas genom smärtan för att se om det lägger sig. Ligger väl 30 sekunder. Blodsockret börjar dippa och jag blir riktigt riktigt illamående av smärtan.

Provar om sidan är bättre. Nope.

Så nu "ligger" jag här med allehanda kuddar vi har i huset så att jag kan hålla mig sittande.
Jag som inte ens kan sova på rygg. Detta blir spännande.

Man skulle ju åka in om man fick väldigt ont. Men detta är verkligen bara när jag ligger ner. Inget när jag står upp, sitter eller så. Jag försöker sova så får vi se hur det går helt enkelt.
Det kan vara så att det är gasen de använder när de blåser upp buken som flyttade på sig när du hastigt lade dig ner. Om det är problemet borde det gå över på en dag eller två!
 
Det kan vara så att det är gasen de använder när de blåser upp buken som flyttade på sig när du hastigt lade dig ner. Om det är problemet borde det gå över på en dag eller två!
Ja jag tänkte att det var något sådant. Det gick ju jättebra sedan. Enda problemet nu är att buken är så svullen att den liksom studsar när jag går. Likadant om jag ligger på sidan så flyttar liksom hela magen på sig. Det gör inte ont. Men det är så obehagligt. Jag skulle behöva en gördel eller nåt 😆

Svullnaden har helt klart gjort att smärtan ökat. Så jag är inte lika mobil idag som igår. Men bara när jag beter mig dumt, så det är hanterbart.
 
Ja jag tänkte att det var något sådant. Det gick ju jättebra sedan. Enda problemet nu är att buken är så svullen att den liksom studsar när jag går. Likadant om jag ligger på sidan så flyttar liksom hela magen på sig. Det gör inte ont. Men det är så obehagligt. Jag skulle behöva en gördel eller nåt 😆

Svullnaden har helt klart gjort att smärtan ökat. Så jag är inte lika mobil idag som igår. Men bara när jag beter mig dumt, så det är hanterbart.
Jag vet ju inte om hur andra haft. Men buken svullnade för mig med. Dock en ganska fast svullnad. Det visade sig vara en blödning under huden. Inget farligt och inget de gjorde något åt förutom förlängde konvalescensen. Men tänker att det kan vara bra att ha i åtanke.

Edit. Det var så mycket svullnad att jag såg gravid ut 🙃😅
 
Jag vet ju inte om hur andra haft. Men buken svullnade för mig med. Dock en ganska fast svullnad. Det visade sig vara en blödning under huden. Inget farligt och inget de gjorde något åt förutom förlängde konvalescensen. Men tänker att det kan vara bra att ha i åtanke.

Edit. Det var så mycket svullnad att jag såg gravid ut 🙃😅
Ja.... Jag ser ut att vara i 4e månaden typ. Kanske lite mer. Mjuk svullnad som följer med mycket, heeela magen trillar över på sidan om jag ligger på sidan.

Men då länge jag inte mår dåligt eller får feber så tänker jag att det lugnt.

Gördel hade absolut varit att föredra nu.
 
Jag vet ju inte om hur andra haft. Men buken svullnade för mig med. Dock en ganska fast svullnad. Det visade sig vara en blödning under huden. Inget farligt och inget de gjorde något åt förutom förlängde konvalescensen. Men tänker att det kan vara bra att ha i åtanke.

Edit. Det var så mycket svullnad att jag såg gravid ut 🙃😅
Jag fick en sådan blödning jag med. Rätt rejäl. Halva magen tog en blå ton efter någon dag så de började rita på mig för att se om det där blå växte 🙈
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 695
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 630
Senast: SiZo
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 208
Senast: Bee
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 689
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp