Sterilisering, kvinna.

Det lär vara lite samma här. Det är ett annat ställe än sjukhuset, "samariterhemmet", dagskirugi. Och jag funderar också på hur jag ska göra med sambon... Det känns som att det är många frågor man inte vet svaren på. Samtidigt så känns det lite överdrivet att ringa och fråga massor. Men jag lär väl skicka hem honom antar jag.

Frusen lär jag med vara. Jag kan inte hålla värmen själv, förutom just när jag sover, av någon jättekonstig anledning, då är jag varm som en kamin (känns det som iaf). Men frusna människor tänker jag att de är vana vid, och i värsta fall får sambon ha full värme på i bilen + sätesvärme när han hämtar mig.

Men det är bra att vara mentalt förberedd på att det är såhär det kan gå till. Då är det lite lättare att hantera det om det händer tänker jag.
Ja jag var inte förberedd, tänkte att det var samma rutiner som på kvinnokliniken. Tror det gjorde mig lite extra stressad när jag väl kom dit och fattade att det skiljde sig så mycket. Så det är nog bra att mentalt vara inställd på det. Man känner sig ju lite utsatt som patient och beroende på hur man funkar kanske man, som jag, har ett stort behov av att känna sig trygg genom att få ordentlig information och känna sig omhändertagen. Den informationen jag haft mest nytta av är sånt att läst mig till, både infopapper från vården, googlingar och härifrån.

Frusenheten släppte för mig när jag vaknat till ordentligt och fått smörgås/dricka så innan jag åkte hem. Någon tipsade om mjuka kläder, det är ett bra tips.

Även om jag fortfarande har en ganska dålig känsla av själva sjukhusupplevelsen, så gick själva operationen bra och nu har jag börjat landa i den sköna känslan av att det är gjort. För vården är det förmodligen ett pyttelitet rutiningrepp men för en själv kan det ju vara en ganska stor grej.
 
Min partner har inte heller fått följa med in på avdelningen. Tror inte han fick det varken vid hjärnoperation eller hysterektomi, båda på större sjukhus. Vi har dock suttit i väntrummet tillsammans.
Det kanske är så generellt? I mitt fall var väntrummet inne på avdelningen så han fick lämna i trapphuset liksom. När jag opererades på kvinnokliniken hade jag en person med mig fram tills att jag skulle in i operationssalen men det var ganska många år sen nu.
 
Jag har tyvärr inte rött hår.

Jag har hyfsat stor erfarenhet av läkare som inte lyssnar. Iofs var senaste gången för lite över 10 år sedan, kanske är det mer accepterat att man metaboliserar läkemedel olika idag? När jag krossade två ryggkotor så vägrade de lyssna och gav mig morfin, tramadol och oxycontin (har jag för mig) och vägrade skicka hem mig innan jag hade fått smärtlindring som fungerade "För mitt nervsystem fungerar precis som alla andras". Det slutade med att jag rymde innan de skrev ut mig.

Helst skulle jag ju vilja göra DNA-prov så att man får svar på vilka läkemedel som kan fungera och vilka som inte gör det. Men där är vi inte än tydligen.
Otur! Att hårfärgen inte var lösningen, alltså.
 
Det kanske är så generellt? I mitt fall var väntrummet inne på avdelningen så han fick lämna i trapphuset liksom. När jag opererades på kvinnokliniken hade jag en person med mig fram tills att jag skulle in i operationssalen men det var ganska många år sen nu.
Möjligt? Det här var två olika sjukhus det rörde sig om också.
 
Jag kräver höga doser opioider för att svara på dem. Och kan tex inte omvandla kodein.

Jag fick alvedon efter min sterilisering och hade inte särskilt ont mer än ett molande. Som mild mensvärk. Då var smärtan i axlarna efter gasen värre, men den gick över samma dygn. Jag var inte beredd på den heller.

Opererades på fm och åkte hem vid 14. Åkte tåg hem (det fick jag inte eg men jag gjorde det ändå) och sen bil sista två milen. Var sjukskriven en vecka pga risk för slag mot buken i arbetet men fixade stallet som vanligt. Fick en komplikation(blödning under huden från de inre såren) men den skapade inte mer smärta.

Kan dock varmt rekommendera klänning och byxor med mjuk resår närmsta veckan.

Det kommer gå bra!
 
Jag har inte steriliserat mig men jag har blivit sövd några gånger och för mig så har det varit jätteskönt trots kontrollbehov. 😅 Ganska trött efteråt men inget illamående och sköterskorna har varit så himla gulliga!

Hoppas du får en bra upplevelse och bra personer runtomkring dig!
 
Det fanns inga anhöriga med i ”väntrummet” på Samariterhemmet men tillgänglig personal. Jag fick huvudvärk pga lång fasta, sade till om det och fick dropp plus Alvedon på flaska (i droppet). Stämningen var lugn tyckte jag.
Åh, du opererades på samma ställe alltså?

Vilken tid skulle du vara där, och ungefär när blev du opererad? Hoppas ju inte att jag behöver vara där hur många timmar som helst och bara vänta...

Läsplattan kommer tas med kan jag lova.
 
Jag har blivit sövd en massa gånger, runt 20-25ggr, dels för operation och dels för ECT.
Så skönt att kunna släppa kontrollen och bara somna in. När man sedan vaknar igen är allt klart och man kan slappna av.

Operationen kan jag dock inte uttala mig om.
 
Åh, du opererades på samma ställe alltså?

Vilken tid skulle du vara där, och ungefär när blev du opererad? Hoppas ju inte att jag behöver vara där hur många timmar som helst och bara vänta...

Läsplattan kommer tas med kan jag lova.

Japp :)

Jag minns inte exakt men skulle vara där på morgonen, så väntade nog minst 3 timmar. Lite drygt men det var ändå okej.
 
Japp :)

Jag minns inte exakt men skulle vara där på morgonen, så väntade nog minst 3 timmar. Lite drygt men det var ändå okej.
Jag brukar fasta till 12-13 i vanliga fall med, så den biten stör mig inte egentligen. Det är bara att skaffa sig tillräckligt att läsa. Och läsplattan har väl 50-talet böcker, så det ska nog inte vara någon fara :D

Härligt att höra från någon som har varit på samma ställe för samma sak, det känns tryggt. Riktig "monkey-brain" grejj, du dog ju inte så då lär inte jag göra det heller :rofl:

Kanske fixa nya hörlurar som klarar mer än 2 h speltid... För det kan nog behövas gissar jag.
 
Jag brukar fasta till 12-13 i vanliga fall med, så den biten stör mig inte egentligen. Det är bara att skaffa sig tillräckligt att läsa. Och läsplattan har väl 50-talet böcker, så det ska nog inte vara någon fara :D

Härligt att höra från någon som har varit på samma ställe för samma sak, det känns tryggt. Riktig "monkey-brain" grejj, du dog ju inte så då lär inte jag göra det heller :rofl:

Kanske fixa nya hörlurar som klarar mer än 2 h speltid... För det kan nog behövas gissar jag.

Nej precis det gick finfint ☺️
 
Steriliserade mig för drygt 1 år sedan. Fick en genomgång av den opererande läkaren i samma rum som jag fick byta om i. Tog nog bara nån timme mellan att jag kom dit och att jag gick in till operation. Jättetrevliga usk,ssk och läkare i Kristianstad måste jag säga.

Mådde toppen direkt efter operationen och hela läkningstiden. 15 min efter uppvak så kände jag mig rätt redo att gå hem. Behövde bara stanna för att kissa typ och fika, att äntligen få dricka kaffe var det bästa på hela dagen (det var ärligt talat det värsta med hela operationen - inget kaffe på så många timmar 😱 ). Fick skjuts av en kompis hem och det var skönt, särskilt eftersom jag var vrålhungrig.
Behövde inga opiater efteråt (tror jag fick långtidsverkande morfin innan men är osäker, tog bara glatt alla tabletter jag fick) utan åt bara alvedon + ipren.

Jag var inte särskilt svullen efteråt och läkte snabbt. Kände att mina 10 dagars sjukskrivning var lite onödigt länge tbh. Var ute och gick mina normala rundor med hunden dan efter, kände bara av när jag böjde mig typ. Fick inte heller ont i axeln av gasen som jag en del andra fått.
 
Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är så sjukt nervös. Jag har aldrig blivit sövd. Aldrig blivit opererad.

Jag vet att opioder inte fungerar på mig, så jag vet att smärtan kan potentiellt bli ett problem. Förmodligen ihop med att läkare inte tror på mig när jag säger att det inte fungerar. Jag är lite rädd för hur jag ska reagera på narkos och att bli sövd, eftersom jag som sagt inte reagerar riktigt som andra på mediciner så är jag livrädd att vakna mitt i. Opioder fungerar inte, jag går uppåt på lugnande och ska jag bli salongsberusad på alkohol så behöver jag dricka enorma mängder trots att jag dricker typ 2-3 ggr/år. Min kropp är alltså lite special helt enkelt.

Hur ont får man? Det står ingenstans när jag kan förväntas få åka hem? Jag ska vara där 7:30, nyduschad 😴 och får komma hem "på eftermiddagen". Mitt kontrollbehov skriker!!

Hur länge behöver man vara försiktig med kroppen? Jag vill börja promenera mina minst 9000 steg/dag så fort jag har möjlighet. Och jag vill fortsätta med min masteruppsats.

Observera, jag vill inte höra från er som har fått onormalt ont, där saker gick fel och det blev smärta och div behandlingar efter det osv. Jag vill veta från er som hade en normal operation och tillfrisknad. Hur ont hade ni? Vilka mediciner gick ni på? När kunde ni börja göra småsaker, använda kroppen som normalt, lyfta tungt, gå på gym osv osv...

Fick brevet igår och blev lite chockad, tiden var så nära inpå. Jag hade behövt bearbeta min rädsla lite längre egentligen. Så, jag hoppas att ni kan hjälpa mig med detta.
Jag har inte steriliserats men opererats ortopediskt och fick då ryggmärgsbedövning och drogades ned till ”sömn”, någon sorts cocktail, och det jag som hände var att jag vaknade men det var inte obehagligt, jag kände inget fysiskt och sköterskan märkte det och gav mer direkt så jag som somnade om. Sedan tyckte jag uppvaket var jobbigt, blev väldigt ledsen, det tog rätt lång tid att få känseln tillbaka efter ryggmärgsbedövningen och jag mådde illa så det kan säkert variera även efter narkos och därav att du fått så vag i formation.
 
Steriliserade mig med titthål för ett par år sedan. Hade ett par besök innan op, fick träffa narkosläkaren eftersom jag är rätt svårsövd och har kvar kräkreflexer länge i narkosen så de ville prata lite innan.
Själva op-dagen gick fort, opererades vid 9-10 och fick gå hem vid 15-tiden, när de sett att jag kunde svälja( pga bedövning i halsen tror jag) gå och kissa igen. Jag har tre ärr, kirurgen fick göra ett extra hål eftersom min livmoder tydligen lutade på något vis, så hon fick inte tag i den med bara två hål, men inget som syns om man inte vet om att de finns där..
Hade ont i axlarna på kvällen av gasen och var lite trött och frusen men har för mig att jag jobbade igen efter typ 3-4 dagar. Åt ingen smärtlindring alls mer än Alvedon- Ipren första kvällen, men hade inte så ont.
 
Steriliserade mig med titthål för ett par år sedan. Hade ett par besök innan op, fick träffa narkosläkaren eftersom jag är rätt svårsövd och har kvar kräkreflexer länge i narkosen så de ville prata lite innan.
Själva op-dagen gick fort, opererades vid 9-10 och fick gå hem vid 15-tiden, när de sett att jag kunde svälja( pga bedövning i halsen tror jag) gå och kissa igen. Jag har tre ärr, kirurgen fick göra ett extra hål eftersom min livmoder tydligen lutade på något vis, så hon fick inte tag i den med bara två hål, men inget som syns om man inte vet om att de finns där..
Hade ont i axlarna på kvällen av gasen och var lite trött och frusen men har för mig att jag jobbade igen efter typ 3-4 dagar. Åt ingen smärtlindring alls mer än Alvedon- Ipren första kvällen, men hade inte så ont.
3 hål är väl standard? Det har jag med, 1 vid var äggledare o sen 1 i naveln
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 696
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 632
Senast: SiZo
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 208
Senast: Bee
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 723
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp