Bukefalos 28 år!

Sterilisering????

Hera

Trådstartare
Ska ev ta över en tik från en kompis...Kan man sterilisera en tik? Så att man slipper sära på hundarna när hon löper...Hon blir dessutom fruktansvärt jobbig när hon löper, verkar inte må så bra av det. Vill inte kastrera min hane då han ev ska vara i avel längre fram....

Vad får det för konsekvenser om mm?
Får man tävla en stereliserad tik?
Vad kostar det?

Vad har ni för erfarenheter?
 
Sv: Sterilisering????

Man brukar kastrera tikar, inte sterilisera. Med sterilisering finns alla hormoner kvar i kroppen, man knyter av äggstockarna. Det görs inte så ofta nuför tiden.
Så kastrering (man tar bort livmodern) är det!

Tycker det låter som en bra idé att kastrera en tik som inte ska användas i avel.
Man slipper löpet och alla hanhundar som kan bli tokiga......Man slipper livmoderinflammationer....

Kostnaden varierar från klinik till klinik. Runt några tusenlappar skulle jag tro!
De största konsekvenserna är väl själva operationen och eftervården, det är då det skulle kunna gå snett. Annars ser jag inget negativt i det.

Vet inte hur det är med tävlingar, men jag tror man får tävla!
 
Sv: Sterilisering????

Min lilla är kasterad efter en livmoderoperation, det är jätteskönt att slippa löpen! Ibland läcker hon lite, men det är sällan.
Jag har funderat på att kastrera den stora också, men inte kommit längre än att kolla priser. Det varierar väldigt, så det lönar sig att kolla runt. Tänk på att fråga om eftervården ingår i det priset du får!
 
Sv: Sterilisering????

Vi kastrerade vår springer för drygt 2 år sedan. Det kostade ca. 5000:- och har varit värt varenda krona. Eftersom vi även har hane (och fler tikar) är det guld värt att han aldrig behöver vara helt själv.

Det enda negativa med kastreringen är att hon har fått annan pälskvalité, vilket gör att hon inte kan trimmas på vanligt vis. Till det finns det dock maskin istället.... Inga begränsnigar i tävlandet, fast utställning är det ingen vits med nu pga pälsen. I gengäld har hon ju inga löp som inskränker på övrigt tävlande.

Mvh,
Duvan
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hane har alltid känns som givet för mig, mest baserat på andra djurslag. Fördelar jag tänker mig: mindre komplicerad, mer...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 106
Senast: tanten
·
Hundhälsa Börjar inse att det inte är riktigt hållbart att ha två intakta hudar hemma av olika kön. Även om vi separerade dem ett par dagar före...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 787
Senast: Masse
·
Hundträning Har länge läst på buke men aldrig postat något. Men känner lite att situationen är ohållbar här hemma nu, so here it goes. Jag har två...
Svar
5
· Visningar
1 459
Senast: Caps
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp