Bukefalos 28 år!

Sticka en mössa?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Congeria

Trådstartare
Har kikat runt lite på nätet efter beskrivningar på hur man stickar en mössa och den enklaste jag hittade var så man bara stickade ett stycke på vanliga stickor, sydde ihop kanterna och drog ihop toppen. Men blir inte det väldigt konstigt och fult? Någon som testat?
Någon annan metod som rekommenderas? Svårt att använda 2 olika färger?
Jag har som mest i mitt liv stickat början på en halsduk, typ 15 cm i mellanstadiet (många år sedan), så att sticka en mössa är ett stort projekt för mig och jag hade tänkt göra det åt min pojkvän, kanske en åt mig också om det går. Så jag vill ju inte att det ska se alltför slarvigt och hemmagjort ut :angel:

Så, tips mottages :)
 
Senast ändrad:
Sv: Sticka en mössa?

Det är ju ganska enkelt att sticka på rundsticka. Bara o sticka runt runt tills mössan är klar då :)
 
Sv: Sticka en mössa?

Nääääjjee, dom är ju skitenkla :) Du behöver aldrig vända på stickan och sticka från kant-till-kant, utan du stickar bara runt runt runt runt runt runt runt runt runt....runt tills du har nog många varv. Sen trappar du av så myssen får en snygg avrundning mitt på knoppen :D
 
Sv: Sticka en mössa?

Hmm, man kanske kan fråga dom i affären hur dom fungerar :angel:
Med trappar av, menar du att man "hoppar över" typ då, för om man fortsätter i alla öglor eller vad det heter så blir den ju lika stor hela vägen?
 
Sv: Sticka en mössa?

Jag lyckas inte med det där xD
Hehe det skulle nog inte jag heller göra. Tittade däremot på när mamma stickade här om dagen och det såg så himla enkelt ut för henne och den stackars rundstickan....så jag lever på hoppet :angel:
Hmm, man kanske kan fråga dom i affären hur dom fungerar :angel:
Med trappar av, menar du att man "hoppar över" typ då, för om man fortsätter i alla öglor eller vad det heter så blir den ju lika stor hela vägen?

Hahaha ja gör det!
Öh..ja..hm..eh.. jo jajamen..eller? nja, jag ska inte säga något.. tanken är att du ska få en fin rundel där uppe (så det inte ser ut som en kondommössa man kan vinna på festivaler som är sju meter hög) men fråga i affären om det också, eller sök på internet, så får du nog ett vettigare svar :D :angel:
 
Sv: Sticka en mössa?

Jag som trodde att du var en hejare på att sticka mössor jag :angel:
Men ja, får väl fråga i affären, förstår inte mycket av det som sägs i beskrivningarna på nätet:o
 
Sv: Sticka en mössa?

du hoppar inte över några maskor, utan du tar ihop två och två när du minskar ner. Att sticka en mössa är superlätt på rundsticka! :)
 
Sv: Sticka en mössa?

Jag har stickat massvis as sådana där "snörpihopmössor", för jag har inget tålamod... ;) de flesta är bara vanligt randiga och ser ut ungefär såhär:

DSCN2551.JPG


Mitt bästa tips för enkel flerfärgad stickning är flerfärgat garn :)
 
Sv: Sticka en mössa?

Om engelska är OK för dig så finns det en bra stickskola med videosnuttar här:
http://www.knittinghelp.com/videos/advanced-techniques --> Large Diameter Circular Knitting
Att sticka med rundsticka är suveränt tycker jag när det passar plagget och antal maskor. Det är bekvämare och går snabbare.

Det finns också en stickskola på www.garnstudio.se, men jag tror inte att stickning på rundsticka visas där. Det finns massor med gratis, nedladdningsbara mönster på den sidan, bl.a. på mössor.
 
Sv: Sticka en mössa?

oh tack :) hur pass snabbt minskas det ner då? ska man börja med det om man bara har lite kvar på slutet eller ska man börja när man typ kommit halvvägs?
 
Sv: Sticka en mössa?

Haha ok xD men blir dom bra i toppen då? eller ser det bökigt ut?:D

Hmm. jo det låter ju helt klart lättast men jag vill nog köra på två olika, typ göra sån där randig som du gjort eller nåt:)
 
Sv: Sticka en mössa?

Engelska är tyvärr inte min starka sida så tyvärr:( Men tack så mycket ändå! Någon annan kanske får användning av dom där sidorna :)
 
Sv: Sticka en mössa?

Ja, den första jag gjorde fick en liten underlig form i toppen, men man lär sig liksom hur hårt man stickar och sådär. Jag stickar ganska löst så det blev en massa extra däruppe - ser man att det börjar anta en underlig form kan man minska snabbare så man snörper in det "extra" garnet i toppen. Ska se om jag kan hitta ett foto uppifrån på någon mössa, det är kanske inte så troligt :/

Randigt är ju lätt, det är bara att sticka fyra varv med ett garn, klippa, knyta och sticka fyra till med det andra. Det mesta jag har gjort är nog trefärgat randigt på det viset, mer än så går nästan inte om man tar fyra varv i taget, men gör man två och två så får man ju plats med mycket mer :)
 
Sv: Sticka en mössa?

Gör efter en beskrivning, då är det superlätt och blir oftast lagom storlek. Då står det hur många varv du ska göra innan intagningen. På vantarna som jag gjorde nyss tog man in 4 maskor/varv, sen ett varv rätstickning osv tills det var 8 maskor kvar
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp