Sticker hemifrån !

S

spralla

Vår hund har börjat att sticka hemifrån så fort hon får tillfälle. Hon är en riktig ögontjänare. Hon sticker hem till en bekant till oss eftersom hon avgudar henne. Denna kompis till oss välkomnar vår hund med öppna armar. Vi har sagt till henne att hon skall mota henne direkt och helt enkelt förvisa henne. Hon är väldigt blödig och tycker att hon inte kan göra så. Varför inte ? Vi kommer att få ett rent helvete när denna stackars hund inte vet var hon bor till slut. Till saken hör att Spralla är trafikvan då hon varit med på mina ridturer sedan hon var 1 år och i dag är hon 7. Vad tycker ni ? Hur skall jag göra ? Kan jag kräva av min kompis att hon skall förvisa min hund ? :confused:
 
Hej!

Det problemet har jag med haft!
Jag gjorde som så att jag hade ett grimskaft till hands varje gång vi var ute, och i samma stund som hon satte av och försökte sticka så slängde jag grimskaftet FRAMFÖR henne och röt till. Resultatet var slående. Hon tvärstannade och vände, och då fick hon MASSOR av beröm!
Oerhört effektivt på min envetna tik! Nu behöver jag bara typ rassla med nycklarna eller nåt så stannar hon!
Hon är oxå en riktig ögontjänare.

Tala med din bekant och klargör för henne att om hon tycker om hunden så är det det bästa för HUNDEN att den kommer och hälsar på MED dig. Vad som helst kan ju hända på vägen dit!
Även om hon är trafikvan så kan det ju hända vad som helst!
Ilskna hundar, Ilskna gubbar och tanter, galna bilister som inte gillar hundar osv.

Och TRÄNA, Träna, träna inkallning och stanna!
Min hund var HEMSK innan vi gick en kurs och fick en massa bra tips (dels det med grimskaftet)!
Nu kan jag sätta henne på ett ställe och hon stannar kvar tills jag ropar, funkar även "i farten". Säger jag Stanna när hon försöker smita stannat hon och kommer tillbax!
Trodde aldrig det innan!

Och fråga gärna nån hundinstruktör om råd!
 
*suck* Känner igen problemet allt för väl. Frågan är hur hon kommer ut från gården/trädgården?
Hoppar hon över eller kryper under eller vad?
Jag tror inte på att träning hjälper då jag försökt.De anser att det är roligare utanför trots de är med ute dagligen. :( :(
 
Det handlar ju oxå om att det ska vara ROLIGT att vara hos dig! Som min instruktör sa...om hon sticker så är du inte så rolig som det hon sticker till. Det kan kännas sårande.. men faktum är ju att hon har rätt har jag insett! :(
 
Då tycker jag att din instruktör kan svara på vad som är roligt för hunden? :confused: :devil:
Vi jagar med dom(jakthundar) vi leker med de saker de tycker är roliga,nu när det är snö så stojar vi som attan i det .Vi tränar dom också(mindre roligt kanske men ett måste).Till saken hör att när de stuckit så gör de det inte för att jaga utan för att gå och snosa överallt.De kommer när vi upptäcker att de är på "fel" sida staketet.Men jag vill själv inte ha andras hundar på vår tomt därav förbaskat retfullt när våra tar sig ut.
:o :(
 
Problemet är att min kompis som hunden sticker till säger sig inte kunna avvisa henne. Pga att hon kan bli påkörd på vägen hem :mad:
Jag har försökt med att hon kan bli lika mycket påkörd på vägen dit, men det hjälper inte !
Kan också hålla med om att min hund då sticker för att hon har tråkigt här. Tycker dock att jag gör mycket roligt med henne. Hon är tex alltid med på mina ridturer och det måste väl vara roligt för en hund ? Spralla är i dag 7 år och har aldrig gjort så här tidigare. Vill också tillägga att hon är helt såld när hon ser min nämnda kompis. Det slår tilt i hjärnan totalt så fort hon ser henne. Kommer hon på besök så är hon helt fokuserad på henne och inte på oss. Jag kallar det väldigt elakt att hon är hjärntvättad av henne :devil:
Vid 1 tillfälle då vi beordrade henne att ligga i sin korg i stället för att hoppa och klänga på kompisen så låg hon i korgen och pissade på sig :crazy:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 582
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 310
Senast: machafuko
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 241
Hundhälsa Efter som att jag aldrig kommer på rätsida med Bettys födointag och jag börjar bli trött på det. Jag känner att det är taskigt av mig...
2
Svar
38
· Visningar
2 307

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp