Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

(ATG)
Kalla Faktas program om svensk travsport sågs med stort intresse bland trav-Sveriges företrädare.
- Travsporten välkomnar en granskning, säger STC:s generalsekreterare Ulf Hörnberg efter programmet.
- Jag känner inte igen mig i programmet, säger travtränaren Stig H Johansson.

http://classic.atg.se/index.jsp?newsId=1.7409
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Man undrar varför dessa långa, och förmodligen omfattande, intervjuer inte kom med i programmet eller sändes för sig självt... :grin: Jag väntade hela programmet på denna expertpanel som skulle få svara på tal, men det är ju inte viktigt att låta båda sidor komma fram :angel:
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

I programmet påstods att en svensk studie från 2004 visar att 40 procent av landets travhästar har magsår.
- Det stämmer inte. En häst med magsår kan inte prestera något alls. Regelrätta magsår är oerhört ovanligt bland travhästar. De slemhinneförändringar som finns i hästars magar beror ofta på normala parasitangrepp och finns bland alla sorters hästar. Att kalla det magsår är helt felaktigt, säger Peter Forssberg.

Nu försökte han trassla bort fel fakta till ännu mera fel fakta:
Det är väl 90 % av galoppörerna och 80% av travarna som har magsår, men inte så konstigt att de har de. Hade jag varit travhäst hos en proffstränare hade jag sagt upp mig och fått losec på recept.
/jobbat hos tre proffstränare som jag inte tänker namnge så det kan ni lägga på hyllan direkt.
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Magsår är enligt min uppfattning, väldigt mkt foderrelaterat. Det förekommer inte bara på travhästar heller. Speciellt ovanligt är det väl inte hos hästar som står på stor kraftfodergiva och liten grovfodergiva såsom många tävlingshästar oavsett gren (och även hobbyhästar) gör.

Magsår på människa beror enligt nya rön inte på stress, utan på en bakterie (helicobacter pylori) som ökar utsöndringen av saltsyra samt minskar magslemhinnans motståndskraft mot denna. Hur det är på häst ska jag inte uttala mig om.
Att "magsvidande" däremot uppstår på mig själv då jag äter oregelbundet, för sällan och för dåligt både kvalitativt och kvantitativt, är något som jag tror inte är unikt för människan..? Detta är en irritation på magslemhinnan, men inget regelrätt sår.

Jag vet inte hur vanlig förekomsten på häst är rent procentuellt i någon gren. Men ska man prata om magsår på häst så ska man kanske inte nämna det huvudsakligen i travsammanhang..?
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Helt ovetenskapligt så är min erfarenhet, från obduktionsmaterial, att endast ett fåtal hästar överhuvudtaget är helt fria från någon form av sår eller erosion i magslemhinnan, detta gäller alla typer av hästar. Men det har ju iofs inte gjorts statistik på detta material.
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Då borde man väl mkt väl kunna tolka det som att det är vår typ av anpassning av hästen till vårt ändamål, som ger detta problem? Iofs är det väl i regel få "vildhästar" (eller så likt det kan bli vildhäst) som obducerats, eller?
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Nej det är få vildhästar som obduceras så vi har ingen aning om hur de ser ut i sin magslemhinna, det finns inget som säger att de är normala och utan skador. Alla tamhästar har inte heller skador.
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Jag har varit med om några hästar som har haft magsår på riktigt, inte bara irriterade magslemhinnor. (Har varit hobbyhästar - på galoppen och inom travet har jag faktiskt inte sett en enda häst med magsår.) De äter inte, står och hänger, ser ledsna ut, osv. Ofta med huvudet lite längre ner än vanligt, tycker jag mig ha sett. (Man SER att nåt inte står rätt till) Ingen tränare/kusk/hästskötare med vett i skallen sadlar/selar en sån häst och ger sig ut och tränar! :eek: (De skulle inte ens komma så värst långt om hästen verkligen hade ont av det. Magsmärtor hör till kroppens värsta.)

Om 90% av alla galoppörer verkligen hade magsår i dess rätta bemärkelse så skulle nog sporten dö, eftersom den redan är så pass liten i Skandinavien. Och ingen tränare skulle väl fortsätta inom sporten om 9 av 10 hästar i stallet är obrukbara och bara står och hänger?! Jag kan inte låta bli att undra varför vissa veterinärer/forskare/whatever ser ett syfte i att gå ut med såna skräcksiffror, när det inte handlar om regelrätta, prestationshämmande magsår...? Varför inte ta en tripp till ett stall och titta, så ser ju varenda människa att det inte stämmer.
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Hästar saknar gallblåsa och får därför problem om de har tom mage under längre tid.
Små men täta givor is the shit- få, stora (dessutom med för mycket kraftfoder) är nog en av bovarna i sammanhanget.

Sen är vi hästfolk pigga på att pumpa i våra hästar tex fenylbutazon- som förbjöds för människor då det gav så stora problem med magen. Varför är inte det sett som en allvarlig biverkning hos våra hästar?:cool:

/Migo
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

intressant!

utan att nämna några namn, men på umetravet där jag jobbade så var det just dina symptom som visades, hängde, apatiska, åt aldrig upp varken kraftfoder eller hö. Och tro det eller ej, men just den värsta hästen, den räddaste, magraste och mest apatiska, den vann var tredje lopp. Så det är ju lustigt att hästen gör detta för oss när den mår dåligt, oavsett vad den mår dåligt av. Det är en STOR myt att sjuka hästar inte presterar.

Ingen häst kan ju må bra av lite grovfoder, lite utevistele, att aldrig få skrittas av eller fram, att ha skav av selar och ständigt blistras. Ändå är det detta jag sett i de tre helt olika stall ( malmö, umeå och umeå) jag jobbat i. Och proffstränare har inte hästar som aldrig ens placerar sig, detta var tävlingshästar som drog in pengar.

Men ni har helt rätt i att detta inte bara gäller travet, det gäller de allra flesta tävlingshästar där karriären går före hästens väl. Men denna tråd handlade om travet. Inom min nya tävligsgren, Körning, uppfattar jag inte detta som något problem i sverige. Kuskar inom tävlingskörning har en god hästsyn enligt min uppfattning, vi är lite mera naturfolk :)
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Och proffstränare har inte hästar som aldrig ens placerar sig, detta var tävlingshästar som drog in pengar.

Snigelfarmor, de flesta inlägg från dig som handlar om travet avslöjar att du är ytterst okunnig om den del av en hästgren du märkligt nog påstår dig ha god kännedom om.

Jag anser att om man har så starka åsikter som du har för en sportgren så borde man åtminstone kunna kräva av dig att du känner till den mest grundläggande fakta inom travsporten!

Din sk. källhänvisning får stå helt oemotsagd då du aldrig under dina år på Bukefalos har kunnat, eller velat, namnge en enda tränare du har varit hos!
Inte ens när man har begärt att få uppgifterna via PM.


Men åter till det citerade.
Påståendet är så okunnigt att det tål att upprepas:

Och proffstränare har inte hästar som aldrig ens placerar sig, detta var tävlingshästar som drog in pengar.


Det finns ca 390 tränare i Sverige med A-licens, dvs dessa kallas för proffs.
Antal B-tränare, alltså tränare på amatörnivå, är ca 5 300.
Men jag antar att det är proffstränarna ditt påstående gäller.
Jag förutsätter att du vet skillnaden mellan en A-licens och en B-licens.

390 tränare med A-licens ska få sin rörelse att gå runt.
En rörelse som är som vilket företag som helst.
Du har förmodligen missat hela debatten om att travtränarna idag har svårt, mycket svårt, att få lönsamhet i sitt företag!
Detta är ett oerhört problem för tränarkåren idag!

(Jag går här inte in på att uppfödarna har svårt att få betalt för sina hästar eller att publiken sviker banorna till förmån för tex. online-sändningar på nätet osv)

Av ca 390 A-tränare så ser statistiken ut så här för de 20 främsta:

1. Åke Svanstedt (Ax) 28.174.295 kronor.
2. Kari Lähdekorpi (Hd) 27.861.328.
3. Stig H Johansson (S) 27.792.956.
4. Timo Nurmos (S) 22.801.737.
5. Lutfi Kolgjini (J) 22.296.537.
6. Roger Walmann (S) 21.092.543.
7. Olle Goop (Å) 20.075.520.
8. Stefan Hultman (S).13.885.715.
9. Robert Bergh (B) 13.072.644.
10. Jörgen Westholm (Ro) 10.335.908.
11. Joakim Lövgren (J) 7.937.007.
12. Nils Enqvist (Mp) 7.079.204.
13. Peter Untersteiner (Hd) 6.250.118.
14. Hans Adielsson (J) 6.170.471.
15. Stefan Melander (S) 6.134.210.
16. Conrad Lugauer (J) 5.858.635.
17. Jan-Olov Persson (H) 5.756.135.
18. Petri Puro (Hd) 5.507.424.
19. Petri Salmela (Bo) 4.762.251.
20. Fredrik B Larsson (S) 4.758.122.

Observera att ovanstående statistik inte talar om hur mycket intjänat det är per start utan det är alltså den totala summan som ovanstående tränare har kört in till sina HÄSTÄGARE hittills 2008.

På 20:e plats har vi Fredrik B. Larsson som har Giant Superman på sin träningslista. Giant Superman står för 1 460 000:- av de inkörda pengarna till Fredriks tränarrörelse.

Detta innebär att -i fallande ordning- så har de kvarvarande ca 370 A-tränarna kört in mindre än 4.7 miljoner till sitt stall och sina hästägare.
Tränarna har olika kontrakt med sina hästägare men det normala är att tränaren själv tar 10% av de insprungna pengarna "din" häst tjänar.
Ha detta i åtanke när du ser följande exempel:

På de banor du påstår att du har varit -och alltså hämtat fakta för ditt påstående ser det ut så här:

Banchampion på Umåker 2007 var Ove A Lindqvist.
Hans tränarstatistik för samma år såg ut så här:

År Starter 1:a 2:a 3:e Segerprocent Inkörda pengar
2007 129 14 14 17 11% 1 287 750

Antal nuvarande hästar i träning: 17

Då Umåkers banchampions tränarrörelse drog in ca. 1.3 miljoner och hade en segerprocent på 11% så misstänker jag att ni som läser förstår vart jag vill komma med Snigelfarmors påstående om att "hennes" tränare endast hade lyckade tävlingshästar i sitt stall..
Nu vet vi inte om det var denna tränare Snigelfarmor hämtade sin erfarenhet av men vi kan i a f konstatera att antingen är det dessa siffror som gäller eller siffror som ligger under dessa.

Jan-Erik Hoas som medverkade i programmet misstänker jag ligger i det stora mellanskiktet när det kommer till inkörda pengar till tränarrörelsen.
Hans siffror ser ut så här:

År Starter 1:a 2:a 3:e Segerprocent Inkörda pengar
2007 109 12 12 5 11% 736 300 kr

Antal nuvarande hästar i träning: 22



Här är en proffstränare i bottenskiktet:

Peter Norberg (Åby)

År Starter 1:a 2:a 3:e Segerprocent Inkörda pengar
2007 23 1 1 2 4% 69 800 kr

Antal nuvarande hästar i träning: 7


Jag citerar Snigelfarmor igen:

Och proffstränare har inte hästar som aldrig ens placerar sig, detta var tävlingshästar som drog in pengar.



Den minioritet av A-tränare vars rörelse genererat vinst är alltså lätträknade!
De flesta proffstränarna "jagar" kunder, tillika hästägare, för att få sina tomma boxar fyllda!
De har inte, som Snigelfarmor felaktigt påstår, endast hästar som presterar någonting i stallet!
För att få sin rörelse att gå ihop får de ta emot de hästar som erbjuds dem!

Lägg därtill att vissa A-tränare har varit tvungna att nischa sig som inkörare och unghästtränare. Dvs de får in hästar som de kör in och lägger grunden på men dessa hästar går sedan vidare ut till tävlingsaktiva A-tränare!

Men ALLA tränare, oavsett hur stora de är och hur många hästar de än har i träning har hästar i stallet som inte tjänar en krona!
Du tror väl inte att en tränare med 200 hästar i träning enbart har lyckade och inkomstbringande individer i sina boxar om vi räknar bort unghästarna som inte KAN tjäna några pengar ö.h.t?!

Anta att en hästägare har 3 hästar i sin ägo och låter dessa tränas, till en kostnad av ca 30-40 000:-/mån, av en och samma ägare.
En av mina hästar går bra men de andra två går ingenting alls -menar du på allvar att t o m elittränaren skulle riskera mig som kund -och min för tränaren sportsligt och ekonomiskt lyckosamma häst- genom att säga upp mina två mediokra hästar??

Dessutom är tränaren så oerhört utlämnad till sådana som mig, dvs hästägaren!
Alla dagar i veckan har jag som hästägare rätten att flytta min häst med omedelbar verkan!
När som helst riskerar tränaren att bli av med min häst!

Det finns ca 40 000 travhästägare i Sverige idag och 90-95% av oss går back på våra hästar!
Hur får du matematiken med ditt påstående om att 390 proffstränare endast har lyckade tävlingsindivider i sitt stall att gå ihop med tanke på detta?

Du avslöjar återigen med okunskap och ren osanning att din sejour inom travet måste ha varit ytterst begränsad om den nu alls har existerat i verkligheten!

Jag presenterar här källhänvisning och bevis på att ditt påstående är felaktigt!
Nu är det upp till dig om du vill bevisa det du påstår!
 
Senast ändrad:
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Men detta motsäger väl inte att proffstränare kan ha ett motiv att med hårda tränings eller drivningsmetoder få resultat. Jag tycker inte om när en massa omotivread skit kastas på travsporten men det är lika illa att förneka de problem som faktiskt finns.
Lasse Audell får enligt min menig ses om en ytterst seriör veterinär.
Att en STc veterinär ringer upp o försöker påverka en veterinär anställd av SJV måste anses som ett klart brott. Jag har själv blivit uppringd o utskälld av samma kollega när jag kom med ett kritiskt uttalande i en annan fråga så det känns som något som är satt i system!
PL
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

I programmet påstods att en svensk studie från 2004 visar att 40 procent av landets travhästar har magsår.
- Det stämmer inte. En häst med magsår kan inte prestera något alls. Regelrätta magsår är oerhört ovanligt bland travhästar. De slemhinneförändringar som finns i hästars magar beror ofta på normala parasitangrepp och finns bland alla sorters hästar. Att kalla det magsår är helt felaktigt, säger Peter Forssberg.

Nu försökte han trassla bort fel fakta till ännu mera fel fakta:
Det är väl 90 % av galoppörerna och 80% av travarna som har magsår, men inte så konstigt att de har de. Hade jag varit travhäst hos en proffstränare hade jag sagt upp mig och fått losec på recept.
/jobbat hos tre proffstränare som jag inte tänker namnge så det kan ni lägga på hyllan direkt.

Nej det är ju klart, vad vet han som är veterinär jämnfört med dig som gick en veckas pryo i 8an i ett travstall??

Intressant att det nu gått från en kort period hos en proffs till helt plötsligt tre.. :rofl:

Och helt ärligt Snigel o Migo, presterar ni bra i vardagen om ni inte är friska? Hur tror ni det då är att prestera på absolut elitnivå och inte vara frisk?
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Jag tror det är en ren plåga för hästar som tvingas prestera trots ledproblem o magsår!
Tror dock inte att detta gäller alla högpresterande hästar.
PL
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Men detta motsäger väl inte att proffstränare kan ha ett motiv att med hårda tränings eller drivningsmetoder få resultat. Jag tycker inte om när en massa omotivread skit kastas på travsporten men det är lika illa att förneka de problem som faktiskt finns.
Lasse Audell får enligt min menig ses om en ytterst seriör veterinär.
Att en STc veterinär ringer upp o försöker påverka en veterinär anställd av SJV måste anses som ett klart brott. Jag har själv blivit uppringd o utskälld av samma kollega när jag kom med ett kritiskt uttalande i en annan fråga så det känns som något som är satt i system!
PL

Ringde inte STC upp och frågade vad han höll på med?
Kan det kanske bero på den flock medföljare de hade under inspelningen som ville komma till tals o kommentera/besvara Darenius kritik men det intresserade inte Tv-Teamet...
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Jag tror det är en ren plåga för hästar som tvingas prestera trots ledproblem o magsår!
Tror dock inte att detta gäller alla högpresterande hästar.
PL

Ja det är ju självklart. Men det var ju inte frågan!

De vi haft med magsår presterar inget alls och halta hästar får behandling inte träning.
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Antingen kollar man hästar med dålig prestation för magstår eller så gör man en inventering av en viss del av en population.
Samma gäller för hältor, underskatta inte det antal hästar som utan synlig initialhälta faktiskt är halta på flera ben.
Även de hästar som får behandling för hältor sätts ofta igång väldigt snabbt.
PL
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Men detta motsäger väl inte att proffstränare kan ha ett motiv att med hårda tränings eller drivningsmetoder få resultat.

Kan du ge några exempel på hårda tränings- och drivningsmetoder?
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Just nu menar jag elpåfösare å pisk.
Finns väl ingen som inte sett piskanvändning i strid med reglemente o djurskyddslag på upploppet. Vid fällning borde det naturligtvis vara fråga om diskning o inte löjliga böter.
PL
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Newsdesk) Grunden i hela travsportens verksamhet är djurskyddet - till exempel är travets regler gällande djurhälsa hårdare än vad...
Svar
0
· Visningar
685
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Eurosport) Travtränaren och kusken Åke Svanstedt får tävla igen. "Men vi fortsätter vår utredning tillsammans med polisen", säger Ulf...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (NWT) Ett hårdvinklat inslag som bara belyser en liten del av travsporten. Banveterinären Nina Lundin och kusken Tom Horpestad känner...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATG) Inte en elitloppsvecka utan Stig H Johansson i fokus. Stallet har 44 hästar till start under veckan, varav sex inom V75. Den...
Svar
0
· Visningar
701
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp