Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

(ATG)
Kalla Faktas program om svensk travsport sågs med stort intresse bland trav-Sveriges företrädare.
- Travsporten välkomnar en granskning, säger STC:s generalsekreterare Ulf Hörnberg efter programmet.
- Jag känner inte igen mig i programmet, säger travtränaren Stig H Johansson.

http://classic.atg.se/index.jsp?newsId=1.7409
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Den där uppfattningen grundar sig på den felaktiga tron om att en häst kan piskas till framgång och så är det ju inte.



Om det inte är så, av vilken anledning viner pisken på upploppet,om det inte är för framgång?
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Det har jag, men där står inget om varför du tycker det är OK att fuska, här slå, samt att behålla placeringen, samtidigt.

Jag skrev inte att det var ok.
Jag skrev att kusken skall ha ett skarpare straff!!!

Lägg inte orden i min mun är du snäll. :mad:

AM
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Nej men alla som har fått böter för felaktig drivning har ansetts påverkat hästen på ett osportsligt sätt!
Jag är definitivivt inte negativ till travsporten men ett konsekvent förnekande av de problem som finns får mig att vända taggarna utåt!
PL

Och en konsekvent val att missförstå får mig göra det samma.

Anser det dessutom trevligt om du besvarar mina frågor till dig, det gör det lättare att föra debatten vidare om man kan klura ut vart den andra står i olika funderingar runt ämnet.

/HUmlan tycker fortfarande det ska vara betydligt hårdare straff för felaktig drivning o utesluter inte en lång tidsavstängning för de återfallförbrytare som inte förstår budskapet.
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet


Vi har, som andra, haft våra hästar i en Enskild firma sedan reglerna ändrades.

Jag ger dig exempel nu på "halvmiljonshästen" Jag jämnar till omkostnadssiffrorna. Det ska förtydligas att han står i proffsträning.

Inköp: 165 000:-

Träningsavgifter 2 år á 300 kr/dag (+ moms) + övriga stallkostnader:
300 000:-

Avdrag på insprungna pengar, 10% till tränaren + 1% till skötarna:
55 000:-

Övriga kostnader så som transportkostnader, veterinärkostnader, simträningskostnader osv osv under 2 år:
80 000:-


Totalt utgifter för hästinköp samt omkostnader:
600 000:-

Anta nu att han hade sprungit in en miljon istället. Då hade firman haft en vinst, ett överskott.
Skulle vi plocka ut detta i rena pengar får vi först betala en arbetsgivaravgift på 32% och därefter en skatt på ca 31%.

Med reservation för ovanstående då jag inte är firmans revisor utan hästkramare istället!;)
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Men vem i hela he ger en STC-vet rätt att fråga en banvet vad han sysslar med??????
PL

STC SvenskaTravsportensCentralförbund... ringer och frågar BAN veterinär Darenius vad han säger om Travsporten??

Eh? Darenius kritiserar travsporten, vem ska fråga vad som pågår menar du??

Undrar igen om någon kritiserar dig i media, har du inte rätt ringa upp o undra vad som pågår??
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Precis, SH har inte rätt att ringa upp banveterinären o undra vad som pågår! SH får ringa upp SJV o undra vd som pågår. Glöm inte att jag vart uppringd i ett fall där SH hade ännu mindrae anledning att lägga sig i!
PL
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Precis, SH har inte rätt att ringa upp banveterinären o undra vad som pågår! SH får ringa upp SJV o undra vd som pågår. Glöm inte att jag vart uppringd i ett fall där SH hade ännu mindrae anledning att lägga sig i!
PL

Glöm inte? Jag har ju ingen aning om varför du vart uppringd.:confused:

Jag vet inte varför man ska ha "rätt" att ringa upp och höra efter om vad som pågår?
Jag vet inte i vilken egenskap han ringde heller? Jag vet inte var Darenius kan ha sagt o inte som gör att någon reagerar så kraftigt att de ringer upp stc.

Att du har nån persolig vendetta med STC hör ju inte riktigt hit.
Och eftersom vi bara har KallaFaktas program som utgångspunkt, kommer vi inte komma längre än att du tycker si o jag tycker det kvittar.
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

*kl*

Appropå mest ingenting eller någonting.

Sätt er med lite fika på stallplan på solvalla, papper och penna, sen kan ni börja räkna pållar som haltar eller inte haltar på väg in på banan när det är träning.
Jag satt i bilen och räknade en dag, sju haltade av tretton hästar.
Sen klev jag ur bilen och försökte glömma det jag sett.

I rest my case.
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

*kl*

Appropå mest ingenting eller någonting.

Sätt er med lite fika på stallplan på solvalla, papper och penna, sen kan ni börja räkna pållar som haltar eller inte haltar på väg in på banan när det är träning.
Jag satt i bilen och räknade en dag, sju haltade av tretton hästar.
Sen klev jag ur bilen och försökte glömma det jag sett.

I rest my case.

Hälta? Rörelsestörning? Stelhet?
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

*kl*

Appropå mest ingenting eller någonting.

Sätt er med lite fika på stallplan på solvalla, papper och penna, sen kan ni börja räkna pållar som haltar eller inte haltar på väg in på banan när det är träning.
Jag satt i bilen och räknade en dag, sju haltade av tretton hästar.
Sen klev jag ur bilen och försökte glömma det jag sett.

I rest my case.

Och då har du ändå inte kunnaat räkna alla dem ,som är kompenstoriskt halta/diagonalt halta-vilket är svårt att utröna utan böjprov/anest.+ alla dem som har ont i själen,de som är rädda för at få smaka pisken halva loppet igenom.Fy fan vilken rutten s.k cirkus.
Kan ingen bara ,för hästens skull .lägga ner .
OCH det är väl högst onaturligt för en häst att forceras fram i trav,en häst faller ju in i galopp om farten blir tillräckligt hög-nej då har hästen ifråga fått spö ,om den galopperar.
Jag yrkar på totalförbud !
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

ner .
OCH det är väl högst onaturligt för en häst att forceras fram i trav,en häst faller ju in i galopp om farten blir tillräckligt hög-nej då har hästen ifråga fått spö ,om den galopperar.

FEL!!!

Travhästarna har travet naturligt.

Ser jag varje dag hemma då fölmärrarna springer ute i hagarna.

Dom kan bralla runt, gå över i galopp för att sedan bli som streck efter backen i klockren trav. Och dom bara ökar i just den gångarten.

Har flera gånger då tänkt...synd att man inte kan föreviga detta.

Deras ökning i travet tvärs över en enorm hage och flera fölmärrar jämsides i samma gångart.

Ta reda på saker innan du vräker ur dig massa konstigt.


AM
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Och då har du ändå inte kunnaat räkna alla dem ,som är kompenstoriskt halta/diagonalt halta-vilket är svårt att utröna utan böjprov/anest.+ alla dem som har ont i själen,de som är rädda för at få smaka pisken halva loppet igenom.Fy fan vilken rutten s.k cirkus.
Kan ingen bara ,för hästens skull .lägga ner .
OCH det är väl högst onaturligt för en häst att forceras fram i trav,en häst faller ju in i galopp om farten blir tillräckligt hög-nej då har hästen ifråga fått spö ,om den galopperar.
Jag yrkar på totalförbud !

Jag yrkar på:
1, Lär dig stava o skriva läsligt

2, Skaffa dig mer insikt i och kunskap om det ämne du debatterar, det blir mindre löjligt o mer sakligt då.

3, Eftersom du dömmer ut sveriges djurskydd, alla veterinärer, alla travtränare, hästskötare, ägare, så för rikets säkerhet vorde det bäst om någon la ner dig omerdelbart!

4. Detta är Bukefalos, en utmärkt möjlighet för dig att lära dig lite grundläggande hästkunskap i allmänhet!
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Snick snack-de faller ju in i galopp både nu och då under loppet,det skulle de väl inte göra om nu traven är så naturlig.
Orsaken är smärta; de försöker avlasta ett värkande ben/led etc.
Är det icke så ?
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Snick snack-de faller ju in i galopp både nu och då under loppet,det skulle de väl inte göra om nu traven är så naturlig.
Orsaken är smärta; de försöker avlasta ett värkande ben/led etc.
Är det icke så ?

:rofl::rofl::rofl::rofl:
Du är underbar!!

Tack för kvällens gapflabb! :bow:
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Konstigt att det skulle vara sämre på Solvalla än Gävletravet?

När jag varit där har jag mest sett hästar som kommit i otakt, varit för svaga, osv. inte halta om de inte skadat sig...

Sätt dig däremot på en ridskola och titta på en vanlig lektion...tyvärr är det för ofta att dubbelsidig frambenshälta missas grovt och ridskolehästen spöas fram för "den är lat" eller också springer hästen ifrån arbetet...

Men du menar kanske en ovanlig träningsdag på Solvalla ? Det kanske var dagen för de halta och lyttas träning :p
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Snick snack-de faller ju in i galopp både nu och då under loppet,det skulle de väl inte göra om nu traven är så naturlig.
Orsaken är smärta; de försöker avlasta ett värkande ben/led etc.
Är det icke så ?

NEJ. Det är inte så.

Har över 50 travare hemma som lever en ganska fri tillvaro. Fölston, föl och unghästar.

Fast ditt inlägg skapar huvudbry för nu måste jag ringa distriktaren och kolla upp varenda en.....:grin:

AM
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Nä det var ingen ovanlig träningsdag. :grin:

Jag vet ju bara vad jag själv har sett, och det tyvärr mer än en gång.
Vad som händer annars, vet inte jag, sätt så uppenbart eller hur?:grin:
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Hälta? Rörelsestörning? Stelhet?

Absolut ingen aning,och jag hade faktiskt inte en tanke på att stanna ekipagen och fråga varför heller.
Men de ska inte sättas framför vagn om de inte går rent öht.

Jag har inget alls emot travet, så länge hästarna mår bra och blir väl omhändertagna, precis som i vilken annan tävlingsgren med häst.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Newsdesk) Grunden i hela travsportens verksamhet är djurskyddet - till exempel är travets regler gällande djurhälsa hårdare än vad...
Svar
0
· Visningar
685
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Eurosport) Travtränaren och kusken Åke Svanstedt får tävla igen. "Men vi fortsätter vår utredning tillsammans med polisen", säger Ulf...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (NWT) Ett hårdvinklat inslag som bara belyser en liten del av travsporten. Banveterinären Nina Lundin och kusken Tom Horpestad känner...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATG) Inte en elitloppsvecka utan Stig H Johansson i fokus. Stallet har 44 hästar till start under veckan, varav sex inom V75. Den...
Svar
0
· Visningar
701
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp