Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

(ATG)
Kalla Faktas program om svensk travsport sågs med stort intresse bland trav-Sveriges företrädare.
- Travsporten välkomnar en granskning, säger STC:s generalsekreterare Ulf Hörnberg efter programmet.
- Jag känner inte igen mig i programmet, säger travtränaren Stig H Johansson.

http://classic.atg.se/index.jsp?newsId=1.7409
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Absolut ingen aning,och jag hade faktiskt inte en tanke på att stanna ekipagen och fråga varför heller.
Men de ska inte sättas framför vagn om de inte går rent öht.

Jag har inget alls emot travet, så länge hästarna mår bra och blir väl omhändertagna, precis som i vilken annan tävlingsgren med häst.

Men vet du inte, känns det dumt att du går ut med att hästarna var halta med ett tvärsäkert konstaterande.

Jag ställer mig faktiskt lite tveksam till att 7 av 13 ekipage åker ut på banan o kör fort med halta hästar...
Men vad vet jag, jag var inte där.

Rörelsestörningar kan ju bero på en hel del olika saker o i flerfall är de bra att röra på hästarna.
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Jo jag vet att rörelsestörningar kan bero på många saker, men att så många på den lilla stunden jag satt där, just den dagen, hade det, känns inte det lite märkligt? Och ja i många fall kan det vara bra med rörelse, men är det verkligen så bra med uppkäk då? De får ju inte röra på sig naturligt....
Men men jag har inte så stor koll på det och tänker inte gräva djupare i det heller då jag har andra intressen här i livet.
Jag vet ju bara vad jag såg.
Och jag har varit där ett antal gånger, och har det varit pållar på stallplan har det inte varit många gånger det inte funnits någon som gått orent. Tyvärr.

Och jag vet inte om de körde hårt på banan heller, för jag hade inte intresse att kolla upp detta då jag hade bättre saker för mig.

Men jag har trots detta inget emot travet, så länge hästarna mår bra!
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Nä det var ingen ovanlig träningsdag. :grin:

Jag vet ju bara vad jag själv har sett, och det tyvärr mer än en gång.
Vad som händer annars, vet inte jag, sätt så uppenbart eller hur?:grin:

Vad har du för utbildning?

En halt häst kan inte ens till den mest cyniska och hänsynslösa ägare/tränare öka på den sportsliga framgång som alla inom alla idrotter vill uppnå -oavsett vilken nivå man befinner sig på!

Så till och med de dårar som, med oförättat ärende, ger sig in i travsporten måste till sin egna besvikelse sköta om sitt "kapital" för att den ska generera någonting tillbaka.

Lider folk brist på logiskt tänkande bara när det gäller travet eller gäller det för övrigt med?
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Vad jag har för utbildning är väl rätt ointeressant?:p

Jaja, men när fyra hovslagare sitter uppe i restaurangen och kan hålla med mig om att en av pållarna som är på väg ut på banan är halt, så hade de fel också då? De kanske inte har kompitensen att avgöra något sådant?
Bara för jag inte har utbildning på papper betyder det inte att jag inte har alla pållar i stallet... ;)
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Snick snack-de faller ju in i galopp både nu och då under loppet,det skulle de väl inte göra om nu traven är så naturlig.
Orsaken är smärta; de försöker avlasta ett värkande ben/led etc.
Är det icke så ?

En galopperande travare piskas tillbaka i trav!
:rofl:

Nu vet jag i a f att du är mer okunnig än vad jag först befarade! ;)

Om en varmblodig travare har traven som en onaturlig gångart så förstår jag inte varför det inte tävlas med gångarten galopp istället!

Du påstår att en travare galopperar av smärta för att avlasta -får jag då fråga hur du ser på en galopphäst att den är halt?
Saktar den ner till trav? :p

Titta på den här filmen, den visar en av världens bästa travhästar, och ifrågasätt sedan ditt felaktiga påstående om att trav inte är den varmblodiga travarens naturliga gångart:

http://www.youtube.com/watch?v=zrTfGguM_WM
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Titta på den här filmen, den visar en av världens bästa travhästar, och ifrågasätt sedan ditt felaktiga påstående om att trav inte är den varmblodiga travarens naturliga gångart:

http://www.youtube.com/watch?v=zrTfGguM_WM

AAAAAAAAAAAAAAAAAAH Vilken häst!
:love::love::love:

Dressyrtanten med liten travbakgrund fick gåshud. Hästen jobbar i så fin form. Och när kusken drar på så ser man hur han suger tag i horisonten, sänker huvudet och bara släpper lös energin. Jag menar, kusken sitter ju för fasiken och proar!

Så där jobbar glada, lyckliga och harmoniska hästar.

Sedan var det så snyggt filmat så jag blev alldeles tårögd.
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Jo jag vet att rörelsestörningar kan bero på många saker, men att så många på den lilla stunden jag satt där, just den dagen, hade det, känns inte det lite märkligt? Och ja i många fall kan det vara bra med rörelse, men är det verkligen så bra med uppkäk då? De får ju inte röra på sig naturligt....
Men men jag har inte så stor koll på det och tänker inte gräva djupare i det heller då jag har andra intressen här i livet.
Jag vet ju bara vad jag såg.
Och jag har varit där ett antal gånger, och har det varit pållar på stallplan har det inte varit många gånger det inte funnits någon som gått orent. Tyvärr.

Och jag vet inte om de körde hårt på banan heller, för jag hade inte intresse att kolla upp detta då jag hade bättre saker för mig.

Men jag har trots detta inget emot travet, så länge hästarna mår bra!
Det är mycket duktigt av dig att klara av att avgöra om en häst är halt eller inte med käken på, något som banveterinär har svårt avgöra.:grin:
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Och skillnaden på den formen/humöret hos hästen skiljer sig milsvitt från det jag såg under min tid på travbanan här i stan.
Där var det knappast löpglädje utan kuvade kusar, hästar som haltade, uppspända till förbannelse osv.
Proffstränare som bokstavligen klådde upp sina unghästar i stallen mm.

Trav skulle kunna vara en sport som inte skadade hästarna MEN idag så VET vi att det finns mycket fuffens och skit i sporten. Varför går travfolket ut och förnekar det istället för att ta tag i det?
Att hävda att hårda spörapp inte känns för hästarna är ju helt befängt. Likaså den hästhållning som är norm på banorna.
Varför är inte sporten mån om att vara renhårig?
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Och skillnaden på den formen/humöret hos hästen skiljer sig milsvitt från det jag såg under min tid på travbanan här i stan.
Där var det knappast löpglädje utan kuvade kusar, hästar som haltade, uppspända till förbannelse osv.
Proffstränare som bokstavligen klådde upp sina unghästar i stallen mm.

Trav skulle kunna vara en sport som inte skadade hästarna MEN idag så VET vi att det finns mycket fuffens och skit i sporten. Varför går travfolket ut och förnekar det istället för att ta tag i det?
Att hävda att hårda spörapp inte känns för hästarna är ju helt befängt. Likaså den hästhållning som är norm på banorna.
Varför är inte sporten mån om att vara renhårig?

Vad VET vi för fuffens och skit som pågår?

Det pågår tre trådar om detta, finns en lång som 17 med snart 1000 inlägg under trav om du är intresserad av en helhet..

Där framgår tydligt och klart att travsporten inte tycker illa vara att bli granskade, snarare tvärt om, alla är för hårdare straff för felaktig drivning. Alla tar avstånd från el.
Så vart ser du förnekelse?

Sen är kalla faktas program helt snett vridet, fullt av fakta fel och urusel journalistik och det tar väl de flesta avstånd från?:mad:

Din hemma bana kan inte ha mycket framgångar om det är som du beskriver.. :cry:
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

hur många % är det på ridhästarna då ? Eller kollas dom aldrig ?
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

De magsårssiffror jag har sett var inte specifierat någon tävlingsgren. Då var det ca 60% av hästarna som uppvisade patologisk förändring i slemhinnorna i magen. Minns dock inte vart jag såg siffran, kan ha varit på nån av nyhetsartiklarna här på buke. (gunnars länkar).

Det skulle inte förvåna mig om magsår är minst lika vanligt inom andra grenar som inom trav- och galopp!
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Konstigt att det skulle vara sämre på Solvalla än Gävletravet?

När jag varit där har jag mest sett hästar som kommit i otakt, varit för svaga, osv. inte halta om de inte skadat sig...

Sätt dig däremot på en ridskola och titta på en vanlig lektion...tyvärr är det för ofta att dubbelsidig frambenshälta missas grovt och ridskolehästen spöas fram för "den är lat" eller också springer hästen ifrån arbetet...

Men du menar kanske en ovanlig träningsdag på Solvalla ? Det kanske var dagen för de halta och lyttas träning :p

Detta är ju förskräckligt och måste beivras !Tala med ridskolech.omedelbart om du misstänker ngt. dylikt.
Kanske böjprov skulle ingå regelbundet ,säg var 3:e mån., som ktr. på ridskolehästar,för att inte missa dessa hältor.
+ ryggus + mun/tandus lika frekvent.
En del vet. hävdar dock att böjprov provocerar fram hältor,som inte funnits tidigare (eller knappt inte ,i alla fall ) ???
Dessa us skulle även vara oblig. för vanl. hobbyhästar.
Är detta rimligt ?
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

kanske inte att 90% stämmer men minst 70% hästar är ju såna djur som döljer smärtan VÄLDIGT bra så jag jag tror inte magsår skulle hindra dom från att prestera bra.. men självklart beror det ju på hur kraftig magsåret är.. men travhästar iaf (har ingen erfarenhet av galopphästar) drivs ju så jag vet inte vad på vissa ställen, det skulle inte förvåna mej om så stort antal procent har magsår, då dom flesta travhästarna inte trivs
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

kanske inte att 90% stämmer men minst 70% hästar är ju såna djur som döljer smärtan VÄLDIGT bra så jag jag tror inte magsår skulle hindra dom från att prestera bra.. men självklart beror det ju på hur kraftig magsåret är.. men travhästar iaf (har ingen erfarenhet av galopphästar) drivs ju så jag vet inte vad på vissa ställen, det skulle inte förvåna mej om så stort antal procent har magsår, då dom flesta travhästarna inte trivs
Gör dem inte det??
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

kanske inte att 90% stämmer men minst 70% hästar är ju såna djur som döljer smärtan VÄLDIGT bra så jag jag tror inte magsår skulle hindra dom från att prestera bra.. men självklart beror det ju på hur kraftig magsåret är.. men travhästar iaf (har ingen erfarenhet av galopphästar) drivs ju så jag vet inte vad på vissa ställen, det skulle inte förvåna mej om så stort antal procent har magsår, då dom flesta travhästarna inte trivs

Du är naiv om du tror att en häst kan springa på toppen av sin prestation med magsår. Eller att dom inte trivs såklart att alla kan inte trivas i alla stall eller hos alla tränare men dom trivs om dom presterar. Det kan jag svära på ***** så nu va de gjort och ni slapp se det me:angel::cool:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Newsdesk) Grunden i hela travsportens verksamhet är djurskyddet - till exempel är travets regler gällande djurhälsa hårdare än vad...
Svar
0
· Visningar
685
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Eurosport) Travtränaren och kusken Åke Svanstedt får tävla igen. "Men vi fortsätter vår utredning tillsammans med polisen", säger Ulf...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (NWT) Ett hårdvinklat inslag som bara belyser en liten del av travsporten. Banveterinären Nina Lundin och kusken Tom Horpestad känner...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATG) Inte en elitloppsvecka utan Stig H Johansson i fokus. Stallet har 44 hästar till start under veckan, varav sex inom V75. Den...
Svar
0
· Visningar
701
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp