Jo jag skrev på ridning om det, men det var inte min skola utan det var en ridklubbs träning, men de hyr ridhuset och tränar där. Så det hände på samma ställe men inte med anknytning till det med fölet. E du med, man får leta efter nån som är mer kass än jag på å förklara! :crazy:

Jag tog det inte illa heller! :)
 
ETT FÖL??? herrehud dom vickar man ju omkull på ingenting ju där behöver man inge stigbett.

Nej fyyy så dåligt kan tänka mig hur den hästen blir om den redan som FÖL ska ha stigbett på sig!!!!
 
Sv: Stigbett

Jag hade löst problemet genom att enbart låta personalen eller de duktigaste eleverna leda honom. Hantering varje dag.
Är han dum att hantera? Isåf. är det uppfostran som gäller. Är han väldigt dum skulle jag ta ett vanligt grimskaft runt nosen på honom. Får samma effekt som en kedja men inte lika skarpt. I riktigt extrema fall kanske man skulle ha en kedja över nosen men...njae.
 
Sv: Re: Stigbett

Jag kan också passa på att nämna att INGEN av våra hingstar behöver hanteras med stigbett. Vi har hingstar i åldern 1-5 år och ALLA går att leda med vanlig grimma till och från hagen.

Det gar med min hingst ocksa. 20 ar och har aven betackt ston. Men visst gar han leda i grimma (och i grimskaft utan kedja som inte ligger om hans nos).Och grimskafter ar helt slackt han ar foljsam som en panter! Min sambo leder aven sin hingst i grimma, men jag leder honom hellre i ett vanligt trans om jag ska ga utanfor hagarna med honom, da han kan vara lite busig ibland och stora vagen gar alldeles har utanfor....Och en nordsvensk kan ju vara litet stark ibland...

/KT
 
Sv: Stigbett

Haha hur hittade du denna gamla tråd? Den är från 2003:D
 
Sv: Stigbett

Det beror helt på situationen. För det första skulle jag hantera mitt föl 7 dagar/vecka istället för 2-3, vad får fölet annars för relation till människor?!!
Gällande stigbett på en så ung häst.. Hade jag klart för mig att fölet var en riktig vilde att leda och det var olika personer som tog ut fölet varje dag (inte jag själv alltså) så skulle jag hellre vilja ha det på ett stigbett än i grimma. Aldrig att jag skulle vilja att olika personer slet och drog i min så pass unga häst och bestraffade/sa åt den på olika sätt varje dag om jag visste att hästen gick lungt och fint med stigbett.
Vore det däremot jag själv som ledde ut/in fölet varje dag så skulle jag nog satsa mer på att jobba bort anledningen till att man började använda stigbett från första början.
 
Sv: Stigbett

Hur ser ett Stigbett ut i munnen? Kan någon lägga in en bild? :angel: Har inte riktigt fattat hur de sitter :)


":bow:"
 
Sv: Stigbett

Alltså.. jag har också sett stigbett och sådant.. Men jag undrar vad och hur man använder det och hur man sätter på de..Vad ger det fö funktion??

MVH
Stina
 
Sv: Stigbett

Man har grimskaftet i ringen under hakan. Sedan så sitter bettet med en vanlig nackrem bara. Det är bucklan i bettet som trycks mot tungan när hästen stegrar sig vilket leder till obehag. Hoppas att du förstår min förklaring.
 
Sv: Stigbett

Man har grimskaftet i ringen under hakan. Sedan så sitter bettet med en vanlig nackrem bara. Det är bucklan i bettet som trycks mot tungan när hästen stegrar sig vilket leder till obehag. Hoppas att du förstår min förklaring.

Jadå , det gjorde jag.. Nu förstår jag.. :)
 
Sv: Stigbett

Hur ser ett Stigbett ut i munnen? Kan någon lägga in en bild? :angel: Har inte riktigt fattat hur de sitter :)


":bow:"

Såhär ser ett stigbett ut:

9438547.jpg


Nackremmen sätter man fast i de två ringarna på sidorna, och i den nedre ringen fäster man grimskaftet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 541
Senast: co-SMAD4
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Lutten
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 228
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 491
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp