Stigbett?!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare LoveMyHorse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 14 272
Sv: Stigbett?!

*kl*
OM hästen fortsätter att stegra och konstra sig trots att den har stigbett kan de bli rejäla sår i tungan. Så helt riskfri är den ju inte...

sår av vad? det är ingen vass kant eller taggar på ett stigbett.. menar du att det skulle bli MINDRE sår om man använder en kedja snurrad runt undekäken?

inget är riskfritt, inte ens små stenar på ridvägen är riskfria.. eller en gren på ett träd (hästen kan få den i ögat), kottar (kan trilla i i örongången på hästen, luva på!).. ja inget är riskfritt.. inte ena en häst som står i ett vadderat rum är helt riskfritt.. hästen kan alldeles helt av sig själv få panik och spränga hjärtat på sig själv på platta marken..

Nu är jag genast mkt klokare ! Satt och funderade på hur i helv*te stigbettet kunde ge tryck i gomen .. :crazy:

Tack för bra svar ! :bow:

Men jag föredrar att använda kedja, och jag tycker dock inte att stigbett bör användas av oerfarna männsikor eftersom det är lätt att knäcka nosryggen.

Nosryggen är väl svår att knäcka med ett stigbett däremot så kan man skada underkäken på hästen om man inte passar sig.

tack så jättemycket för alla bra svar:) vissa var ju liiite skumma men nu har jag iallafall lärt mej ngt nytt!;) Fast de ser så läskiga ut att jag nog inte skulle våga använda det...får bli lite duktigare först:D Tur att jag har ett beskedligt litet sto.

det är ju inte så ofta man måste använda ett sånt bett heller så du kanske aldrig ens behöver ta i ett.
jag har mitt bara för att jag är trött på att min häst reser sig när vi ska lasta och tänkte se om stigbettet hjälpte till lite (vilket det gjorde.. han reser sig inte lika högt med det på..)
annars så behöver jag det inte när jag leder honom erller sånt för då är han jättesnäll

I Höökskatalogen har jag sett något som heter stigbett. det ser ut som en halvcirkel av ståltråd med lite krussiduller på:crazy: Vet nån varför man ev. använder sånt? Hur det sitter?Jag har grunnat på detta jättelänge,http://www.hooks.se/butik/default.asp?sidvarde=SE&ScreenWidth=1280 någon som vet?

Jag använder det alltid när jag ska lasta min ponny.
Innan så slängde han sig handlöst tillbaka när vi skulle lasta honom.
Men det har gått över sen vi började använda stigbett :D

Ett stigbett är skarpare än en kedja eftersom att stigbettetet trycks upp i gomen på hästen.
Så när hästen reser sig osv är då stigbettets verkan är då att den trycks upp i gomen.

Men jag föredrar att använda kedja, och jag tycker dock inte att stigbett bör användas av oerfarna männsikor eftersom det är lätt att knäcka nosryggen.

:angel::angel::rofl:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är ganska engagerad i miljöfrågor och tycker att det är oerhört viktigt att värna om miljön. Jag tycker också att det är helt hål i...
Svar
0
· Visningar
474
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Så jag sitter här lite småchockad med tusen tankar i huvudet efter ett besök hos gyn. Funderade en sekund om jag inte skulle göra en... 2 3
Svar
40
· Visningar
12 584
Senast: Anonym15
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 176
Senast: Ray
·
D
Utrustning Hej alla hästmänniskor! Jag och min vännina Veronica ska börja på ridskola nu på lördag och ska nu skaffa oss nödvändig utrustning...
Svar
16
· Visningar
2 151
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • WE-tråden