Stigbygel med trappsteg?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fladde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 1 903
F

Fladde

Min kompis sa att det finns en stigbygel där man kan fälla ner så det är lättare att sitta upp på en högre häst.

Har nån sätt såna?

Sv: Stigbygel med trappsteg?

Inte stigbygel, men det finns stigläder (inte sett i Sverige dock) som man kan 'haka ner' en extrabit på så det blir lättare att sitta upp på en hög häst/när man har korta läder. Aldrig sett dem irl dock, bara i utländska hästkataloger.

Vad är det för fel på pall? ;)

Att länga ner stigbygeln brukar inte funka så bra mer än till en viss gräns, du ska ju ha ÖVER det rackarns benet med :angel:

Har jag aldrig hört talas om. Skulle nog inte använda det ändå efter som jag alltid sitter på från pall.

Hästen i frågan är livrädd för pallen

Då får du antingen träna hästen eller ordna någonting annat att kliva upp ifrån.

aldrig sett sådana!
Men om hästen är rädd för pallen.. har du ingen nedförsbacke eller ett dike som du kan ställa den i? det brukar jag göra om jag typ suttit av ute i skogen eller nått. För då har man ju inte direkt pallen med sig.. ;)

Bor i mitt i stan typ ingen skog bara vägar o sånt

haha, dumt av mig att inte tänka såå långt! Då blir det ju lite svårare..
Går det inte med en hink eller något sånt? Du få kanske fixa en stubbe då ;) av nån.. Om det funkar förstås!

nä just nu så slänger någon upp mig men vad ska jag göra om jag skulle behöva hoppa av ute :smirk:

Ja precis, eller om det inte finns någon som kan slänga upp dig!
Krångligt.. Är pållan jääätterädd då så att det inte går att träna bort alls?
Verkar jobbigt du!
..ramla inte av ute i skogen, då får du dej en promenad ;)

Hur kan den vara rädd för en pall? Då måste den ju vara rädd för typ allt i skogen med? Hinkar osv...?
Kastar han sig när han ser pallen eller?

Nä men hon är inte rädd för något annat än just de moentet när jag ska hoppa upp :confused:

Då är det ju inte pallen hon är rädd för...
Det är bara att träna och lära henne stå still. Visa att det inte är någon fara. Gör du något i "uppsittningsmomentet" som gör att hon känner obehag kanske?

Det går om jag länger stiglädret eller blir upp kastad då står hon stilla

Sprenger har sådana stigbyglar, hade åtminstone. En bygel som man kan fälla ner, men som inte stör sen när man rider. En välsorterad hästbutik som säljer sprenger borde kunna ta hem åt dig. Ska enligt hemsidan klara av 850 kg :p
De finns med på sprengers hemsida, så om du kan tyska kan det säkert vara intressant läsning
sprenger.jpg

Vad häftigt!!! Sätter man högerfoten i den lägsta först och sen vänster i den högre eller är det bara för att slippa länga lädret så man sätter vänsterfoten i den lägre och hoppar upp direkt?? Fattar inte riktigt hur det funkar........ :crazy:

Ja du sätter i vänster i "trappsteget" istället för att länga lädret. Annars sitter du upp som vanligt! ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
145
Senast: Islaend
·
Utrustning Vilka här har provat Taurs nyare sadlar, alltså de släppta typ senaste 3 åren? Jag provade Gaiter version 1 och sålde den nästan...
Svar
10
· Visningar
752
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
980
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka