Stigbyglar för 7,5 tusen

Problematisk

Trådstartare
Jag satt och tittade på stigbyglar, som vanligt, i min jakt efter de perfekta rosa :love:
Såg först ett par Jin med swarowski-kristaller för 2800, lite dyrt (och kanske ffa onödigt med kristaller på stigbyglarna?) tänkte jag men jag har å andra sidan freejumps och de är ju inte heller billiga.
Men sen satte jag julmusten i vrångstrupen. Det finns alltså stigbyglar som är förgyllda i 24K guld och med ett gäng swarowskikristaller som toppen över i. De kostar 7500 :eek: (Googla Jin stirrups carat om ni är intresserade av hur dessa läckerbitar ser ut)

Jag har lite svårt att se vem, och framförallt varför? Använder man dem bara på tävling? Isåfall, är det hopp- eller dressyrryttare eller någon annan som använder dem? Kan de inte repas av lera etc. från bana/parkering/området?
Har man dem som dekoration i hemmet (det kan jag iofs förstå tanken bakom)? Inte rider man väl runt i stigbyglar i GULD till vardags hemma i skogen iallafall? :p

Och: Vet ni några stigbyglar som är ännu mer hutlöst dyra?
 
Det är väl som med den där hovkratsen från Hermès som gick lös på runt 1.800 kr. Lite av ett statement...

Why? Because I can...

Ja men använder man det? Även om man nu har pengar som växer på träd, känns det lite väl att använda stigbyglar för 7500 och hovkrats för 1800, tycker jag.
Hovkratsen såg ju dessutom bara opraktisk ut :cautious:
 
Själv förstår jag inte grejen med free-jump stigbyglarna. Är de så mycket bättre att hoppa med, och kan ni då förklara på vilket sätt? De verkar ju ofta gå sönder iallafall, och säkerhetsmässigt känns det som att den klassiska modellen med en gummisnodd på utsidan är lika säker, men jag kan ha fel.
 
Själv förstår jag inte grejen med free-jump stigbyglarna. Är de så mycket bättre att hoppa med, och kan ni då förklara på vilket sätt? De verkar ju ofta gå sönder iallafall, och säkerhetsmässigt känns det som att den klassiska modellen med en gummisnodd på utsidan är lika säker, men jag kan ha fel.

Jag tycker de ger bättre stöd än alla andra stigbyglar jag provat, och är sköna för knän och fotleder. Och så är de snygga också :angel:

Gå sönder vet jag inte? Har använt mina dagligen i snart två år, och de ser som nya ut och har då inte gått sönder.

Säkerhetsmässigt är nog de med gummisnodd bättre, men de är hopplösa att rida med, i mitt tycke.
 
https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/freejump-stigbygel-gick-sonder-under-terrangen.htm

Jag håller med om att de med gummisnodd ger dåligt stöd men samtidigt så undrar jag hur mycket som är rimligt att lägga på en stigbygel. Å andra sidan så om de avlastar knäna och fotlederna så skulle det vara skönt, jag brukar känna rejält på de ställena när jag hoppar av.

Vad jag förstår var det lite äldre freejumps i båda de fallen. Jag vet inte om det är samma nu, men jag har för mig att jag läst att de har gjort några förbättringar? Men jag är inte säker.

Håller med dig om att det går att fundera på hur mycket man känner är rimligt att lägga på stigbyglar. Med tanke på hur bra jag trivs med mina freejumps, och att de faktiskt hjälpt mig få en bättre och mer stabil skänkel (och därmed sits) i hoppningen så tycker jag de varit värda pengarna.
Men skulle jag köpa nya stigbyglar nu skulle jag nog egentligen vilja ha säkrare.
 
https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/freejump-stigbygel-gick-sonder-under-terrangen.htm

Jag håller med om att de med gummisnodd ger dåligt stöd men samtidigt så undrar jag hur mycket som är rimligt att lägga på en stigbygel. Å andra sidan så om de avlastar knäna och fotlederna så skulle det vara skönt, jag brukar känna rejält på de ställena när jag hoppar av.

Testa Sprenger Bow Balance, jag får också problem med knäna och tycker att dom hjälper.

Har också blivit misstänksam mot Freejump efter att ha läst historierna om att dom har gått sönder för folk.
 
Själv förstår jag inte grejen med free-jump stigbyglarna. Är de så mycket bättre att hoppa med, och kan ni då förklara på vilket sätt? De verkar ju ofta gå sönder iallafall, och säkerhetsmässigt känns det som att den klassiska modellen med en gummisnodd på utsidan är lika säker, men jag kan ha fel.
Dom med gummisnodd är, jämfört med soft Up, halkiga, smala och obekväma. Soft Up har grymt grepp, bred platta och har aldrig känt av mina knän/fotleder. Aldrig tappat en stigbygel på massor av år. :)
 
Vad man ska med guldstigbyglar till förstår jag icke.
Däremot kan jag förstå varför man investerar i ett par "mellanprisklass" stigbyglar, typ Sprenger BB. Har själv trasiga knän och nyss nämnda är det enda som funkar bra för mig.
 
Låter ju helt befängt med guldpläterade stigbyglar! Är väl knappast någon lysande åtgång på dem..

Freejumps har jag alltid tyckt är obehagliga att rida med, alldeles för stela för mig som är van med flexande stigbyglar. :angel: De är visserligen breda, men nää, jag hade inte lagt pengar på dem. :p
 
Jag satt och tittade på stigbyglar, som vanligt, i min jakt efter de perfekta rosa :love:
Såg först ett par Jin med swarowski-kristaller för 2800, lite dyrt (och kanske ffa onödigt med kristaller på stigbyglarna?) tänkte jag men jag har å andra sidan freejumps och de är ju inte heller billiga.
Men sen satte jag julmusten i vrångstrupen. Det finns alltså stigbyglar som är förgyllda i 24K guld och med ett gäng swarowskikristaller som toppen över i. De kostar 7500 :eek: (Googla Jin stirrups carat om ni är intresserade av hur dessa läckerbitar ser ut)

Jag har lite svårt att se vem, och framförallt varför? Använder man dem bara på tävling? Isåfall, är det hopp- eller dressyrryttare eller någon annan som använder dem? Kan de inte repas av lera etc. från bana/parkering/området?
Har man dem som dekoration i hemmet (det kan jag iofs förstå tanken bakom)? Inte rider man väl runt i stigbyglar i GULD till vardags hemma i skogen iallafall? :p

Och: Vet ni några stigbyglar som är ännu mer hutlöst dyra?


Det finns ju människor som köper handväskor för över 200 000 SEK. Tänker som @Cambiaso, de vill väl göra en markering. Typ.

Jag blev omskakad när de sålde ridhjälmar för 9 000 kr på eurohorse. VAD exakt är det jag betalar för? De är ju knappast säkrare än hjälmarna som ligger runt tusenlappen.

Men visst, jag är inte miljonär så konceptet fri shopping existerar inte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp