Stigbyglar

Maoam

Trådstartare
Vad har ni för stigbyglar? Främst ni som rider dressyr. Sugen på att testa stigbyglar med lite bredare platta då jag ofta får ont i fotlederna när jag rider. Så vad har ni? Är ni nöjda med dem?

Jag är iofs hoppryttare, och rider i freejumps. När jag hade ponnyerna hade jag även en dressyrsadel, och på den satt såna lite bredare svarta plaststigbyglar, om du vet vilka jag menar?
De var helt okej för mig med viss smärtproblematik i knän och fotleder.

Sprengers Bow Balanced. De är fantastiska för folk med den typ av knäproblem jag haft iaf.

Frågan är ju varför du får ont i vristerna?
Kanske stövlar kan hjälpa?

Det är ffa höger som jag får ont i, den domnar, viker sig och gör ont. Misstänker att det egentligen kommer från ryggen/höfterna men tänker att kanske kan bättre stigbyglar hjälpa till lite. Har ledade stigbyglar nu men upplever att jag har svårt att ha dem på rätt ställe på foten speciellt när den domnar. Jag har tyvärr för breda vader för stövlar, att måttbeställa är inte aktuellt just nu tyvärr så det får bli skor och chaps tills vidare.

Vad har ni för stigbyglar? Främst ni som rider dressyr. Sugen på att testa stigbyglar med lite bredare platta då jag ofta får ont i fotlederna när jag rider. Så vad har ni? Är ni nöjda med dem?
Jag har sprenger system fyra med öga som är vridet 90 grader. Det gör stor skillnad för att jag ska kunna slappna av i insida lår.

Jag har de där i plast i barnstorlek på dressyrsadeln och den där modellen med gummiband på hoppsadeln. Är dock sugen på att testa bow balance, men behöver barnstorlek där också (storlek 35 i skor och smala fötter) och det gör utbudet på affärer som har dem rätt begränsat.

Jag har ett par breda som inte sviktar på hoppsadeln och ett par leddade Mark Todd på dressyrsadeln. Ska köpa ett par Bow Balance nån gång längre fram när jag inte känner mej så snål

Har kikat på en modell från horseware som hette flexi eller nåt sånt. Ser ut att ha rätt bred fotplatta och den skulle vara ställbar eller flexande på ngt sätt. Någon som har erfarenhet av sådana eller som sett dem på riktigt? Bara sett på nätet...

Safestyle, gillar dem därför att de är vridna 90 grader. Annars har jag bara haft vanliga enkla med gummiband.

Jag har ett par breda som inte sviktar på hoppsadeln och ett par leddade Mark Todd på dressyrsadeln. Ska köpa ett par Bow Balance nån gång längre fram när jag inte känner mej så snål
Har också Mark Todd o m fl ledade stigbyglar och trodde inte alls att det skulle vara så stor skillnad på dem jmf m Bow Balance men jo, jättemarkant skillnad! Jag kände mig dum att jag väntat så länge med att köpa dessa bara.

Liknande trådar

Utrustning Jag söker tips kring säkra och bra stigbyglar, max 2000 kr. Jag har funderat på flex, stigbyglar med gummiband men också typ Acavallo...
Svar
3
· Visningar
333
Utrustning Min dotter har börjat rida lite :love: Hon har hittills ridit i varmfodrade stövlar, men nu när dom byttes ut mot gummistövlar så insåg...
Svar
1
· Visningar
183
Senast: clusia
·
Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
572
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka