stigbyglar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare VeronicaT
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 266
V

VeronicaT

jag funderar på vilken modell jag ska köpa..
antingen:
http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/prod250/4257.jpg
eller:
http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/prod250/4258.jpg

Jag har det första alternativet på min gammla sadel, men jag har köpt en ny nu så jag ska käpa ett par till och vet inte om jag ska köpa den andra sorten. För jag har ridit med båda sorterna och tycker båda är bra, kan inte sluta väga om vilken jag verkligen ska köpa :smirk:

Ni kan väl säga bra och dåliga saker med vardera stigbygel, skulle vara snällt :rofl:

Sv: stigbyglar?

Jag tycker andra sorten är bäst!!

De med gummisnoddar blir så ostabila, tycker jag. Känns som de lutar utåt liksom...

Gummisnodd helt klart, dom andra (australiensiska) är i mitt tycke livsfarliga, kan knappast kallas säkerhetsstigbyglar. Har sett alldeles för många otäcka "fotfastningar" i sådana .....

Vad som helst men inte de med gummisnodd. Möjligtvis om man bara dressyrar med dem.. De kan gå av nämligen.

Jag skulle ta de australienska stigbyglarna. INTE de med gummisnoddar. För de med gummisnoddar är inte balanserade på rätt sätt vilket gör att stigbygeln väger mycket på insidan och absolut inte nånting på utsidan vilket gör det mycket svårare att rida med!

Det där med att haka fast i stigbygeln om man fastnar med foten kan man göra på de med gummisnoddarna oxå, de är inte så stor öppning där heller! :smirk: .

jag testar de australienska då, så får jag väl köpa ett par andra om de inte känns bra :) Tack för alla svar!

Jag tycker inte om någon av de sorterna, men kan tipsa om de ledade stigbyglarna man kan köpa från Börjes. (Shires) Bra pris och otroligt sköna samt bra för knäna.

Kvick Out är bra! Men tyvärr höjs priset oxå.
Tycker de passar bäst om det är en dressyrsadel.
Annars föredrar jag de med gummiband, dock har mina sådana töjt ut sig. Men hade jag varit som dig hade jag provat de australienska (tycker bara att de inte är speciellt fina), tror att de är stadigare än de med gummiband. Sätter man de bara på "rätt håll" (som inte alla gör) så tror jag att de är bra till det priset!

Jag skulle inte köpt något av dom.
Som sagt, gummisnoddarna kan lossna eller gå av och med de australienska har jag också hört att folk har fastnat i dom, tycker inte att någon utav dom bör klassas som "säkerhetsstigbygel".

Mycket bättre du satsar på ett par vanliga och tänker på att ha rätt sorts skor på dig i stället, annars finns det ledade och de är rätt trevliga (shires som någon skrev är trevliga!) annars slår jag ett slag för Kwick-out stigbyglarna, tror att det är de som är säkrast på marknaden.

bigganl skrev:
Jag tycker inte om någon av de sorterna, men kan tipsa om de ledade stigbyglarna man kan köpa från Börjes. (Shires) Bra pris och otroligt sköna samt bra för knäna.

jag har sådana, men jag köpte sådana bara för att jag e hopp ryttare, :) men mina kosstade 800 kr :confused: :mad:

Det lät väldigt dyrt för Shires! Mina Sprenger kostade ju 1000 kr och då är det ju "originalet", de 4-ledade. De shires jag har sett har legat på ca 300 kr.

Ledade stigbyglar på Börjes kostar 298:-. lägg hellre ut lite extra. Det känar du nog på i längden.

//Martina

Mina kostade 298 kr. Du har inte ett annat märke på dina då?
Jag har haft dem i två år och de är bra kvalitet för det priset tycke jag. De är inte slitna än alls. Ser ut som nya.

Sånna med gummisnodd är ju bara jättejobbiga. Så om du ska ha säkerhetsstigbyglar, så hellre sånna svängda.

jag röstar för de australiensiska. Snyggare och känns bättre att rida med. Har aldrig fastnat i dom heller.

Liknande trådar

Utrustning Hallå! Efter att ha sett en tjej fastna i en vanlig stigbygel och blivit släpad efter sin häst känns det som om det är dags att kosta... 2
Svar
21
· Visningar
7 654
Senast: Blyger
·
Utrustning Jag tycker att det är himla käckt med hösäck av den här typen inne i boxen: Inget spill, enkel att fylla osv. Problemet är att de...
Svar
0
· Visningar
736
Utrustning Har klurat lite på om det finns någon färdig lösning att köpa så att jag kan använda min ordinarie (ELT) sadelgjord när jag tömkör. Min...
Svar
3
· Visningar
1 159
Senast: Dialhard
·
Utrustning Har länge suttit och funderat på och köpa en chezz Iberico till min fjordkorsning, och har väldigt många frågor som jag hoppas ni med... 2
Svar
29
· Visningar
8 803
Senast: hag391
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈