Stigbyglar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Suskiv
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 755
S

Suskiv

Vilket är "säkrast" för små gummisnoddsstigbyglar eller lagom stora vanliga stigbyglar?

Eller är det lika illa? Vilka stigbyglar kan annars vara säkra och helst inte kosta en förmögenhet?

Sv: Stigbyglar

För små stigbyglar är absolut inte säkert!

Då skulle jag hellre säga vanliga, eller kanske såna med svängd utsida,australienska (?).

Själv rider jag med islandsstigbyglar och tycker det känns säkert och tryggt att den alltid hänger rakt ned åt rätt håll, så man slipper fippla och söka med tån.

Jag har köpt tåhättor och skruvat fast på ett par vanliga stigbyglar. Så mycket säkrare än så blir det inte! Hättorna kostar mindre än 200 kronor och finns t ex på Hööks.

Då skulle jag hellre säga vanliga, eller kanske såna med svängd utsida,australienska (?).

Har aldrig under dom åren jag hållit på med hästar, tävlat och jobbat på ridskolor sett så mycket fastningstillbud som med just dom australiensiska. Dom är livsfarliga och borde totalförbjudas. Vi fick inte ens ha sådana för tränaren vi hade när jag red ponny, mycket klokt av henne. Vanliga stigbyglar är säkrare.
Problemet är att många ridskolor kör med just den aus. modellen då det blir för jobbigt att gummibanden lossnar, problemet är ju då att stigbyglarna ofta är för små eller för stora och ännu farligare...

Gummibandsstigbyglar kan vara farliga om man har snörning på skorna. Se till att ha tex shortchaps om man har skor med snörning och gummiband..

Försmå stigbyglar är det värsta jag vet. Man fastnar mkt lättare och tänk om man måste av hästen SNABBT och inte får ur foten ur stigbygeln :crazy:

Nej jag hade hellre haft vanliga. (iof så rider jag nästan jämt med vanliga stigbyglar, har bara gummi när jag ska hoppa).

Liknande trådar

Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
572
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
686
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Magnetiska stigbyglar från Ophena. Nån som rider med dem? Sitter de bra? Finns ingen risk att man glider ur dem, åt sidan, där det... 2 3
Svar
40
· Visningar
4 465
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
933
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III