Stigbyglarna på undersidan av kåpan

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Gyllene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 4 984
Sv: Stigbyglarna på undersidan av kåpan

Jag har alltid lädren under kåpan, jag får skav på vaden annars (ja jag är känslig) att inte kramapan skulle lösa ut för det tycker jag är mycket märkligt, det är ingen skillnad att rycka bort stiglädren om de sitter innanför eller utanför på min sadel iallafall.

Och jo, det är riktigt, krampan löser inte ut om stiglädret sitter under kåpan.

Immer

Är nog olika från sadel till sadel, och från krampa till krampa. På min hoppsadel löste den ut utan större problem, se tidigare inlägg... Trycket bakåt borde ju inte förändras så mycket oavsett kåpan, den ligger ju bara löst över... Däremot om man har vadstöd skulle den kunna ha svårare att lösa ut.

jag måste vara trögfattad, men jag föstår inte hur det skulle ha någon betydelse! krämpan ska ju lösa ut när det krisar och då sitter du ju inte kvar i sadeln... å då borde rimligen inte kåpan ta emot??

Ja, du är trög. :p

Kan bara hålla med!
Vet flera som har fastnat och skadat sig när stiglädren har suttit under kåpan!
Idiotiskt påfund.
Jag tar hellre märken på sadeln än skador på mig själv!
Men jag har aldrig haft några stora märken på någon av mina sadlar som jag har haft genom åren!

*kl*

Varför inte bara använda säkerhetsstigbyglar om man är så rädd för att fasta?

Jag har aldrig varit med om att stigläderkrampan har löst ut när jag har ramlat av, men därimot har stigbyglarna motverkat att jag fastnat då jag nästan alltid har säkerhetsstigbyglar.

Jag har mina stigläder innanför kåpan, har en dressyrsadel av äldre modell som jag inte är rädd om men jag satte stiglädrena där för att jag ville testa hur det var att rida så o faktiskt så var det bättre:)

har åxå tänkt på det... jag har heller aldrig med om att krampan löst ut när någon kommit ur balans.

bättre då att rida med säkerhetsstigbyglar än att lita helt på krampan!

Jag är inte överdrivet rädd för att fastna men om det händer vill jag att de säkerhetsfunktioner jag faktiskt har fungerar.

Naturligtvis ska man inte lita helt på krämpan (krampan whatever), det är väl nästan ingen som inte rider med säkerhetsstigbyglar, och den ska inte heller lösa ut hips vips utan bara om du fastnar (om inte stigbygeln redan släppt loss dig dvs). Löser den ut automatiskt bara för att du åker av är det nåt fel.

kl

Förresten. Kan man dra upp stigbyglarna eller hur sätter man dem efter man ridit om de sitter på undersidan?

*kl*

Tetstade faktiskt idag då jag ändå tog av och smörjde lädrena. Ett rejält ryck bakåt fick krampan att lösa ut även om lädret satt under kåpan... Kanske är min sadel felkonstruerad som tydligen löser ut även om lädret sitter under kåpan:p

Sedan funderar jag på varför vissa sadlar har möjligheten att fästa lädrena under kåpan om det nu är så himla farligt? Varför det framstår som en fördel i produktbeskrivningen?

kl

idiotvarning:angel: men vad är krampa????:confused:

Visa gärna var det framstår som en fördel i en produktbeskrivning (från tillverkare inte försäljare som man kan förvänta sig vet lika mycket eller lite som Buke).

Att ha lädren under kåpan försvårar för krampan att lösa ut. Sadeln är inte felkonstruerad för att den löser ut TROTS att du tar risken att ha lädren under - det är BRA om de löser ut ändå. Jag tycker man ska vara medveten om risken och inte rekommendera det till höger och vänster. Jag ser inte poängen med att påpeka att "min sadel löser ut ända" blablabla så länge det finns någon annans som inte gör det.

Jag har inte sett någon (engelsk) sadel där man inte kan ha lädrena under kåpan men bara för att det går betyder det inte att man ska.

*KL*
Jag har mina under på min ST dressyr, där kvittar det säkerhetsmässitgt eftersom den har fasta krampor:mad:

Dom har jag kåpor på dom stigbyglarna så risken att fasta borde inte vara så stor.

födelen är ju att de inte skaver en på benen eller skaver sönder sadeln. på min equipe kan man bara ha dem utanpå. surt!

Fasta krampor? Det är väl en öppning på dom? Isf är det samma problem, om krampan ska fälla ut eller inte har ingen betydelse, det som har betydelse är att kåpan är i vägen.

Jag ser inte poängen med att påpeka att "min sadel löser ut ända" blablabla så länge det finns någon annans som inte gör det.

Jag har inte sett någon (engelsk) sadel där man inte kan ha lädrena under kåpan men bara för att det går betyder det inte att man ska.

Poängen med att påpeka det var att flera i tråden påstått att krampan inte löser ut med underliggande stigläder. Förvånande nog personer som inte använder en sadel anpassad för underliggande stigläder. Därav mitt "blablabla" om att underliggande läder inte nödvändigtvis är en säkerhetsrisk om man har en sadel som är anpassad för det.

Har själv varit med om ett flertal sadlar, oftast dressyrsadlar, som inte är utskurna för att kunna ha underliggande läder. Någon kväll när jag har tid över kan jag googla fram lite länkar, men inte ikväll, är schlagerparty i rummet bredvid:D

Bra att ha på sommrarna när man rider i shorts i sadeln ^^ ;)

Bekvämare för benen i allmänhet.

Och det där med att krämpan inte löser ut: Varför gjordes säkerhetsstigbygeln tror du? :)

Även så tycker jag att der blir snyggare och jag ligger bättre an med skänkeln.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 630
Senast: Roheryn
·
Dressyr Vad är era bästa tips för att peppa ridskoleryttare (eller tävlingsovana privatekipge) att våga anmäla sig till klubbtävlingar i dressyr... 2
Svar
27
· Visningar
2 187
Senast: Lady_S
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
544
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31