Stigläderskav..?

Sv: Stigläderskav..?

Kallade han allt läder som var sytt runt nånting för rundsytt? Det där är ett par vanliga sydda stigläder.

Hur rundsytt ser ut, per definiton, ser du på bilden jag skickat ovan.

Senast ändrad:

Nej nej inte kallade hon allt läder som var sytt för rundsytt.. men just dessa stigläder efter som dessa stigläder är kädda kan man säga.....

*svårt att förklara* :o

Hmm, ordet "rundsytt" kanske används på olika sätt? Jag har aldrig hört det användas om saker som inte varit rundsydda - haha.

Jag har inte heller fattat vad som menas med rundsydda stigläder. Stackars både sadel och ben :D

Prestige gillar tydligen många! Har känt på ett par i stallet, verkar helt ok! Sen finns tydligen Lemetex också med samma princip, nylon i mitten.. Men båda två är så jädrans dyra bara...!

Jag fick det här svaret på definition av rundsytt av en sadelmakare:
"Benämningen rundsytt används då man läderbeklär exempelvis ett snöre med tunt skinn. Vanligt i hundhalsband/koppel och huvudlag till häst. Skinnklädda stigläder med nylonförstärkning kallas inte rundsydda av någon grossist som saluför dem, såvitt jag vet.

Det finns mycket som kan repa en sadel. Många gör det med jackans knappar/dragkedja när de glider av hästen andra med dragkedja på stöveln eller leggings med kardborre, för att dra några exempel. En välsmord sadel med välsmorda stigläder brukar inte bli repig, oavsett kvalité på stigläder. Men natutligtvis nöts sadeln och brukar med åren få en s.k. patina."

Henri de Rivel har också stigläder med nylonkärna och är något billigare än de andra som nämnts!

jag kan ha missuppfattat.. eller så sa hon så för att jag skulle begripa... :o

jag tog det som så eftersom det är läder_sytt_runt_om :D

Men tänk också på att det ska vara bra läder. Bra läder kostar, och just vid Prestige vet du vad du får. Kentaur kostar 700 och jag är helnöjd med dom. Inte liiika bra som prestige, men de duger gott och väl.

Hur förstörde dom din hoppsadel?

Skitdålig kvalité, färgen lossnade och dom blev alldeles nötta och sträva som sandpapper efter bara 2 - 3 gångers användande, vilket resulterade i att det skavde bort färgen på sadeln....

Var kan man köpa henri di rivel stigläderna och vad kostar de?

Jag vet inte men det är Hansbo som är återförsäljare.

Har fått ytterligare en förklaring på rundsytt:
"Rundsytt" är som det låter rundsytt. Det är en platt läderbit som man syr ihop så att den blir helt rund.

Stiglädren som ni har diskuterat är klädda eller fodrade. Stigläder finns inte som rundsydda. Tex. träns, grimmor, tyglar och tömmar går att ha som rundsydda, men inte stigläder. Rundsyttt är därför till något tunnare attiraljer till hästen.

S
sadelmakarmästare"

Jag såg faktikst HdR stigläder på Eko här i stan häromdagen.. Så kolla med det Eko som ligger närmast dig, de kan säkert ta in till din butik med!

Hittade ett par beg prestige stigläder! Kommer på posten vilken dag som helst nu!=)

T.ex. träns och käkremmen på huvudlag eller grimmor kan vara rundsydda då det är en elegant och diskret lösning.

Rundsydda stigläder finns inte, däremot finns stigläder i nylon och läder där lädret har inslagna kanter.

/ Eva

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka