Stigläder som inte töjer sig?

Alexandra_W

Trådstartare
Nu är jag less på det här. Vet någon var man får tag i LÄDERstigläder med nylonkärna, dvs som inte töjer sig?

Jag vill alltså inte ha syntetstigläder, utan det ska vara läder men med syntetkärna.

Någon som har erfarenhet av dem?

Studerade nyss stiglädrena och det är ½ håls skillnad. Och de är ridna i ett halvår.

jag vet att det är uppsittningen som är boven, men det går inte sitta upp med pall så jag har inget val. Och jag glömmer att skifta sida varje vecka, utan kommer på det när jag börjar sitta snett för lädren är olika långa.

Så, help please?
 
Glömde, VIKTIGT är att de måste finnas i JUNIORSTORLEK, och så får de inte vara för tjocka. och måste finns i svart
 
Jag vet att Hööks har såna, men vet inte om de finns i juniorstorlek.

Har inga själva, men två tjejer i mitt stall har och båda är jättenöjda!
 
När jag köpte Zaldi stigläder så var inte hålen jämna från början :mad:

Nu har jag Appaloosa stigläder, dom som inte töjer sig och har den metallgrejen (stavas :angel:) längst upp så dom inte skall gå av. Hoppas du förstår vad jag menar :crazy: ;)

Kram Favina :bump:
 
Tror att Jacson har i kalvskinn med nylon inuti så att de ska vara garanterat töjfria. Köpte ett par sådana men mina gick sönder (skinnet skavdes bort eftersom jag och min medryttare har olika långa ben) så jag bytte till ett par vanliga igen. Enligt de i affären ska de tydligen vara "jättebra och ingen annan har kommit och klagat" men för mig fungerade det inte. Är ju givetvis bättre om man håller sig till samma hål. Var skeptisk redan från början till dessa av just den anledningen men gick på "säljknepet"! :smirk: Jag kan ju ha fått ett måndagsex!
 
prestige har jättebra stigläder, nylonkärna med tunnt kalvskinn ovanpå, mjuka och smidiga från första dagen. Finns i junior,dam och herr. Har sådana både till min hopp- och dressyrsadel! Kan verkligen rekommendera dem! :love:
 
Jag har haft en prestigesadel, och jag vet hur många läbbiga siffror det var på prislapparna på alla Prestigegrejer.

Visst, håller de och inte töjer sig i måånga år så är det ju billigt i slutändan, men jag vetesjutton om jag törs chansa faktiskt? :crazy:

Ni får förresten gärna skriva ungefär i vilken prisklass de ni vet ligger i, så man har något att gå på.. Är ju det där med att köpa DYYRA grejer när man inte vet om det fungerar. Moment 22...

*surfar in på Hööks*
 
Ah, både Hööks och Jacson hade ju i svart i strl junior! kanon =) Men Jacsons var billigare. Undrar vilka som är bäst (jag har tyvärr inte möjlighet att åka och klämma på båda)
 
Jag har de från Hööks (visste inte att Jacson hade, det rä ju ett bra märke!) och jag är då nöjd med mina. De är precis lika smidiga som vanliga stigläder, om inte lite smidigare också i och med att det är ganska tunt läder och nylon är ju mjukt i sig. Nu har jag bara haft mina sedan i somras men än så länge finns det inget att anmärka på vad gäller hållbarheten.
Dessutom tycker jag att det är en bra juniorstorlek, vissa brukar ju vara så hiskeligt långa ändå... Jag är 160 cm och för normala läder (vilket är ganska kort) använder jag något av mittenhålen, så det finns variation åt båda hållen.
 
Jag tror att mina är av märket Jacson..... :confused:
Men i alla fall så är jag helnöjd med dom!!!! :)
 
Jag törs inte berätta vilket hål jag har på mina juniorläder... :crazy: Något av de fyra översta iaf... :angel:

Men då tror jag att jag ska prova Jacssons iaf, iom att de var billigast. Det känns som att det iaf inte kan bli värre, alt hade ju varit att köpa vanliga för 175 kr och väntat tills de töjt sig igen. Och om då Jacsons för 200 inte är bra så, ja skit händer. Så ska jag kika på Hööks om Jacsons inte fungerar, men jag har upplevt så ojämn kvalitet från Hööks (mitt kandarträns för 299 kr t ex har SUPERkvalitet, men andra dyrare saker har gått sönder jättelätt) och Jacson har jag hitills bara bra erfarenheter av, så jag tror jag börjar med dem.

TACK för hjälpen! :bow: :bow: :bow:
 
Vanliga hederliga gammeldags dubbelsydda tycker jag är bäst. Men de är ju å andra sidan inte såååå billiga.

Jag har oxå juniorlängd på mina läder men jag väger nog närmare dubbelt upp mot dig och mina har inte töjt sig nämnvärt (de har vatit med i minst 10 år).

Jag idkar iofs uppsittning från båda sidorna och pall (taskiga knän).
 
Jag gillar inte de dubbelsydda, det blir så tjockt. Jag vänder nämligen upp och ner på mina stigläder, så att spännet hamnar vid stigbygeln (svårt att förklara men man får kapa av så det bara är en liten ände kvar, oh så trär man tillbaka den in bakom spännet, som placeras så det sider nere vid stigbygeln, pekandes framåt). På så sätt så blir det mindre nyp av stiglädret men ffa så slipper man en "knöl" av spännet uppe underlåret och själva skyddsflärpen över stigläderkrampan slipper bli bucklig.

Jag sitter ju alltid upp från vä sida och från marken. Jag vill eg ha pall, men med det bagagde valacken har med sadling och uppsittning (det tog MÅNGA år innan han var lugn vid uppsittning) så är det inte möjligt att byta sida eller pall, han får panik (bryt inga rutiner kring sadeln *s*). SKULLE ju gå att träna bort men eftersom han blir helt blockad när han får panik, och det har kostat mig en permanent ryggskada och jag enligt läkarna inte borde rida alls och absolut inte får ramla av så känns det säkrast att låta honom ha det som det är :crazy:
 
Köp ett riktigt kvalitetsmärke. Mest prisvärt är förmodligen Stübben om du köper dem från Börjes (de kan ta hem om de inte har). Och ha aldrig fett eller olja på stiglädren, nöj dig med sadeltvål med jäkligt lite vatten på. Och sitt upp från pall, såklart.
 
Chetak har också som ser ut och känns o.k! De kostar ca 300 tror jag.
 
Jag har såna me nylon i, fast läder utanpå då. Jättebra, kostade ca 800 tror jag.
Köpte dom på Börjes (fanns i affären nåt par bara). Tror dom heter Action el nåt sånt.
Om du ringer dom kan dom nog ta hem te dej om du har långt att åka dit,men såna finns säkert lite överallt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp