stillsamma lekar - finns de?

Takire

Trådstartare
Jag har en pigg och glad unghund som haft det jäkligt i år med långa konvalescenser. Han vill ofta leka, men nästan genast måste jag avbryta leken då han gärna gör tvära skutt fram och tillbaka (just ett sådant skutt var nog det som fick hans skada att gå upp igen 6 veckor efter operation...) och helt enkelt blir väldigt hoppig.

Samtidigt vill jag gärna leka med honom, då jag tror det vore bra för vår relation. Speciellt då det känns som att alla dessa turer med veterinärer och att jag måstat "tvinga mig på" honom inte direkt varit vad vi skulle behövt syssla med den här unghundstiden...

Vi kör mest lite olika typer av godissök som aktivering och ska börja på noseworkkurs om 2-3 veckor. Men jag skulle vilja hitta något som verkligen känns som lek! Går det ens, om kravet är att hunden ska vara lugn?

aja, om någon trots allt har tips så mottages de tacksamt :D
 
Jag och Tinja munhuggs mycket! Typ om vi ligger i soffan kan jag smyga upp en klohand och sen är leken igång! Det är riktigt kul och man behöver inte röra på annat än handen (eller i hundens fall, huvudet) :D Man får dock vara snabb när de fattat tycke för leken, för det kan göra rätt ont om de lyckas slå tänderna i handen på en :rofl:
 
Jag och Tinja munhuggs mycket! Typ om vi ligger i soffan kan jag smyga upp en klohand och sen är leken igång! Det är riktigt kul och man behöver inte röra på annat än handen (eller i hundens fall, huvudet) :D Man får dock vara snabb när de fattat tycke för leken, för det kan göra rätt ont om de lyckas slå tänderna i handen på en :rofl:
Så leker jag med mina också! Men de är så mjuka och fina med tänderna så det gör väldigt sällan ont. (Ale är lite speciell, hon tandfäktas gärna hon med - men i ansiktet...)
 
Så leker jag med mina också! Men de är så mjuka och fina med tänderna så det gör väldigt sällan ont. (Ale är lite speciell, hon tandfäktas gärna hon med - men i ansiktet...)
Jo Tinja är så försiktig så om hon förväntar sig att få min hand i munnen; men ibland går allt så snabbt att en tand råkar slå ner i knogen av bara farten :p
 
Man kan göra ganska mycket i stillsammare version. Monster och jag hade kul med "hand över hand", vad kallas den där leken man ofta gör med småbarn där man lägger en hand ovanpå den andras, den andra lägger sin andra hand över bådas, osv (man drar ut den understa handen och flyttar den upp, heter den här leken ens nåt?). Funkar inte med Totoro än - han hugger ihjäl mig! - men det kommer nog att gå när han är lite äldre...

Man kan "kampa" också, med något som har många delar. Tex ett gosedjur med fyra ben, "kampa" med ena benet fast bara med lätt fingerstyrka, om hunden drar hårt så släpper man och leker med ett annat dinglande ben på samma sätt, osv.

Hundar är rätt bra på att handikappa sina lekar om lekpartnern leker väldigt försiktigt/svagt, så prova favoritlekarna men på ett mildare sätt bara? :)
 
Hundar är rätt bra på att handikappa sina lekar om lekpartnern leker väldigt försiktigt/svagt, så prova favoritlekarna men på ett mildare sätt bara? :)
Hundar är väääldigt bra på det faktiskt. Tinja, som kan kampa med mig så jag nästan går omkull, kampade otroligt fint med en treåring i släkten. Hon drog bara precis så mycket som han orkade hålla emot :love:
 
Jag har en pigg och glad unghund som haft det jäkligt i år med långa konvalescenser. Han vill ofta leka, men nästan genast måste jag avbryta leken då han gärna gör tvära skutt fram och tillbaka (just ett sådant skutt var nog det som fick hans skada att gå upp igen 6 veckor efter operation...) och helt enkelt blir väldigt hoppig.

Samtidigt vill jag gärna leka med honom, då jag tror det vore bra för vår relation. Speciellt då det känns som att alla dessa turer med veterinärer och att jag måstat "tvinga mig på" honom inte direkt varit vad vi skulle behövt syssla med den här unghundstiden...

Vi kör mest lite olika typer av godissök som aktivering och ska börja på noseworkkurs om 2-3 veckor. Men jag skulle vilja hitta något som verkligen känns som lek! Går det ens, om kravet är att hunden ska vara lugn?

aja, om någon trots allt har tips så mottages de tacksamt :D

Jag är i samma sits och har också en ung hund som är konvalescent (samma ras av din bild att döma), och som har mycket uppdämd energi men måste ta det lugnt än.
Vi brukar också munhuggas med fingret i soffan eller smyga med en hand som rör sig under en filt (bara de inte blir för vilda av det...).
En annan variant är att smyga med två fingrar mot en tass etc, så fort hunden ska ta fingrarna så backar fingrarna och blir väldigt rädda;), sen smyga fram igen etc.
Brukar hålla min på en väldigt begränsad yta, eller helt enkelt i famnen så hon inte kan sticka i väg av upphetsning, hon har lärt sig det bra och kampar numera gärna också med en leksak i famnen (hon är liten;))
 
Tack för svar och tips :D En del av det kan vi nog ta till oss, och så får vi försöka göra det lugnt och stillsamt trots att ju roligare det är desto vildare vill det gärna bli ;) men med många korta lekpass går det nog.

@Fisherling @Migo munhuggas kan vi faktiskt göra då och då, får ta tillfällena i akt när han är på rullhumör för det är då den leken brukar funka :laugh: alltså när han ålar omkring på rygg. Han är dock inte särskilt försiktig med de där tänderna, tur han är liten ;)

@Monstermom hand över hand tycker jag låter roligt men undrar om Frej kommer fatta den leken. Får testa!

@Kadi Hand under täcket körde vi mycket i vintras, rolig lek! Funkar faktiskt om han ligger ner, men får nog passa för eventuella skutt! God bättring till din hund :heart
 
Jag tänker att göra andra letövningar, typ godis, ihop kan vara en sorts lek? Eller smyga på varandra (det älskade Svansson när han var liten, så himla roligt). Annars, träna frivillig hantering?

Utöver det, när Svansson har varit begränsad i sina rörelser, så har vi försökt lära in mycket tricks som är helt onödiga. Typ räkna, välja hand, släcka/tänka lampor, dra av strumpor, städa osv. Eftersom det varit onödiga saker så har vi bara haft roligt under tiden och inte lagt in några krav på utförandet så länge vi har haft det roligt :)
 
Jag tänker att göra andra letövningar, typ godis, ihop kan vara en sorts lek? Eller smyga på varandra (det älskade Svansson när han var liten, så himla roligt). Annars, träna frivillig hantering?

Utöver det, när Svansson har varit begränsad i sina rörelser, så har vi försökt lära in mycket tricks som är helt onödiga. Typ räkna, välja hand, släcka/tänka lampor, dra av strumpor, städa osv. Eftersom det varit onödiga saker så har vi bara haft roligt under tiden och inte lagt in några krav på utförandet så länge vi har haft det roligt :)

Tack för fler tips! :D
Just smyga-övningen vet jag inte om den kommer uppskattas. Ibland smyger jag iväg och gömmer mig i något hörn och "buar" lite lätt när Frej kommer. Han tycker att jag är hemskt konstig och måste krypa upp i knät och hänga med huvudet en stund. Tror det blir lika om jag smyger på honom. Men lektricks kan funka!
 
Tack för fler tips! :D
Just smyga-övningen vet jag inte om den kommer uppskattas. Ibland smyger jag iväg och gömmer mig i något hörn och "buar" lite lätt när Frej kommer. Han tycker att jag är hemskt konstig och måste krypa upp i knät och hänga med huvudet en stund. Tror det blir lika om jag smyger på honom. Men lektricks kan funka!
Ah, tycker han inte att det är så roligt när du gömmer dig och buar så är det ju en dålig idé ;) Jag gömmer/gömde mig aldrig för Svansson, för det sket han i - utan jag smög på honom så han såg det och liksom överdrev rörelserna vilket tog ett tag innan han fattade men som han uppskattade väldigt mycket :D
 
Ah, tycker han inte att det är så roligt när du gömmer dig och buar så är det ju en dålig idé ;) Jag gömmer/gömde mig aldrig för Svansson, för det sket han i - utan jag smög på honom så han såg det och liksom överdrev rörelserna vilket tog ett tag innan han fattade men som han uppskattade väldigt mycket :D

ska prova imorgon om det går att smyga på honom utan att han tycker jag är konstig. Eller för rolig så att han börjar hoppa :cautious:
 
Verkar ju faktiskt finnas en SL stillsamma lekar ändå :laugh: får undersöka vilka som passar.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 816
Senast: Lager
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 041
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp