Stimulering?

Rosenblad

Trådstartare
Det ligger en hundkennel i närheten, som föder upp olika slags stövare, drever och jämthund. Jag brukar gå ut med dessa hundar regelbundet. Problemet är att dessa hundar får sitta hela dagarna i små inhägnader, normalt en och en med betong till underlag och en koja att gå in i. Dessa hundar har ingen stimulering och jag har sett hundar som har ätit sitt egna bajs av tristess :( . Detta är stereotypt beteende till fullaste grad, så jag tänkte ge hundarna något som stimulerar dem.

Har ni några förslag på leksaker man kan ge dem? Gärna något som är hemmagjort och man har hemma. Vill inte lägga ut allt för dyra pengar när det inte är mina hundar.

Har tänkt på tennisbollar, tygstycken och toarullar att bita i. Men finns det en risk att hundarna sväljer det? Kan man ge det till valparna?

Tacksam för svar!
 
Sv: Stimulering?

Tennisbollar tror jag är helt okej....en del valpar tycker det är kul att "noppa" på ytterlagret. Bollar i sig brukar vara bra för stimulering, de rullar om valpen/vuxna hunden kommer åt den osv. Brukar uppskattas.
 
Sv: Stimulering?

Jag har dock hört att bollar kan stressa upp en redan stressad hund. Jag hade nog inte givit dem bollar.
 
Sv: Stimulering?

Toarulle/hushållsrulle alltså det som är kvar när man har använt pappret, vik ihop en sidan lägg i godis/hundmat och vik ihop. Ger lite hjärngympa, visserligen korta stunder men alltid något.
 
Sv: Stimulering?

Sockar som man inte ska använda, knyt ihop till ett långt " rep" .Stövaren vi har är tokig i sin socktrasa.
Köp blodkorv (mkt billigt) och gör i ungen stoppa i toarullar som du fått tips på.Billigt godis.
Gamla tröjor osv kan man slå knutar på uppskattat då de får dra och slita i dom.
Tycker det är hemskt att jakthundsuppfödare lever kvar i att de ska vistas i hundgård 24/dygnet!! :(
 
Sv: Stimulering?

Min hund gillar pringlesrör med godis eller torrfoder i. Tröja som någon skrev älskar hon. Och även PET-flaskor, men många vill inte ge det till sina hundar pga skaderisken. Fast dem är mycket effektiva mot tandsten!
 
Sv: Stimulering?

Tänk på att man aldrig ska lämna sådana här leksaker ensamma med hundarna. Speciellt inte valpar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa ja som rubriken lyder. Här behövs alla tips på olika motivations sett som ni kan komma på. Älgjakten har lidit mot sitt slut och vi har...
Svar
10
· Visningar
2 503
Senast: Is
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 690
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Okej, vad gör man? Båda hundarna är helt klart understimulerade då de bara hittar på en massa ofog hemma i ren tristess. Men VAD ska jag...
Svar
8
· Visningar
1 194
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp