Stjärnis funderar på att skaffa katt

stjarnhimmel

Trådstartare
Startar en egen tråd istället för att ta över en annan tråd jag började skriva i. :D

Jag funderar starkt på att skaffa katt! :banana:
Jag har tidigare haft olika djur som hund, katt, marsvin, kaniner etc så jag vet vad ansvaret innebär.
Jag har haft två katter förut men det var närmare 20 år sedan. Så nu vill jag höra med er.

Det som jag varit tveksam till förut är om jag är borta för mkt för katt?Jag jobbar och är borta sju från morgonen till ca halv sju på kvällen fyra dagar i veckan. Sen kan det ju ibland vara kvällar man är borta ibland.

Jag bor rätt lantligt nu. I lägenhet ( 90 kvadrat) men på bottenvåningen med egen ingång. Så jag funderar på om en katt som är ute mkt borde kunna underhålla sig själv? Då kanske det inte gör något om jag är borta på dagarna? Ni som låter era katter gå ute och inne- är de inne på dagen eller kvällen eller som de vill?

När jag hade katt hade jag två stycken, så de hade sällskap. Är det bättre egentligen? Har katten behov av andra katter? Kanske olika för olika katter?

Sen funderar jag på när det är lämpligt att skaffa katten. Jag ska resa bort en vecka i höst och då kommer även familj och de som skulle kunna vara kattvakter vara borta. Så jag behöver nog vänta till nästa vår innan jag skaffar den... Jag antar att det kan vara lämpligt att skaffa den samtidigt som man har semester och är hemma mkt? I alla fall om man skaffar en unge..

Grannarna har utekatt-så antar att det blir slagsmål i början. ..:meh:
 
Det beror som alltid på andra faktorer. Hur lantligt bor du? Nära en trafikerad väg? I så fall inte utekatt om du inte vill riskera en mosad, svårt skadad katt som om den är lyckligt lottad blir slängd i ett dikte för att självdö där. Fö alltid kastrering, chippning, vaccination och försäkring innan katten kan gå ut på egen tass. Ras eller bondis? Tänk på att om du väljer en raskatt vill inte de flesta uppfödarna sälja sina ungar som utekatter.

Ska du skaffa kattunge samma sak, kastreras, vaccineras, chippas och försäkras innan du ens kan tänka på att släppa ut den. Håll den inne tills den är minst 6 månader gammal. Gå runt i koppel några veckor och utvidga och ändra rundan flera gånger så du vet att katten hittar hem (bra tips även om du har en innekatt). Man brukar rekommendera att köper man en kattunge så ska man köpa två eftersom de annars i slyngelåldern kan bli helt hopplösa :meh: särskilt om de är av den livligare typen. Tennisboll i badkaret klockan tre på natten är inte alltid optimalt.

Om du jobbar långa dagar kan två katter få ut mycket av varandra. Även om man måste tänka på att en katt sover 15-16 timmar om dagen så kisse är vaken och leksugen lagom till när du kommer hem! :devil:

Vill du ha en kombinerad stall/innomhuskatt kolla alltid katthemmen först, de kan råda dig till vilken katt du ska köpa, om den gillar att vara ensam osv. Aldrig, aldrig utekattunge, de har likt barn noll och ingen förståelse för vad som kan vara farligt.

Utekatt? Bygg kattlucka med chip så bara din katt kan komma in, annars riskerar du slagsmål när en annan katt går in och äter upp maten eller inkräktar/markerar din katts revir. Var också beredd på en mycket generös katt som tålmodigt försöker lära missbildad idiotisk matte att jaga genom att släpa hem diverse levand livebråd :grin: tur har du om det bara är sorkar, jag vet katter som tagit hem allt från kaniner till ormar.

Lycka till med ditt nya liv som kattägd och naturligtvis massor med bilder på underverk(en)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
923
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 792
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
856
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 892
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp