Sto familj 62

Det är en resursfråga skulle jag tro och att föra över all data från gamla stamböcker och andra register är nog inte prioriterat. Såg nu att jag mindes fel, Kät II var också A-premierad så det var alltså fyra stoled från stammodern Sparta som fick avelsvärdet A (högsta klassen) och alla i samma ägarfamilj.

Lägg gärna in bild på ditt sto på blup :) Det är kul att kunna följa stolinjerna med bilder på hästarna.

Här är en (privat?) sida med en del uppgifter som inte är med i blup:
https://www.haststam.se/horse/view/18190
Infon kommer från ägarfamiljen direkt.

Såg att på ASVH:s hemsida står en annan uppfödare på Kät II, uppgiften är felaktig i sak men formellt riktig, anledning till att stoet skrevs över på en annan ägare var att mjölkproduktionen på gården skulle upphöra och besättningen säljas. För att inte försäljningen av korna skull resultera i en skyhög inkomstskatt var man tvungen att helt upphöra med djur under ett visst antal år, även hästar, och därför "såldes" stoet till en vän till ägaren men det var enbart på pappret, hon lämnade aldrig ens gården enligt vad som berättats för mig.
 
Infon kommer från ägarfamiljen direkt.

Såg att på ASVH:s hemsida står en annan uppfödare på Kät II, uppgiften är felaktig i sak men formellt riktig, anledning till att stoet skrevs över på en annan ägare var att mjölkproduktionen på gården skulle upphöra och besättningen säljas. För att inte försäljningen av korna skull resultera i en skyhög inkomstskatt var man tvungen att helt upphöra med djur under ett visst antal år, även hästar, och därför "såldes" stoet till en vän till ägaren men det var enbart på pappret, hon lämnade aldrig ens gården enligt vad som berättats för mig.
OK. Jag tillhör själv ägarfamiljen och undrar naturligtvis vem du är.
 
Så himla intressant det här med avel är! Går det att googla sig till dylik information (om ”sin egen” stofamilj) tro? Tack för jätteintressanta inlägg hur som helst :bow:
 
Så himla intressant det här med avel är! Går det att googla sig till dylik information (om ”sin egen” stofamilj) tro? Tack för jätteintressanta inlägg hur som helst :bow:

Eller sås täller du en fråga i en egen tråd :)

Det finns flera här som har koll på många av familjerna och deras grenar.
 
Jag kan lägga in några foton på stammodern Sparta som jag hittade. Fölet är ett sto efter en Flyingehingst som hette Brand, en import från Ostpreussen. Fotot är från 1934 så Sparta är alltså 14 år på bilden.

202913_02.jpg
 
Vem fölet är efter på den här bilden är jag lite osäker på, möjligen efter Kokard, men det är bara en gissning. Fotot är daterat 1941 och Sparta är då 21 år så det är ett av hennes sista föl.

IMG_8625-Recovered.jpg
 
Jag skrev innan om att Flyinge hade problem att få Sparta dräktig och på grund av det tog ut henne till slakt men att hon istället för att slaktas köptes av en uppfödare i Skåne. Hur det gick till är en ganska trevlig historia.

Dåvarande chefen på Flyinge, Oscar Samuelsson höll i början på hösten 1929 en finare middag vilket på den tiden innebar frack och hög hatt för männen. Det serverades flera rätter och vin, maderia och champagne(!). Efter middagen tog man som brukligt en tur i stallarna, som ligger precis nedanför chefsbostaden på Flyinge, för att se hingstarna. Men en av gästerna, en jordbrukare och uppfödare vid namn Hans Bengtsson, ville gärna även se stona och gick därför själv ned till stostallet som ligger en bit bort. Stostallet är en lång länga och när han gick längs raden av boxar såg han att ett av stona stod för sig själv i en box längst bort i stallet. Han frågade en av stallpojkarna varför och fick veta att de hade haft problem med henne och inte fått henne dräktig och att hon därför skulle gå till slakt veckan efter. Han såg direkt att det var ett sto han ville ha så när han kom tillbaka till de andra frågade han Oscar Samuelsson om inte han kunde få köpa henne istället och det fick han!

IMG_8629.jpg


Sparta trivdes tydligen bättre hos sin nya ägare för det verkar inte ha varit något större problem med fruktsamheten. Hon betäckte först med en egen kallblodig unghingst som hon fick åtminstone ett föl efter för att sedan 1933 och framåt betäcktas med Flyingehingstar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 837
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
616
Senast: Freazer
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp