Bukefalos 28 år!

Sto som är "kär" i annat sto...

Tussemaja

Trådstartare
Vet inte om det här hör hemma på den här sidan men chansar!
Så här är det: Har ett 13-årigt sto som jag ägt i två år. Hon har inte på de här två åren visat brunst ordentligt, (har haft två föl hos tidigare ägare) men för en vecka sen fick jag hem ett nytt sto, ca lika gammal, lite typlik (färg å så) fast en storlek mindre. Till saken hör att det första stoet är väldigt tuff mot andra hästar så hon går inte tillsammans med nån utan i hage brevid. Jag provade ställa det nya stoet i boxen brevid men det funkade inte, hon - alltså den gamla - höll på att riva boxen. Jag bytte plats på dom men dom fick gå i hagarna brevid varandra ute. Efter två dagar började båda brunsta nåt helt enormt och nu står dom i boxarna brevid varandra och brunstar och brunstar och bara älskar varandra! ;-) Mina funderingar: Varför blev hon brunstig när stoet kom? Jag menar, vi har haft flera nya valackar varav någon ganska nykastrerad och fortfarande väldigt intresserad, men hon har inte visat nånting. Vad är det som gör att vissa ston går igång på andra ston? Eller är det kanske alltid så? Har väldigt lite "sto-erfarenhet"... Fråga två: Kan jag nu våga tro på att dom kommer att kunna hålla sams även efter brunst - kanske till å med så dom skulle kunna gå ihop? Det andra stoet är troligen åxå rätt så ranghög. Vad tror ni?
 
Sv: Sto som är "kär" i annat sto...

puttar upp! Skulle verkligen behöva lite kloka synpunkter å förklaringar
 
Sv: Sto som är "kär" i annat sto...

:p känner igen mig väl...har ett sto som bara brunstar på högrangade nordisston...hon hatar ordagrant valacker hon är dock låg i rang...men varför hon brunstar så vet jag ej...dock så är de många som brunstar när det kommer nya hästar...men som du skrev så har det kommit och gått andra hästar...dock nämnde du inga ston...så om det blir ett hormonparty kanske...vet inte...
 
Sv: Sto som är "kär" i annat sto...

Har ett sto som är hysterikst kär i ett annat sto..hon har tyvärr cystor på äggstockarna.Värt att kolla med veterinär så inte din har det.
 
Sv: Sto som är "kär" i annat sto...

Har ett sto som är hysterikst kär i ett annat sto..hon har tyvärr cystor på äggstockarna.Värt att kolla med veterinär så inte din har det.

En kompis till mig hade just ett sto med cystor på äggstockarna, det stoet kärade alltid ner sig i just andra ston. Så jag instämmer med ovan, kolla upp detta!
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
741
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 274
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 038
Senast: Stereo
·
Hästvård Frågar åt en stallkompis. Hon har ett äldre sto på 22. För 7 veckor sen kom ett annat sto hon träffat för några år sen. De har inte gått...
2
Svar
31
· Visningar
3 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp