Sto till avel

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Sigurbogi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 062
S

Sigurbogi

Hejsan

Tänker skaffa mitt första sto till avel.
Vilka linjer skulle ni välja?

Sv: Sto till avel

Jag skulle välja ett sto med "gammal svensk" stam, eftersom jag känner till den väl och har många hingstar med modern stam att välja på. Så ett bra sto e Steini från Ekastorp och Faxi frá Reykjúm på mödernet är min önskedröm. :)

Jag skulle nog inte kika på stam och linjer i första hand utan leta efter ett sto som har de egenskaperna du söker. Fundera i stället på vilken typ av häst det är du vill avla fram och vilken typ av sto du behöver för att kunna avla fram dessa egenskaper.

Jag skulle välja dom linjer som ger den typ av häst jag vill avla fram och redan där ha min vidare avelsplan klar.

Du måste se till dig själv, vad är det DU vill avla fram?

Som em76 var inne på kan man ju fundera på vilka hingstar man kommer att ha tillgång till (skiftar ju dock från år till år) och vill använda. Jag känner mig tex mkt nöjd med att mina 2 ston på Island inte är närbesläktade med Orri vilket innebär att jag kan använda alla de fenomenala Orrisöner som finns i närheten. Det kommer säkert att drälla in fler i Sverige också.

Annars är det ju som de andra redan påpekat, viktigt att veta vad det är man vill åstadkomma med sin avel.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
5
· Visningar
899
Senast: Blyger
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 414
Senast: Murray
·
Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
193
Senast: corzette
·
Islandshäst Hej! Jag undrar om det är okej att jag rider islandshäst? Jag är 163 cm lång och väger 63-65 kg. Jag googlade och fick fram olika...
Svar
7
· Visningar
845
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V