Stockholms skärgård

Mineur

Trådstartare
Moderator
Ett par vänner från Skottland ska besöka Stockholm om några veckor och vill gärna uppleva den svenska skärgården. Kan någon snäll Stockholmsbo hjälpa mig med rekommendationer? Jag har hyfsad koll på Stockholm som stad men noll koll på skärgården, så jag vet inte alls hur det funkar. De är nog främst intresserade av en dagsutflykt till en eller flera öar och kommer att utgå från stan (jag tror inte att de har bokat boende än). De är naturälskare båda två så gärna något som erbjuder möjlighet till vandring, paddling, cykling eller liknande. De är väldigt opretentiösa så det behöver verkligen inte vara tjusigt på något sätt, och de är även vana vid att resa så de har inget emot ifall resvägen är lite krånglig om målet är värt det.

Finns det några öar som är extra sevärda, och hur fungerar det i så fall med båtar osv?

Ett par vänner från Skottland ska besöka Stockholm om några veckor och vill gärna uppleva den svenska skärgården. Kan någon snäll Stockholmsbo hjälpa mig med rekommendationer? Jag har hyfsad koll på Stockholm som stad men noll koll på skärgården, så jag vet inte alls hur det funkar. De är nog främst intresserade av en dagsutflykt till en eller flera öar och kommer att utgå från stan (jag tror inte att de har bokat boende än). De är naturälskare båda två så gärna något som erbjuder möjlighet till vandring, paddling, cykling eller liknande. De är väldigt opretentiösa så det behöver verkligen inte vara tjusigt på något sätt, och de är även vana vid att resa så de har inget emot ifall resvägen är lite krånglig om målet är värt det.

Finns det några öar som är extra sevärda, och hur fungerar det i så fall med båtar osv?
Jag är mest bekant med södra delen, men jag skulle spontant rekommendera Utö och Nåttarö (jag är själv väldigt förtjust i Nåttarö och åker gärna dit :love:).
Utö är ett trevligt utflyktsmål med lite mer service, medans Nåttarö är lite mer vilt och natur. På bägge öarna finns aktiviteter och tex cyklar eller kajaker att hyra under säsong. Bägge öarna är "sista utposten" i skärgården så på östra sidan av öarna har man obruten horisont och havet brer ut sig, men på båtturen till öarna passerar man många öar genom ett fint skärgårdslandskap.
Det är förstås en bit att ta sig från Stockholm innerstad - till Utö åker man först pendel till Västerhaninge, buss till Årsta Havsbad och sedan båt därifrån. Till Nåttarö kommer man med båt från Nynäshamn (dit man tar pendeln).
https://www.uto.se/
https://nattaro.se/

Jag är uppvuxen med att segla där och det finns många fina öar som är trevliga att ta sig till för en dagstur. Men det kan ju vara kul att se fler lite olika ställen om man turistar tänker jag.
Vi åkte för några år sedan på turen nedan som är en kombination av öar jag varit mycket på tidigare.
Sandhamn vet ju de flesta vad det är. Det är lite mer turistigt och bebyggt etc. Men finns lite gulliga shoppar, fik, bodar, restauranger etc. Kymmendö är lite mer bevarad skärgårdslugn med vackra, lummiga omgivningar och historia. Vid Bullerö är det naturreservat och mer natur. Vi tyckte alla det var en rätt trevlig tur. Dock är det ju inte jättelång tid på vardera ö när man åker runt så.
Vill man ha mer tid så passar nog andra rutter bättre.

https://www.stromma.com/sv-se/stockholm/utflykter/dagsutflykter/tusen-oars-kryssning/

Vill man mer vara på plats så att säga så är ju både Nåttarö och Utö som nämnts fina. Finnhamn. Arholma är ju fint med och vackert att paddla runt, vandra vandringsleder tex. Men är ju en liten bit att ta sig dit.
Det går ju att tex från Dalarö åka till Kymmendö om man vill dit. Finns kajaker i Dalarö iaf och är nära till Kymmedö, Huvudholmen etc.

Åker man buss eller bil kan man ta sig till Björnö och vandra/cykla till tex Ramsviken, förbi en sötvattenssjö som ligger uppe på en bergshöjd etc. Finns övernattningsstugor och utedass etc. Det ger mkt skärgårdsfeeling iom att det naturhamnar som främst privatpersoner kommer till med egen båt.

Generellt vill man kanske åt det som finns främst på de yttersta öarna för riktig skärgårdsfeeling.

Ett "slappare" alternativ är ju att ta en "dagskryssning" med typ Viking Line och byta i Åland för hemresa. Då får de ju se "skärgården" från båt med mat och dryck.

Åkte en 24h med 2 st amerikanska vänner, de va jätteimpade över båtturen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka