Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så du menar att en häst som tramar igenom utan stödjande bandage, gör det även med bandagen... Trots att man med blotta ögat kan se skillnaden?snigelfarmor skrev:Jag tror inte benlindning ingår i veterinärutbildningen, antar att de inte tänker utan ser på hur Lussan o gänget gör.
Min veterinär rekommenderade riktiga starka benskydd åt min senskadade häst, inte lindor eftersom de inte hjälpte. Min är minsann pålästoch har klinik på Flyinge, så kanske att någon proffsryttare snappar upp "nyheten", det brukar vara det som krävs för att något ska bli accepterat.
Forskning visar att endast senskydd har en viss (liten) inverkan på stöd av senan. Svensk forskning. Stod om den i Ridsport om någon orkar bläddra i 2003/2004 års tidningar.
Men linda på, placeboeffekten finns ju!
Snälla du, att linda så benet stasar med gummipadd, jag då får jag ta i... och man lindar ju inte så att lindan sträcks och blir lös om vart annat?snigelfarmor skrev:När lindan sträcks så mycket att den ger effekt, då stryper du säkert resten av benet, jag hade velat rekommendera dig de som du rekommenderade mig.
typ dessa:
![]()
Dessa är oelastiska och återfår sin form så fort hästen inte trycker ner kotan. De är oxå säkrare eftersom de inte kan gå upp som en linda. Speciellt eftersom du håller på med trav och höga farter.
Gå gärna in på den sidan jag skickade, jag tror du klarar engelskan, den är lätt och väldigt intressant skriven.
Jag frågar mig oxå, varför trampar en häst igenom, varför klarar inte senan av trycket? Ska vi skylla på aveln där oxå?
Jag är oxå av den åsikten att man ska bygga upp senor och ligament innan man belastar dem så hårt. Muskler går snabbt att bygga jämfört med annat som tar ÅR.
jenny
Nyfiken undrar varför man inte ska linda ner över kotan?Centaur skrev:Jag tycker du ska köpa Proffesional's Choice skydd istället. Dyra, men dom ger MKT bättre stöd än lindor. Vilket nog inte ger så himla mkt stöd, men mest skyddar.... Ska du rida med det här eller? I såna fall så ska man ju inte linda längre än till kotan.. Lindor kan förebygga skader på så sätt att dom värmer upp benet och ökar cirkulationen, dvs mer näring till senor och ligament, så dom tål en större påfrestning. Men som sagt, vill du ge så mkt stöd som möjligt, köp PC-skydd!!
Bild: http://community.webshots.com/photo/104150540/104151536wRRQIN
Här har han PC skydd fram och elastiska lindor bak.