Stödbandage vid arbete

majola

Trådstartare
Hur gör ni när ni lägger ett stödbandage vid arbete?

Hur långt upp och ned lindar ni?
Vilken sorts paddar?
Vilken sorts lindor?

Lägg gärna in en bild om ni har!

Sv: Stödbandage vid arbete

Hur långt upp och ned lindar ni?
-Från mitten, ner över kotan, upp till knät och avslutar i mitten igen!
Vilken sorts paddar?
-Gummi
Vilken sorts lindor?
-Elastiska

en linda kan inte stödja ett hästben, däremot skydda mot slag och se snygg ut.

klistrar in vad en annan person skrivit, väl tänkt!

" But, to be honest, most dressage riders don't wear polo wraps to protect the leg from the other legs. They usually use them to support the leg that is heavily loaded. Now, what is it that is being protected, here? Well some say it is the tendons at the back of the leg. The wraps are supposed to keep them in place and support their position. The thought might be nice, but it does not work that way. The tendons are kept in place by strong sheaths of ligament and other tissue. This is doing all the work. If it needs support from some flimsy fabric on the outside the horse is desperately lame and needs operation. Think about it - horses land from 5 feet obstacles, usually on one leading leg. Imagine the impact of the entire warmblood horse plus the rider's weight. The tendons take this, and the sheaths keep them im place. As the horse lands and loads the legs like this several times a week, the tendons and sheaths are reinforced becoming stronger and stronger. If a horse can withstand this, what extra can relatively loosely wrapped fabric do to aid it? The answer is - Nothing.

The dressage horse is not under such strain, ever. He is also supposedly more meticulously trained, and his tendons are really strengthened over the years.

Some say that the bandages support the fetlock joint. The wrapping will stop the fetlock joint from overbending as the leg is loaded. But again we are talking about much greater forces than fabric can handle. It will simply stretch or compress the skin and the padding to allow the give that the weight of the horse will cause in the fetlock. Science has even tried to construct devices that can be scientifically proven to lessen the give in the fetlock. These devices are made from 1/3 inch thick neoprene, reinforced with nylon webbing and velcro fastenings, and are wrapped around the leg with fantastic effort. The wide velcro fastenings have to be extremely firmly tightened in a precise crossing position under the fetlock, to have any effect at all. So what will some semi-loose bandages do in comparison? Nada. "

http://www.kahlin.net/noir/dressyr/tack/other_equipment.php

/jenny, och nä humlan, jag förföljer inte dig idag, hoppas du respekterar min åsikt :)

Jag orlar inte engagera mig i din engelska :eek: åsikt ;)

Stöja kan du göra med bandage om du lindar ner över kotan... Hjälper iallafall de mina jag haft som trampar igenom...

Konstigt att alla veterinärer som rekommenderar stödbandage inte vet detta...

Men whatever, det var ju inte det tråden handlade om, utan hur de som faktiskt lägger stödbandage gör.

Tack Humlan och Mitrolle.

Nu kunde jag inte se på den andra bilden för mörka lindor på mörkt ben blev liksom lite...mörkt... ;) Men tycker du att det funkar med bara fleecedelen som underlag? Jag tycker det blir så sladdrigt, och för tunt som underlag för det elastiska. Men det kanske beror på vad man har för linda.

På första bilden undrar jag vad du vill stödja när du inte lindar längre ner än så. Jag har själv lindat som du istället för t ex strykkappor, men för närvarande intresserar jag mig specifikt för stödbandage. Har du lagt dem som stödbandage, eller råkade de bara komma med i den här tråden?

Jag tror inte benlindning ingår i veterinärutbildningen, antar att de inte tänker utan ser på hur Lussan o gänget gör.
Min veterinär rekommenderade riktiga starka benskydd åt min senskadade häst, inte lindor eftersom de inte hjälpte. Min är minsann påläst :) och har klinik på Flyinge, så kanske att någon proffsryttare snappar upp "nyheten", det brukar vara det som krävs för att något ska bli accepterat.

Forskning visar att endast senskydd har en viss (liten) inverkan på stöd av senan. Svensk forskning. Stod om den i Ridsport om någon orkar bläddra i 2003/2004 års tidningar.

Men linda på, placeboeffekten finns ju!

Lindar ner över hela kotan och upp till knäet.
Använder akryllindor eftersom de ger bäst stöd och värme och risken för stasningsskador är minst (enligt min vet.) och tunna paddar.
Annars rekommenderade veterinären höga senskydd både fram och bak(om det inte var för att pållen behöver den lilla värmen som lindorna ger). Senskydd ska tydligen ge överlägset bäst stöd och skydd

Senast ändrad av en moderator:

snigelfarmor skrev:
Jag tror inte benlindning ingår i veterinärutbildningen, antar att de inte tänker utan ser på hur Lussan o gänget gör.
Min veterinär rekommenderade riktiga starka benskydd åt min senskadade häst, inte lindor eftersom de inte hjälpte. Min är minsann påläst :) och har klinik på Flyinge, så kanske att någon proffsryttare snappar upp "nyheten", det brukar vara det som krävs för att något ska bli accepterat.

Forskning visar att endast senskydd har en viss (liten) inverkan på stöd av senan. Svensk forskning. Stod om den i Ridsport om någon orkar bläddra i 2003/2004 års tidningar.

Men linda på, placeboeffekten finns ju!
Så du menar att en häst som tramar igenom utan stödjande bandage, gör det även med bandagen... Trots att man med blotta ögat kan se skillnaden?
Utan bandage- Sår baksida kota
Med bandage- inga sår och inte slitet bandage?
Är det placeboeffekt?? :confused:

Men om man inte lidar över kotan stödjer du inte! Då skyddar du..

Jag har där lagt dem som arbetsbandage för vanligt arbete. Men om jag vill ha riktigt "stöd" vid t.ex. hoppning osv, brukar jag linda dem ner till strax under kotan. Hade tyvärr inget kort på det, den mörka bilden med ½-fleecelindorna är mer åt det hållet. Men inte helt om kotan.
Vet inte hurpass mkt mer stöd det ger, men inbillar mig att det gör det. :p

Kan tillägga att de med fleece fungerar bra, men man får inte linda för hårt (ska man ju aldrig, men det är ju lättare att göra fel med dessa).

Senast ändrad:

Ja, och min rekommenderade lindor efter en vrickning.

Jag hoppas innerligen att det ingår i utbildningen att lära sig lägga bandage. Och jag tror absolut att de flesta veterinärer tänker efter när de utövar sitt arbete.

Sedan kan man förstås diskutera hur mycket stöd lindorna egentligen ger, det håller jag med dig om!

Tillägg: Jag tvivlar nämligen också på att vanliga arbetsbandage ger stöd (precis som humlan skriver) och det var anledningen till min lilla "undersökning" om hur folk gör när de lägger stödbandage vad extra man tar till liksom.

Senast ändrad:

Hur långt upp och ned lindar ni? Så att benet lätt kan böjas vid knäet, och så att hela kotan täcks.
Vilken sorts paddar? Skumgummi klätt i något slags tyg.
Vilken sorts lindor? Elastiska med kardborre. (Kan inte fästa knytlindor snyggt... :angel: )

När lindan sträcks så mycket att den ger effekt, då stryper du säkert resten av benet, jag hade velat rekommendera dig de som du rekommenderade mig.
typ dessa:

Bild-164.jpg

Dessa är oelastiska och återfår sin form så fort hästen inte trycker ner kotan. De är oxå säkrare eftersom de inte kan gå upp som en linda. Speciellt eftersom du håller på med trav och höga farter.
Gå gärna in på den sidan jag skickade, jag tror du klarar engelskan, den är lätt och väldigt intressant skriven.

Jag frågar mig oxå, varför trampar en häst igenom, varför klarar inte senan av trycket? Ska vi skylla på aveln där oxå?

Jag är oxå av den åsikten att man ska bygga upp senor och ligament innan man belastar dem så hårt. Muskler går snabbt att bygga jämfört med annat som tar ÅR.

jenny

snigelfarmor skrev:
När lindan sträcks så mycket att den ger effekt, då stryper du säkert resten av benet, jag hade velat rekommendera dig de som du rekommenderade mig.
typ dessa:

Bild-164.jpg

Dessa är oelastiska och återfår sin form så fort hästen inte trycker ner kotan. De är oxå säkrare eftersom de inte kan gå upp som en linda. Speciellt eftersom du håller på med trav och höga farter.
Gå gärna in på den sidan jag skickade, jag tror du klarar engelskan, den är lätt och väldigt intressant skriven.

Jag frågar mig oxå, varför trampar en häst igenom, varför klarar inte senan av trycket? Ska vi skylla på aveln där oxå?

Jag är oxå av den åsikten att man ska bygga upp senor och ligament innan man belastar dem så hårt. Muskler går snabbt att bygga jämfört med annat som tar ÅR.

jenny
Snälla du, att linda så benet stasar med gummipadd, jag då får jag ta i... och man lindar ju inte så att lindan sträcks och blir lös om vart annat?
Lindar man rätt så går inte lindor upp!

De skydd du visar är jättebra :bow: de är oxå ganska nyupptäckta av travet och de kommer mer och mer...problemet är att det är ganska tunga och otympliga än så länge, men det sitter säkert någon smart farbror och jobbar på det ;)
Jag använder liknade när jag rider o kör hemma... då i förebyggande syfte efter som min häst inte slår sig oavsett hur fort hon kutar..

Vi kan skylla mycket på avel, uppfödning, träning, exteriör... Det ända sättet att "bygga upp" senor och liganment är att anstränga dem...
Det är förövrigt vanligare att ridhästar trampar igenom....

Jag tycker du ska köpa Proffesional's Choice skydd istället. Dyra, men dom ger MKT bättre stöd än lindor. Vilket nog inte ger så himla mkt stöd, men mest skyddar.... Ska du rida med det här eller? I såna fall så ska man ju inte linda längre än till kotan.. Lindor kan förebygga skader på så sätt att dom värmer upp benet och ökar cirkulationen, dvs mer näring till senor och ligament, så dom tål en större påfrestning. Men som sagt, vill du ge så mkt stöd som möjligt, köp PC-skydd!!

Bild: http://community.webshots.com/photo/104150540/104151536wRRQIN

Här har han PC skydd fram och elastiska lindor bak.

Centaur skrev:
Jag tycker du ska köpa Proffesional's Choice skydd istället. Dyra, men dom ger MKT bättre stöd än lindor. Vilket nog inte ger så himla mkt stöd, men mest skyddar.... Ska du rida med det här eller? I såna fall så ska man ju inte linda längre än till kotan.. Lindor kan förebygga skader på så sätt att dom värmer upp benet och ökar cirkulationen, dvs mer näring till senor och ligament, så dom tål en större påfrestning. Men som sagt, vill du ge så mkt stöd som möjligt, köp PC-skydd!!

Bild: http://community.webshots.com/photo/104150540/104151536wRRQIN

Här har han PC skydd fram och elastiska lindor bak.
Nyfiken undrar varför man inte ska linda ner över kotan?

Strunta i mig (jag har förresten pc-kopior för det mesta)!

Den vrickade hästen är frisk sedan länge och tråden var en allmän frågetråd om hur folk gör när de lägger stödbandage.

Jag är också nyfiken på det!

Har lärt mig att aldrig linda bara halva kotan... :confused:

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
769
Senast: jemeni
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
429
Senast: Freazer
·
Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
971
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
981
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka