Stödfodra på betet

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Krabban
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 291
K

Krabban

Om man behöver stödfodra sin häst när han/hon går på bete, vad är det då som hästen behöver mer av? Är det energin? Jag tänker eftersom ju proteinhalten väl är rätt hög på sommaren...

Sv: Stödfodra på betet

Om det är så lite gräs att hästen måste stödfodras skulle jag se till att köpa in ett bra hö med kvot på minst 6 att ha fri tillgång på. Då vet jag att hästen äter så mycket som den behöver. Mineraler kan man behöva tillsätta beroende på vad höt innehåller.

mirage skrev:
Om det är så lite gräs att hästen måste stödfodras skulle jag se till att köpa in ett bra hö med kvot på minst 6 att ha fri tillgång på. Då vet jag att hästen äter så mycket som den behöver. Mineraler kan man behöva tillsätta beroende på vad höt innehåller.

Min fråga var vad det troligtvis är som hästen fattas om den inte tar sig tillräckligt på sommarbetet. Och då menade jag inte att det var för lite bete. Men tack för svaret:) .

För övrigt så behöver min häst en högre kvot än 6, och det tycker jag ju att han borde få på betet. Speciellt nu och framåt, jag tänker juni månad t.ex. Men om han fortfarande är en tunnis, vad beror det på? Vad är det han behöver? Är det mer energi?

Om det är tillräckligt med bete är det troligtvis energi, ja. Förutsatt att betet hålls kort och frodigt och inte blir långt/förvuxet. De flesta kraftfoder man ger innehåller ju ganska mycket protein/kg så att den lider av proteinbrist vid bra bete är nog inte så troligt.

Det är så jag oxå tänker. Ville bara ha bekräftat att jag tänkte rätt. Tack för ditt svar!:) :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 407
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 202
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 112
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II
  • Somna in hemma