Bukefalos 28 år!

M

montgomery

När man böjer hästen och den "klicka till" och hittar böjning och form och innertyglen blir slakare vill man då att de ska ta stöd på yttertyglen?
Ska de arbeta lika mycket med båda bakbenen i böjning eller ska ett ben arbeta lite mer? Eftersom de är oliksidiga vill de ju arbeta mer med ett av benen och man vill ju att de ska bli liksidiga alltså känns de som att de borde använda det ena lite mer, jag har fått för mig att de borde använda inner, men samtidigt borde de ju då bli öppna och de rider man ju inte runt i hela tiden...
 
Nu är inte jag nån expert eller nåt...
men när jag rider min häst.. så vill jag Inte att hon tar stöd i tygeln nån gång alls.. utan att hon ska bära sig själv.. och på rakt spår vill jag att båda bakbenen ska jobba lika mkt... På böjt spår (t.ex i en öppna) vill jag att det ena ska jobba mer än det andra... för att sedan byta varv så det andra får jobba mer..
Min häst är svagare i vänster bak, därför jobbar jag öppna undan vänster skänkel (eller snarare Sittbenen som jag använder).. eftersom det Stärker vänster bakben...
Men i det stora hela ska man ju inte jobba mer på den ena sidan än den andra.

Sen beror det väl på.. om jag böjer min häst bara i halsen och rider på raktspår, alltså kroppen är rak och halsen böjd, då kräver jag inget extra jobb av det inre bakbenet.
Men om jag däremot böjt hela kroppen, så ska ju innerbak jobba mer.. ( å då pratar vi alltså öppna)...

lite rörigt inlägg kanske... :smirk:

~I wasn't born with enough middlefingers~ :devil:
 
Jag vill att hästen ska sträcka sig fram till yttertygeln för kontakt, inte direkt stöd. Den ska söka kontakten, men aldrig bli tung i handen.

Även i böjningen arbetar hästen mest med inner bak, genom att den för fram inner höft och träder djupare under sig med inner bakben. Det behöver inte vara öppna bara för det. :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Nu är det så att min ridtravare har fått lite av en ovana att när vi ska galoppera i skogen, så går det suuuper fort. Vill dock...
Svar
4
· Visningar
793
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 633
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 055
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 000
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp