Stör flaskan amningen?

Aningsfull

Trådstartare
Ni som kombinerar att amma med att ge flaska.. Har ni märkt att det lett till några problem med amningen?
Dom avråder en ju från att mata med flaska på bvc om man ska amma, för att dom menar att det kan störa amningen. Har ni någon erfarenhet av det?

Jag känner nämligen att jag måste börja mata med flaska på kvällen innan både jag och sambon bryter ihop. Men samtidigt vill jag ju inte störa amningen, för jag vill amma resten av tiden på dygnet.

Problemet är bara att jag har inte nog med mat åt henne på kvällarna. :crazy: Det är som att mjölken sinar. Så vi tillbringar varje kväll från ca 22-04 med att hon hänger vid bröstet och gallskriker om vartannat för att hon är hungrig och frustrerad. Hon suger och suger men blir aldrig mätt. Och eftersom att jag använder amningsnapp märks det ju extra tydligt att det inte kommer någon mat, för det är helt torrt inne i nappen. Och jag orkar bara inte ha det såhär längre. Jag vill få sova. Och jag vill att min prinsessa ska få vara nöjd och glad.

Och vad är att föredra, att ge ersättning eller att försöka pumpa ur mjölk tidigare på dagen?
 
Sv: Stör flaskan amningen?

Är du säker på att hon skriker för att hon är hungrig?

Kolik?
 
Sv: Stör flaskan amningen?

Det är helt klart för att hon är hungrig. För byter man bröst så att hon får ut lite mat så är hon nöjd, men sen sinar det snabbt så då blir hon ledsen, och så måste man byta bröst igen.
Och det funkar inte att hålla på så i så många timmar hela kvällarna och nätterna. :crazy:
Sen om jag bara får sova är det som att det kommer igång så resten av måltiderna funkar.
Men ju längre in på dygnet vi kommer, desto oftare äter hon, och på natten blir hon jätteledsen och det kommer ingen mat. :crazy:
 
Sv: Stör flaskan amningen?

Det är vanligt att bebisarna äter oftare på kvällen.

Jag skulle försökt pumpa ut av morgonmjölken, den bruka vara fetare, och ge på kvällen

Arvid har varit likadan

Det kan störa amningen om du ger flaska, men det behöver inte göra det. Det finns många bebisar som både ammar och tar flaskan utan problem
 
Sv: Stör flaskan amningen?

Ok, det var bara en fundering då kolikbarn ofta misstolkar smärtan med hunger och vill gärna suga mer, men då dom egentligen inte är hungriga kan dom släppa bröstet innan det rinner till.

Men ibland äter dom lite men börjar snabbt skrika igen då maten bara gör det värre.

Men självklart kan ni prova med flaska, men det finns ju alltid en liten risk att bröstet eller flaskan inte duger. Dock funkade det med både och på min son.

Jag vet hur frustrerande det är att leva ett normalt liv utan natt-sömn!
 
Sv: Stör flaskan amningen?

Fast det kan vara kolik ändå

Arvid skrek och skrek på kvällarna, jag ammade honom, han var lugn en stund när han ammade, sen började han skrika igen. Höll på sådär hela nätterna :crazy:

När han fick ont i magen så ville han suga, och när han sög så fick han mer ont :(

Det behöver inte alls vara så med din lilla flicka
 
Sv: Stör flaskan amningen?

Min kompis brukade varva ammning med flaska när hennes tjej var liten.
 
Sv: Stör flaskan amningen?

Men vad är det som gör att eventuell kolik bara kommer vid ungefär samma tidpunkt på kvällen/natten men aldrig på dagarna? För hon har aldrig skrikit eller varit ledsen på dagarna.
 
Sv: Stör flaskan amningen?

Jag vet faktiskt inte, men jag har för mig att de flesta kolikbarn har ont på kvällen/natten. Den jobbiaste tiden tyvärr. Arvid drog igång vod 22:30 och kunde ibland hålla på tills 06.00, med några få småpauser för att sova.

det hade ju gjort mindre om de skrek på dagen, det är nog så jobbigt, men på natten vill man ju sova
 
Sv: Stör flaskan amningen?

OM det nu inte är kolik utan att hon är hungrig så kan det ju vara en ond cirkel av något slag som har uppstått.
Du spänner dig framåt kvällen för du vet vad som komma skall, hon känner av din spänning, mjölken vill inte släppa för att du känner stress osv... osv...

Du kan ju prova, som någon annan sa, att pumpa ut mjölk på morgonen & spara till kvällen.
Vet inte om Ailie har fått in några regelbundna ätperioder ännu, har hon fått det så kan du ju även prova att småpumpa ur lite mer emellan amningarna under dagen så att produktionen ökar.

Btw, här har det funkat att ge flaska (med utpumpat, ej ersättn) utan att det har ställt till med något gällande amningen.
 
Sv: Stör flaskan amningen?

Har aldrig haft några problem med att ge flaska och amma. Rasmus får flaska dagtid och sen ammar jag på kvällen, och ibland även på dagen när jag inte orkar gå och hämta mer ersättning.

Jag gör tvärt om mot vad man "ska göra", först amma och sen ge ersättning så barnet blir mätt.

Jag ger ersättning först, och är han fortfarande hungrig lägger jag honom vid bröstet och han äter utan problem. har inte alls märkt att han skulle rata bröstet för det är jobbigare.
 
Sv: Stör flaskan amningen?

Det där är så olika från barn till barn. Min första kille, slutade helt med bröstet efter att han blivit tilläggsmatad. Det tog oss en hel månad att acceptera att bli ammad igen efter att ha fått flaska. Men då vill han å andra sidan inte ta flaska mer :crazy:.
 
Sv: Stör flaskan amningen?

Att växla mellan flaska och bröst funkade bra för oss i början, men sedan började Miranda blir mer och mer bekväm. Nu ratar hon brösten helt (5 månader) :(. Men jag gav flaska oftare än bara som kvällsmål. Ger du enbart på kvällen förstör det säkert inte amningen lika lätt menar jag. En annan sak; Miranda blev jättegasig och orolig i magen av vanlig ersättning (Semper och Nan). Började istället köpa sempers Lemolac för barn med matsmältningsproblem. Jag ångrar vi inte gav Lemolac från första början!
 
Sv: Stör flaskan amningen?

Det är skitjobbigt med bebisar som inte är nöjda, man känner sej så otillräckligt. Sam hade också en sån period och jag försökte låta det gå minst en timme mellan amningarna, för då blev det två timmar innan han sög på samma bröst igen och det är då fyllt till 75% har jag för mej. Jag testade ersättning men han spydde upp den. Lät honom ligga vid bröstet hela kvällarna istället och efter kanske två veckor lugnade det ner sej. Nu tystnade han iofs vid 11 och sov snällt hela natten sen så det påverkade aldrig min sömn.

Hade jag varit du hade jag nog testat ge ersättning efter du ammat. Jag har gett både och och det funkar bra (fast han äter allt man stoppar i munnen på honom, suga på min hand, arm, sidan på tutten, sin egen hand mm går också bra). Hoppas det löser sej i alla fall, om du inte får tillräckligt med sömn kommer du producera mindre mjölk.
 
Sv: Stör flaskan amningen?

Vi ger flaska med utpumpad mjölk ibland (någon gång per vecka). Det har inte stört amningen, men han är inte lika nöjd när han får flaskan tycker vi. Äter inte så mycket och kan bli lite "kinkig" - kanske kommer det för mycket eller för lite helt enkelt?

Jag har funderat på en parallell till det där: de säger ju att man ska undvika napp tills amningen är etablerad. Och jag har träffat en person vars barn inte tar napp alls och samma barn vill heller inte ta flaska. Kan det ha något samband kanske? VÅr son har ej haft problem med amningen trots att vi införde napp redan efter 1 vecka. Och kanske är det så att barn som kan växla mellan napp o bröst utan problem också klarar flaska kontra amning bra?
 
Sv: Stör flaskan amningen?

Nja Elin fick napp redan efter en vecka, hon fick ersättning när hon var en månad och när hon var fem månader så tvärvägrade hon att amma mer, hon blev tokarg när man försökte amma henne men fick hon nappflaskan så blev hon nöjd. Sista veckorna kunde jag bara amma henne på morgonen innan hon hade vaknat helt.

Fredrik undvek vi napp med den första månaden, sen började vi försöka med både napp och ersättning, han totalvägrade allt utom vatten i nappflaskan, sugtekniken hade han men han ville inte äta ur den, inte ens bröstmjölk som var urpumpad.

Kompisens son tvärvägrade napp, men åt allt oavsett vad det kom i. :D

Så det går nog inte att säga att det är på ett visst sätt utan det finns en mängd olika varianter på hur barn är.
 
Sv: Stör flaskan amningen?

Alla mina tre har fått tillägg från cirka 2 månaders ålder.
Först amma sen flaska.
Dessutom har de haft napp.
Ingen av dem har haft minsta problem med olika sugtekniker.

De första två slutade jag amma vid 6 månaders ålder.
Den tredje vid 10 månader.
 
Sv: Stör flaskan amningen?

Vi hjälpte till med ersättning ibland när jag kände mej sönderammad och för oss funkade det bra. Gav ersättning max 1gg/dygn och bara när det behövdes s.a.s, och efter ett tag funkade det bättre med amningen (jag hade OOOONT!!) och ersättning behövdes inte mer.
Adam har inte haft problem med att ta bröstet efter att han fått flaska. Däremot har två av mina vänner blivit totalratade av sina bäbisar efter att de gett flaska, så det är nog väldigt olika..
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Min lilla blir 9 månader nästa vecka. Helammad fram till 6 månader och därefter mestadels ammad då hen är liten i maten. Hen lägger sig...
Svar
9
· Visningar
1 250
Senast: vallhund
·
Gravid - 1år Gossen är 9 månader. Äter fast mat bra och ammas 5 gånger mellan 6-22 plus 1-3 gånger på natten De senare dagarna har jag märkt att...
Svar
5
· Visningar
1 019
Senast: kakan89
·
Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
11 628
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 026
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Problemhund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp