Öka mjölkproduktionen

vinkelina

Trådstartare
Gossen är 9 månader. Äter fast mat bra och ammas 5 gånger mellan 6-22 plus 1-3 gånger på natten

De senare dagarna har jag märkt att mjölken minskat radikalt trots att vi inte ändrat nått. Han är tydligt missnöjd och när jag testat pumpa/mjölka för hand kommer de väldigt lite, knappt så att de täcket botten i flaskan mot tidigare 100-150 ml(Alltid fungerar bra tidigare)

Skulle gärna amma till ett år. Går det att öka produktion så här sent? Hur ofta och hur länge bör man mjölka/pumpa? Eftersom han bråkar så vid amning känns det lättare att göra det ”manuellt” mellan amningarna
 
Gossen är 9 månader. Äter fast mat bra och ammas 5 gånger mellan 6-22 plus 1-3 gånger på natten

De senare dagarna har jag märkt att mjölken minskat radikalt trots att vi inte ändrat nått. Han är tydligt missnöjd och när jag testat pumpa/mjölka för hand kommer de väldigt lite, knappt så att de täcket botten i flaskan mot tidigare 100-150 ml(Alltid fungerar bra tidigare)

Skulle gärna amma till ett år. Går det att öka produktion så här sent? Hur ofta och hur länge bör man mjölka/pumpa? Eftersom han bråkar så vid amning känns det lättare att göra det ”manuellt” mellan amningarna

Jag är långt ifrån något amningsproffs men skulle testa med att pumpa ur så mycket som möjligt efter varje amning. När våra barn varit lite tjorviga att amma tycker jag det funkat bäst att amma dem när de sovit och börjar vakna lite smått. Det kan vara något att testa. Och så givetvis drick mycket, ät bra och vila lite extra :) Har för mig att det kan ta upp till ett par veckor för produktionen att öka på.
 
Gossen är 9 månader. Äter fast mat bra och ammas 5 gånger mellan 6-22 plus 1-3 gånger på natten

De senare dagarna har jag märkt att mjölken minskat radikalt trots att vi inte ändrat nått. Han är tydligt missnöjd och när jag testat pumpa/mjölka för hand kommer de väldigt lite, knappt så att de täcket botten i flaskan mot tidigare 100-150 ml(Alltid fungerar bra tidigare)

Skulle gärna amma till ett år. Går det att öka produktion så här sent? Hur ofta och hur länge bör man mjölka/pumpa? Eftersom han bråkar så vid amning känns det lättare att göra det ”manuellt” mellan amningarna

Jag vill minnas att det vid just 9 månader brukar vara en lite brötig period med amning, men jag tror att det bara är att fortsätta erbjuda och låta honom amma när han vill, jag tror inte att det är någon fara att mjölken skulle ta slut.
Jag har långtidsammat alla mina och upplever att kroppen är fantastisk på att anpassa sig.
Jag har sedan barnen varit 1 1/12år jobbat 12h pass och efter första passet redan så känns det som att kroppen fattar att den ska pausa under tiden jag inte är hemma :)

Brukar du pumpa? Tänker att det inte är alla som får ut nåt öht utan att det för den delen inte finns mjölk
 
Jag vill minnas att det vid just 9 månader brukar vara en lite brötig period med amning, men jag tror att det bara är att fortsätta erbjuda och låta honom amma när han vill, jag tror inte att det är någon fara att mjölken skulle ta slut.
Jag har långtidsammat alla mina och upplever att kroppen är fantastisk på att anpassa sig.
Jag har sedan barnen varit 1 1/12år jobbat 12h pass och efter första passet redan så känns det som att kroppen fattar att den ska pausa under tiden jag inte är hemma :)

Brukar du pumpa? Tänker att det inte är alla som får ut nåt öht utan att det för den delen inte finns mjölk

Brukar pumpa från och till och det har alltid funkat. Brukar få 60-70 ml/bröst. Idag kom de knappt 25 från båda.

Bara att kämpa vidare då. Med storebror började jag jobba när han var 6 månader så pumpade under dagarna och ammade kvälls och nattetid
 
Nötter och annat energitätt ska vara produktionshöjande. När jag ammade kunde jag inte äta chilinötter för då ökade min produktion nåt enormt. När jag äter chilinötter så har jag svårt att bara äta några stycken, det blir oftast hela påsen men det gick som sagt inte på hela det året som jag ammade.
 
Det kan vara så att man slutar släppa till pump. Vid 9 månader är det många som upplever en stökig period. Fortsätt erbjud bröstet och låt barnet amma så mkt det vill. Det kan även vara att ni är i en ökningsfas.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 503
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ För att inte sväva ut helt i tråden "jag duger inte" så kanske den här fråga är värd en egen tråd. Inte heller duger jag. Jag hade...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
22 234
Senast: tanten
·
Relationer Ja, min sambo är en ganska hetsig bilförare som väldigt ofta kör för fort och beter sig (idiotiskt) i trafiken. Han ÄR bra på att köra...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 191
Senast: Kilauea
·
Småbarn Hej, skall försöka att skriva så kort jag kan! Jag har en son som i morgon blir exakt 2 månader! Jag började för ca 2 veckor sedan att...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 312
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp