Stör flaskan amningen?

Sv: Stör flaskan amningen?

Vad menar du med tvärtom ? Man ska väl först amma sen ge ersättning, dvs som du gör ? Åtminstone står det ju så på tex Lemolacpaketet.

Så har jag alltid gjort..först amma, därefter ersättning.
 
Sv: Stör flaskan amningen?

Våran funkade med amning och flaska. Hon blev heller aldrig mätt på kvällen. Jag orkade inte sitta nog länge och amma pga av såret efter kejsarsnittet. När vi började med ersättning på kvällen, så blev det en helt annorlunda baby. Mätt, glad och nöjd som faktiskt SOV hela natten utan uppvaknande...vilket hon kunde göra innan lite då och då.
 
Sv: Stör flaskan amningen?

Jag hade provat att pumpa ut tidigare på dagen. Att prova flaska en gång och sedan fortsätta amma för att se om det skapar någon förvirring borde väl fungera? Min son var några månader när vi testa första gången och det fungerade utmärkt - ingen förvirring och jag fick vila lite på kvällen.
 
Sv: Stör flaskan amningen?

Jag satt i samma sita, fast mellan 13-19. Jag höll på att bryta ihop och ingen av oss var glad. Så nu matar jag med flaska de krittiska timmarna. Fast vi är två som matar med flaska så kan vi bli helt slut till slut ;)

Dte kan vara svårt att hinna pumpa om hon äter ofta. Jag hinner pumpa ca 2 ggr per dag och det räcker till hälften ungefär, sen får han ersättning.

För oss har det inte varit några problem. Jag använder amningsnapp och så äter han både BM och ersättning på flaska utan att knorra. Han använder napp ibland också när han ska sova.

Jag tror att det är olika från barn till barn, men för oss har det bara varit positivt!

Trots att jag bara ammade och ammade så märkte jag också att det inte kom något och han gick inte ens upp i vikt på en vecka :( Men nu rullar det på. Vi ska väga idag så får vi se!!
 
Sv: Stör flaskan amningen?

Alla barn är ju olika. Men precis som Druvan skriver tror jag att det är vanligt att det fungerar bra att växla mellan bröst och flaska i början, när barnen ändå är ganska "sug-inriktade". Sedan när de blir äldre, och sugbehovet minskar, blir de frustrerade av att mjölken inte kommer på en gång när de börjar suga på bröstet, och att den kommer långsammare på slutet, och så föredrar de flaskan.

Tror du inte att det kan vara så att du inte riktigt släpper mjölken på kvällarna, för att det blir en allmänt jobbig och stressig situation? Man behöver inte vara speciellt mycket uppe i varv för att det inte ska fungera. Hormonet som sköter mjölknedsläppet, oxytocin, finns att få i form av nässpray. Det är receptbelagt men brukar inte vara något problem att få. Det är också ganska bra att ta om man sedan har en lite "lat" unge, eftersom mjölken kommer direkt de börjar suga om man tar den innan amningen.
 
Sv: Stör flaskan amningen?

Hormonet som sköter mjölknedsläppet, oxytocin, finns att få i form av nässpray. Det är receptbelagt men brukar inte vara något problem att få.

Åh, DET skulle jag ha behövt när jag satt i min säng, i en sjukhuskorridor (efter att ha brutit benet) och försökte pumpa ut mjölk för att hålla igång mjölkproduktionen då dottern (då två månder) inte var hos mig utan hemma och käkade ersättning.

Hade en bild på henne och försökte föreställa mig att jag ammade. Då och då kikade nån över min skärm, där jag satt och masserade mjölkkörtlarna... :crazy: Tror ni det funkade? :smirk:
 
Sv: Stör flaskan amningen?

*kl*
Efter två månader var det slutammat, då föredrog grabben flaskan..jag ville helst inte ge ersättning i flaska utan försöka ge med sked eller sån där liten balja..men men...var lite panik i början för han inte gick upp.
 
Sv: Stör flaskan amningen?

Jag måste nog börja läsa igenom mina inlägg efter jag ändrat mig under tiden jag skrivit :angel:

Jag ger ersättning först och ammar sen.
 
Sv: Stör flaskan amningen?

jag gav tillägg efter amning 1-2 ggr per dag en period i början (till ca 7 veckor) och det funkade jättebra. Jag slutade amma dottern när hon var 1 år.

Jag vet att det inte känns så med första barnet när man är mitt upp i det hela men detta är verkligen en fis i rymden. Snart sitter de där med gaffel och egen tallrik och då begriper man inte vad det var man oroade sig för med att ge lite tillägg under några månader. Det är verkligen ingen big deal och barnet är inte så himla känsligt som man tror. Gör det som känns bra, är mitt tips.
 
Sv: Stör flaskan amningen?

Tusen tack för att råd och tips.
Jag hade egentligen tänkt försöka med amningen ett tag till men efter att ha suttit i 4 h igår kväll och ammat så blandade jag ihop en portion ersättning istället.
Och vilken lugn, glad och pömsig liten flicka vi fick. Istället för att hålla oss vakna till klockan 4 somnade hon vid halv två, bara några minuter efter att hon ätit färdigt. Och sen fick jag sova i några timmar. :love:

Nu är det dock en liten som vaknat och är hungrig igen. Det var ju 1,5 timme sen hon åt sist så nu är det dags att tanka igen. ;)
 
Sv: Stör flaskan amningen?

Jag ger båda mina tvillingar mjölkersättning i flaska samt ammar dem. De första två veckorna fick de ersättning i kopp för att lära sig amma, Att ge bebisen i kopp är ett sätt om du inte vill riskera att hon slutar amma. Mina barn äter i bland bara flska, ibland bara ammas och ibland både och. Jag har inte märkt att de inte vill amma för att de får flaska, bröstet verkar ändå ha bättre mysfaktor:rofl:/ Karin
 
Sv: Stör flaskan amningen?

Vad skönt, både för er och henne! Ingen blir lycklig av sömnbrist och skrikande bebisar. Förhoppningsvis är det bara en övergående fas, hon kanske växer extra mycket just nu.

/kajsa som precis haft 4 timmar med en ickenöjd bebis.
 
Sv: Stör flaskan amningen?

Åh! Vad skönt! Min gullunge sov på dagen för första gången när han fick ersättning... Annars har han bara gnällt, ammat, somnat, gnällt osv. För hungrig för att sova och för trött för att amma... Jag antar att du hört det till leda,,, men du måste också få chans att vila...
 
Sv: Stör flaskan amningen?

Vad skönt att det gick bra.
Har suttit och undrat hur det gick (tills jag kom på att man kan gå tillbaka & kolla "gamla" trådar som inte är dagsaktuella:angel: )

Hoppas ni har haft ett par lugna & sköna nätter :)
 
Sv: Stör flaskan amningen?

Jag ammade bara till att börja med med stoffe, men när han var 2,5 månader började jag pummpa istället då vi mest hade problem med ammning då han inte fattade att man var tvungen att gapa för att få tag på bröstet. Jag tyckte det var mycket smidigare med flaska efter det.

Med min andra som kommer i maj så kmmer jag försöka amma igen, men jag kommer pumpa ut från det att han är ca 2 vckor också, då pappan måste kunna mata honom när jag är hos hästen.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Min lilla blir 9 månader nästa vecka. Helammad fram till 6 månader och därefter mestadels ammad då hen är liten i maten. Hen lägger sig...
Svar
9
· Visningar
1 250
Senast: vallhund
·
Gravid - 1år Gossen är 9 månader. Äter fast mat bra och ammas 5 gånger mellan 6-22 plus 1-3 gånger på natten De senare dagarna har jag märkt att...
Svar
5
· Visningar
1 019
Senast: kakan89
·
Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
11 628
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 026
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp