Stötande att sälja en sjal

Schalen är väldigt lik en tallit, så jag kan förstå att (religiösa) judar blir upprörda. Själv reagerade jag "Va, säljs det tallit på HM???"

Så jag förstår att de inte finns i butikerna i Israel. I andra länder bärs den nog inte på så sätt att de kan misstolkas.
Jag skulle inte köpa den själv.
 
Jag har full förståelse för reaktionen mot sjalen. Tar såpass många illa upp så tycker jag absolut företagen som säljer produkterna ska ta det i beaktande.
Jag är inte själv troende, men känner mig inte heller begränsad av om tallit-liknande sjalar inte skulle säljas på stora klädkedjor. Det finns ju hur många andra sjalar som helst som är randiga som jag kan ha, om jag nu absolut vill ha en randig sjal.
Jag förstår inte varför TS tycker det är så hemskt?
 
Jag har full förståelse för reaktionen mot sjalen. Tar såpass många illa upp så tycker jag absolut företagen som säljer produkterna ska ta det i beaktande.
Jag är inte själv troende, men känner mig inte heller begränsad av om tallit-liknande sjalar inte skulle säljas på stora klädkedjor. Det finns ju hur många andra sjalar som helst som är randiga som jag kan ha, om jag nu absolut vill ha en randig sjal.
Jag förstår inte varför TS tycker det är så hemskt?
På något sätt är det väl också så att de vackraste föremålen ofta är religiösa. Såg jag den sjalen i affären skulle jag köpa den för att den var vacker. Alltså att läsa in religiositet eller icke religiositet i ett hm-plagg , kanske är lite överkurs inom religion. Iallafall i Sverige. Ingen i Sverige had reagerat heller. Vi i Sverige behöver faktiskt inte bry oss om vad de gör i andra länder. Jättejobbigt ju.

Alltså min åsikt, överkurs inom religionsvetenskap.
 
USA har fått enorm kritik för sjalen som tydligen har en religiös betydelse(????). Så nu ber HM om ursäkt?!
Alltså hur långt ska vi ta denna religionsfanatism? Får vi icke religiösa inte längre bära kläder som påminner om någonting religiöst? Vad blir nästa förbud? Vad tycker ni andra om denna artikel? http://www.expressen.se/nyheter/hm-ber-om-ursakt-for-sjal-efter-kritik/
Det står i artikeln att "På Twitter har många uttryckt sin kritik mot sjalen." Det får du till "enorm kritik".

Dessutom står det att det bara är i Israel som HM plockat bort sjalen ur sortimentet, den går fortfarande att köpa i USA och Sverige. Det får du till "förbud".

Vad är förbjudet?
 
USA har fått enorm kritik för sjalen som tydligen har en religiös betydelse(????). Så nu ber HM om ursäkt?!
Alltså hur långt ska vi ta denna religionsfanatism? Får vi icke religiösa inte längre bära kläder som påminner om någonting religiöst? Vad blir nästa förbud? Vad tycker ni andra om denna artikel? http://www.expressen.se/nyheter/hm-ber-om-ursakt-for-sjal-efter-kritik/
HM är en affär som drivs av ökade vinster. Att de vill nå potentiella kunder som inte följer eller tillåts (är väl snarare dess rätta benämning) rådande västerländsk klädstil. Dvs de vill nå kunder som klär sig i traditionellt religiösa kläder och erbjuda billigt alternativ för dem.
Vi får se, vad för typ av religiösa kläder som kommer härnäst....
gulan
 
HM är en affär som drivs av ökade vinster. Att de vill nå potentiella kunder som inte följer eller tillåts (är väl snarare dess rätta benämning) rådande västerländsk klädstil. Dvs de vill nå kunder som klär sig i traditionellt religiösa kläder och erbjuda billigt alternativ för dem.
Vi får se, vad för typ av religiösa kläder som kommer härnäst....
gulan
Du läste nog inte artikeln?
 
Nej jag försökte, men det kom upp en reklamsida som och jag kunde inte komma vidare till artikeln. Detta fenomen händer när jag ska gå in och läsa vissa sidor. Är det någon inställning på min dator?
Efter två försök till gick det. Tydligen måste man se viss reklam innan man kan läsa...
Vad jag förstår så är detta en "manlig" religiös klädsel? Kanske extra känsligt att kvinnor utan religiös kännedom kan bära denna liknelse?
gulan
 
Men hjälp.

En kvällstidning drivs av att skapa så fiffiga rubriker att folk läser.

Jag begriper HMs reaktion. De hade högst troligt inte den bittersta aning om att det var något i mönstret som kunde tolkas. När det visades sig så gjorde de en pudel. Klokt och snyggt gjort.

Att bli UPPRÖRD är däremot rätt onödigt. Vare sig det gäller judiska reaktioner eller HMs agerande.

Gäsp.
 
Efter två försök till gick det. Tydligen måste man se viss reklam innan man kan läsa...
Vad jag förstår så är detta en "manlig" religiös klädsel? Kanske extra känsligt att kvinnor utan religiös kännedom kan bära denna liknelse?
gulan
När du får upp sådan reklam, titta i övre högra hörnet. Där finns nästan alltid ett kryss där du kan klicka bort annonsen. Eller så står där "vidare till [tidningen]", också klickbart.

Det behöver inte ha med kön att göra. Det liknar en bönesjal.
 
Men hjälp.

En kvällstidning drivs av att skapa så fiffiga rubriker att folk läser.

Jag begriper HMs reaktion. De hade högst troligt inte den bittersta aning om att det var något i mönstret som kunde tolkas. När det visades sig så gjorde de en pudel. Klokt och snyggt gjort.

Att bli UPPRÖRD är däremot rätt onödigt. Vare sig det gäller judiska reaktioner eller HMs agerande.

Gäsp.
Så tänker jag med. De ber om ursäkt, förklarar och fortsätter sälja. En bra lösning.
 
På något sätt är det väl också så att de vackraste föremålen ofta är religiösa. Såg jag den sjalen i affären skulle jag köpa den för att den var vacker. Alltså att läsa in religiositet eller icke religiositet i ett hm-plagg , kanske är lite överkurs inom religion. Iallafall i Sverige. Ingen i Sverige had reagerat heller. Vi i Sverige behöver faktiskt inte bry oss om vad de gör i andra länder. Jättejobbigt ju.

Alltså min åsikt, överkurs inom religionsvetenskap.

Jag bor i Sverige och jag hade reagerat.
Det finns svenska judar, alltså inte från andra länder.
 
Efter två försök till gick det. Tydligen måste man se viss reklam innan man kan läsa...
Vad jag förstår så är detta en "manlig" religiös klädsel? Kanske extra känsligt att kvinnor utan religiös kännedom kan bära denna liknelse?
gulan

Nej, tallit kan bäras av både män och kvinnor och enbart i religiösa sammanhang.
Den är så viktig att man begravs med sin tallit på.
 
Jag har full förståelse för reaktionen mot sjalen. Tar såpass många illa upp så tycker jag absolut företagen som säljer produkterna ska ta det i beaktande.
Världen är full av människor med massor av olika åsikter och känslor. Vem ska bestämma vad ett privat bolag bör få sälja och inte?
Varför tycker du att företagen inte ska sälja saker som råkar uppröra ett antal människor?
gulan
 
Världen är full av människor med massor av olika åsikter och känslor. Vem ska bestämma vad ett privat bolag bör få sälja och inte?
Varför tycker du att företagen inte ska sälja saker som råkar uppröra ett antal människor?
gulan
Behå till småbarn, t ex? Det är också bara att sälja även om folk blir lite upprörda? Och tajta kläder till småflickor och rymliga till småkillar?

Och än en gång: HM fortsätter sälja sjalen. De har bara bett om ursäkt.
 
Det är märkligt, det här med kläder som har religiös innebörd. När HM och Åhléns hade modeller med muslimsk sjal i reklamen i höstas blev det ett jävla liv. Då var det helt okej att protestera. Vad säger du om det, @Sporthorse?
 

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 369
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp