Stötande att sälja en sjal

Världen är full av människor med massor av olika åsikter och känslor. Vem ska bestämma vad ett privat bolag bör få sälja och inte?
Varför tycker du att företagen inte ska sälja saker som råkar uppröra ett antal människor?
gulan


Får man många negativa reaktioner på ett plagg ser jag inga problem att det tas ur sortimentet. Det finns andra plagg att välja på, för MIN del är det då inte superviktigt att ha just den sjal som kan misstas för en tallit, jag kan ha en annan sjal. Jag känner mig inte ett dugg begränsad av det, och jag anser att risken att det skulle sluta med att "allt" blir förbjudet är icke existerande.

Sedan är det väl klart att företaget FÅR fortsätta sälja ändå, det är ju ingen som förbjudit det, men det är nog inte särskilt smart att göra det då dom förmodligen skulle tappa rejält med kunder. Och företag vill ju sälja, tror därför inte det är en särskilt big deal för HM att sluta sälja denna sjalen (och det var väl bara i vissa länder i nuläget dessutom).
 
Nej jag försökte, men det kom upp en reklamsida som och jag kunde inte komma vidare till artikeln. Detta fenomen händer när jag ska gå in och läsa vissa sidor. Är det någon inställning på min dator?
HM är en affär som drivs av ökade vinster. Att de vill nå potentiella kunder som inte följer eller tillåts (är väl snarare dess rätta benämning) rådande västerländsk klädstil. Dvs de vill nå kunder som klär sig i traditionellt religiösa kläder och erbjuda billigt alternativ för dem.
Vi får se, vad för typ av religiösa kläder som kommer härnäst....
gulan

Det är fascinerande att du kan dra sådana slutsatser utan att ens ha läst artikeln.
 
Får man många negativa reaktioner på ett plagg ser jag inga problem att det tas ur sortimentet. Det finns andra plagg att välja på, för MIN del är det då inte superviktigt att ha just den sjal som kan misstas för en tallit, jag kan ha en annan sjal. Jag känner mig inte ett dugg begränsad av det, och jag anser att risken att det skulle sluta med att "allt" blir förbjudet är icke existerande.

Sedan är det väl klart att företaget FÅR fortsätta sälja ändå, det är ju ingen som förbjudit det, men det är nog inte särskilt smart att göra det då dom förmodligen skulle tappa rejält med kunder. Och företag vill ju sälja, tror därför inte det är en särskilt big deal för HM att sluta sälja denna sjalen (och det var väl bara i vissa länder i nuläget dessutom).
Bara i Israel, enligt Expressen. Och enligt deras källa, wwd.com: “The quantities were small and the products are no longer available in some markets. The item is currently not available in stores in Israel following a local decision of removal,” the company said.
 
Världen är full av människor med massor av olika åsikter och känslor. Vem ska bestämma vad ett privat bolag bör få sälja och inte?
Varför tycker du att företagen inte ska sälja saker som råkar uppröra ett antal människor?
gulan
Det är såvitt jag förstår ingen som förbudit HM från att säljas sjalen.
Däremot kan det av marknadsmässiga skäl vara smart att inte stöta sig med sina kunder

Jag bojkottar vissa företag och organisationer som jag inte gillar. Vill de ha mig som kund får de ändra på vissa saker.
Är det många som tycker så om en viss sak är kan det vara taktiskt av ett företag att göra en pudel. De mål är trots allt att hålla kunderna nöjda så att de går med vinst.
 
Är småflickors kläder mer tajta än pojkars?

Ibland börjar det redan på bäbisnivå. Har själv varit med om t.ex. pyjamasar där alla hängt på en sådan där stor, rund ställning, dvs ingen tydlig könsindelning som det kan vara på själva avdelningarna. De pyjamasar som är blåa, svarta eller neutrala i färgerna har varit bredare än de som är lila eller rosa. Då snackar vi alltså storlekar från 44-68...
 
Plus att klädstilen för flickor är tighta leggings, jeggings, tighta tröjor, medan pojkarna har pösiga jeans, huvtröjor och bylsiga t-shirts. Då tänker jag på åldrarna 1-6 eftersom det är barn i de åldrarna jag träffar mest.
 
Det är märkligt, det här med kläder som har religiös innebörd. När HM och Åhléns hade modeller med muslimsk sjal i reklamen i höstas blev det ett jävla liv. Då var det helt okej att protestera. Vad säger du om det, @Sporthorse?
Jag tycker det är märkligt för att vuxna människor som inte är religiösa får väl bara vad dom vill utan att bli kritiserade utav folk som tolkar deras kläder religiöst? Man måste inte konvertera till någon religion för att man bär huvudduk. Det är trams. Och jag får tycka så.
 
Jag tycker det är märkligt för att vuxna människor som inte är religiösa får väl bara vad dom vill utan att bli kritiserade utav folk som tolkar deras kläder religiöst? Man måste inte konvertera till någon religion för att man bär huvudduk. Det är trams. Och jag får tycka så.
Starta inte en tråd på ett diskussionsforum om det inte är diskussion du vill ha.
 
Jag har bara sett den på bild och associerade direkt med Judendomen. Inget jag frivilligt skulle sätta på mig faktiskt, det är för stark religiöst för mig så ateist jag är, jag bär inte kors heller för den delen.
 

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 369
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp