Bukefalos 28 år!

Stövlar för korta och breda ben

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Tittar lite på olika ridstövlar, men hittar inga som är tillräckligt korta och breda för mig. Alla är jääättelånga och smala :crazy:
Mina mått är följande:
Skostorlek: 36 - 37
Vadlängd: 41 cm
Vadbredd (bredaste stället): 33 cm
Har dessutom höga vrister :(
De ska inte vara superdyra (max 3000 kr) och gärna bruna :love:

Så vad finns det för modeller som uppföljer följande "krav"? :)
 
Sv: Stövlar för korta och breda ben

Men herregud. 33 cm, det är ju jättesmalt i alla mått! Normal vidd räknas som 37 cm!

Gå till en bra ridsportbutik, du har ju Lyckås i närheten, be dem mäta dig och beställ ett par från ett bättre kvalitétsmärke, som Cavallo, Königs, Petrie med flera så får du dem precis efter dig själv och hur du vill ha dem!
 
Sv: Stövlar för korta och breda ben

Är det? Konstigt, för dem allra flesta jag har provat har varit alldeles för smala, men jag kanske råkat prova "junior x-smala" varianten, vad vet jag...
Men tack för tipset! Jag ska absolut dit och kolla! :)
 
Sv: Stövlar för korta och breda ben

Förmodligen! :)
Jag har jobbat med att måtta och beställa stövlar till många olika ryttare så 33 cm är inget problem!

När man måttbeställer gör man två mått på foten, bredaste stället över trampdynan, längden och så vristen och för dig som har hög vrist skulle jag rekommendera att måtta! :) Så får du stövlarna efter hur du själv är byggd och hur du vill ha dem i utseendet.
Cavallo Talent heter ju juniorstöveln från Cavallo om jag inte minns helt fel, de går att måtta för en billig peng!

Många avskräcks av att man säger "måttbeställa" men egentligen så är det sällan man specialbeställer en stövel på så sätt. Varje varumärke har runt 50 olika läster de ändrar lite för att allt ska passa så har du jättetur kan du få stövlarna direkt om du ändå ligger inom ett mått de vanligtvis har uppsytt.

Jag minns en kund jag hade till mig som jag måttade ett par Königsstövlar till, sa till henne att leveranstiden är 6-8 veckor. Snacka om snopen hon blev när jag ringde efter två dagar och sa att de redan kommit. ;)

Annars har du Mountain Horse som har många storlekar på sina stövlar. Var längesen jag såg något från dem men de verkar ha utvecklat sina stövlar från den där gamla tunga stallstöveln till den nätta tävlingsstöveln.

(Håller inte på med hästar för tillfället, därför kan jag inte ge direkta säkra svar ;) ).
 
Sv: Stövlar för korta och breda ben

equipage har kommit med stövlar som är extra smala, eller extra korta och extra smala. De heter Napoli utan snörning, och amalfi med snörning.
 
Sv: Stövlar för korta och breda ben

Mitt problem är att dom är för långa..skaver i knävecket. oftast 1-2 cm för långa.
Har kring 37-38 omkrets på vaden , precis i gränsen för att bli för tight i vaden
MH har funkat i vissa modeller.
 
Sv: Stövlar för korta och breda ben

Lägg i kilar i stövlarna så blir de inte lika långa. Sen när de har sjunkit lite så tar du bort kilarna. Många väljer att köpa stövlar som är för långa och ha kilar i för att de inte ska bli för korta när de satt sig.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 400
Senast: Squie
·
Utrustning Jag behöver VERKLIGEN nya ridstövlar, men har stora bekymmer med att hitta rätt. Jag behöver stövlar som är både långa, vida och stora i...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vad finns? Jag har oproportionerligt breda vader (ca 40-41 cm i omkrets) och är i övrigt lång och rätt normaltjock. De flesta stövlar...
Svar
10
· Visningar
1 398
Senast: Siggan
·
Utrustning Bestämde igår mig för att investera i ett par stövlar eller snygga skor+chaps till nästa tävlingsstart. Har hittills inte haft några pga...
Svar
2
· Visningar
694
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp