Stofamilj (14)

Jate Volim

Trådstartare
Hur är den. Finns det några finingar och vad är den mest riktad åt? Hopp/dress? Vill veta allt! Väldigt tacksam för all info:crazy: :smirk: Jag är riktigt värdelös på stofamiljer (kan absolut ingenting) men väldigt intresserad:confused: Tack på förhand!
 
Sv: Stofamilj (14)

Hoppning. Enligt "Våra stofamiljer" som skrevs för 30 år sen "äro anlagen övervägande till favör för hoppning". Familjen hade då 32 pristagare och endast fyra var dressyrhästar.
 
Sv: Stofamilj (14)

Ok, Har du någon mer spännande info? :angel: Måste inhandla lite böcker för det här är ju rätt spännande.. :)

Tack för svar!
 
Sv: Stofamilj (14)

Jag har massor, vad vill du veta?

Boken "Våra stofamiljer" går endast att få tag på begagnat och är svår att hitta.
 
Sv: Stofamilj (14)

Hade ett långt samtal med Gunnar (ASVH) härom veckan, och de har kommit en bra bit på väg i forskandet om vilka nya stofamiljer som ska läggas till:bump: .
Men det dröjer nog ett bra tag inna det kommer ut offentligt, det ska ju dubbelkollas både en och två gånger så att ingenting blir fel.

Planen är iallfall att det ska utkomma en ny "stofamiljerbok" i framtiden...

Något att längta till:love:

Gunnar är ju ett levande uppslagsverk och har SÅÅÅ mkt information att dela med sig av. Härligt att det fortfarnade finns såna "goa gubbar" ibland oss.

Man bara njuter ...
 
Sv: Stofamilj (14)

Görel: Jag vill veta så mycket som möjligt :crazy: :angel: :)
Vilka hästar har prestationer? Vilka ´gångartshästar finns med osv. Du kan väl bedöma själv vad du hade tyckt vara mest intressant?
Jag har nämligen en avkomma efter ett sto som är dressyrinriktat med en bror som går svår dressyr i USA. Avkomman är inte så gammal så det vore kul att se vad som finns på stosidan i stammen. Hingstarna är ju lättare att hitta info om.
Ska se om jag får tag på den där boken. Har hört tidigare att den ska vara bra, men DYR!:crazy:

Ancan: Hoppas verkligen att den där boken kommer ut! Helst nu :) Jag är som sagt lite dåligt påläst men man kan ju kila ner till biblioteket och hoppas att de har ngt läsvärt men chansen är ju inte stor tyvärr:(

Tack båda två för svar!
 
Sv: Stofamilj (14)

Då får du hela storyn från Våra Stofamiljer;)

Familj 14 heter Röhälla eller Zuleima-familjen och stammar från Zuleima 199 RÄ II född 1901 e Zulu u Paulina e Pollux - Stradelton. Hon fick två döttrar som förde familjen vidare, Svarta 1073 RÄ III född 1908 e Kattenau och Anima 1072 RÄ III född 1916 e Warren Garet xx eller Corsänger.
Svarta fick dottern Daisy 1586 RÄa född 1925 e Corsänger som förde hennes gren av familjen vidare.
Anima blev mamma till storhopparen Blåtunga född 1936 e Yngve I, riden av Erik Sörensen. Hans ett år yngre helbror Peder Spjuver beskrivs som en hoppare av stort format. Tyvärr fick hon ingen dotter i aveln.

Daisy anses som familjens första verkligt betydelsefulla avelssto. Hon lämnade 5 stamboksförda döttrar varav Sonny 2771 född 1932 och Solvia 2759 född 1933, båda e Sonnensänger blev av stor betydelse för familjens utveckling. Daisy lämnade också hingsten Mandat 157 e Sonnensänger, född 1934 och död 1953. Far till 9 pristagare men ingen i svår klass.

Sonny dog redan som 10åring men hade då hunnit få döttrarna Jakita 3703 född 1939 och Miss Sonette 3896 född 1940, båda e Jafet 114.
Även Solvia dog tidigt men hann få dottern Mariana 3702 e Ingiald 107, vilken enligt boken var familjens förnämsta stamboksförda sto.

Jakita fick dottern Santhussa 5854 född 1954 e Santiago 228.
Miss Sonette lämnade hingsten Corso 305 född 1945 e Pergamon. Han lämnade två avkommor i svår hoppning av vilka jag känner till Eartha Kitt, mormorsmor till Niklas 916.

Mariana lämnade sex stamboksförda döttrar, Marja 4458 född 1943 e Nigro 138, Marita 5559 född 1948 e Locarno 150, Loranga 5558 född 1949 e Locarno 150, Mallorca 6459 född 1951 e Locarno 150, Tokarina 5749 född 1952 e Tokajer och Gina 7469 e Gordon.
Hon lämnade även hingsten Negus 388 född 1956 e Gordon 345. Han kastrerades som treåring och gick därefter svår hoppning. Marianas lämnade också Escapad född 1944 e Locarno 150, svår hopp- och fälttävlan?(lite otydligt i boken), Röhäll född 1947 e Locarno 150 i svår hoppning. Ovan nämnda Loranga tävlades också i hoppning, men jag vet inte hur högt.

Santhussa lämnade helsyskonen Dionett 6996 ch Toreador 418, födda 1962 respektive -61, både e Diogenes 311.

Marja lämnade sonen Åskmolnet 483 född 1964 e Meteor xx, som tävlades i svår hoppning.

Gina lämnade dottern Nina 9500 född 1969 e Utrillo, som i sin tur är mamma till Martini 744 e Marino 554, och godkände hingsten Cordon Bleu 461 född 1967 e Nepal 390.

Utöver de tidigare nämnda svårklasshästarna tillhör även Cavallo född 1960 e Diogenes u Gornett 5927 e Gordon, Matador född 1966 e Meteor xx u Lova 6994 e Varolio och Cerdi 6529 född 1960 e Cerd u Zivio e Gordon u Dina e Tokajer, familjen.
 
Sv: Stofamilj (14)

Ok. Tack för mycket bra svar :) Har bara en fråga till. Har du ngn personlig uppfattning av stofamiljen? Vad är dina åsikter?

Tack återigen för bra svar!
 
Sv: Stofamilj (14)

Jag har nog knappt träffat någon häst ur familjen förutom att jag sett Martini på tävlingar, men det är ju en familj som lämnat många goda hoppare från olika grenar och med olika hingstar!
 
Jag har ett sto ur stofamilj 14 :). Hon är mycket ranghög, fertil och hälsosam. Trots att hon inte haft föl på sex år blev hon dräktig på en seminering i år, 19 år gammal. Kraftig benstomme, fina gångarter och ok hoppteknik. Känns dock mer som dressyr- än hopphäst. Hon är inte för vem som helst, men mycket enkel när hon respektetar en och känner förtroende. Hennes pappa är Davignon I.
 
Jag har ett sto ur stofamilj 14 :). Hon är mycket ranghög, fertil och hälsosam. Trots att hon inte haft föl på sex år blev hon dräktig på en seminering i år, 19 år gammal. Kraftig benstomme, fina gångarter och ok hoppteknik. Känns dock mer som dressyr- än hopphäst. Hon är inte för vem som helst, men mycket enkel när hon respektetar en och känner förtroende. Hennes pappa är Davignon I.

Åh, min första häst var ett sto f.98 ut stofamilj 14. Tyvärr är hon änglahäst, men så kul att se att stofamiljen lever vidare 😊.

/Lizzie
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ja, så tänker jag nu. Vad skulle jag ens bli till för? Från att jag var väldigt liten har livet varit en uppförsbacke. Det blir bättre...
Svar
3
· Visningar
706
Senast: Mkb
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 418
Senast: sorbifolia
·
  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 826
Senast: Nepenthe
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 725
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp